Czy sklep zielarski ze zdrową żywnością to dobry pomysł na biznes?

czy sklep zielarski to dobry biznes

Branża e-commerce bardzo dynamicznie się rozwija. Wiele osób próbuje otworzyć własny sklep internetowy. Część z Was być może planuje założyć internetowy sklep zielarski ze zdrową żywnością ekologiczną. Postanowiłem przeprowadzić wywiad z Agnieszką Wielopolską – właścicielką sklepu zielarsko medycznego i podpytać jak funkcjonuje taki biznes od kuchni. Jak skutecznie rozwinąć własny biznes, aby przetrwał trudne początki? Gdzie najlepiej zainwestować pieniądze, aby długofalowo pozyskiwać nowych klientów do sklepu internetowego? Czym jest biznesowe zaplecze klientów w praktycznym wydaniu? Zapraszam do lektury!

Agnieszka, opowiedz czytelnikom kim jesteś? Czym się zajmujesz na co dzień? Co sprawia Ci największą przyjemność?

Ukończyłam studia magisterskie na kierunku Ochrona Środowiska, jestem zielarzem, fitoterapeutą, a przy okazji osobą, która w pracy realizuje swoje pasje. Od kilku lat prowadzę stacjonarny sklep Zielarsko Medyczny ze „zdrową żywnością” i kosmetykami naturalnymi. Na co dzień żoną i matką 🙂 oraz posiadaczką czarnej kocicy. Od długiego już czasu interesuję się zagadnieniami dotyczącymi tego, co ląduje na moim talerzu oraz czego należy unikać przy doborze kosmetyków.

Do odkrywania nowych zagadnień i poznawania nowego skłania nas życie i własne potrzeby. W wolnych chwilach interesuję się podróżami po Polsce, a z krajów europejskich wybieram Szwajcarię. Tam miałam okazję zobaczyć na własne oczy, jak funkcjonuje sklep zielarski z prawdziwego zdarzenia i jego zaplecze, choć fragment tej fitoterapii i jej poziomu chcę przenieść do Polski.

Co skłoniło Cię do założenia sklepu internetowego Moja Natura?

Jak wspomniałam od kilku lat prowadzę stacjonarny sklep Zielarsko Medyczny, który jest dla mnie pomysłem na samorealizację i przy okazji źródłem dochodu. Nieustannie się szkolę z zakresu zielarstwa, czy też bardziej fachowo fitoterapii. Regularnie pogłębiam wiedzę na temat ziół, kosmetyków, suplementów diety pojawiających się na rynku. Zgłębiam zagadnienia odnośnie żywności funkcjonalnej, produktów Bio, a także rolnictwa ekologicznego.




Nowości wyszukuję na targach żywności ekologicznej, takich jak na przykład BIOFACH, który corocznie odbywa się w Niemczech. Moja dewiza, to wiedzieć więcej niż moi Klienci, którzy potrafią przyjść i zapytać o coś, czego często w Google nie potrafią wyszukać :-).

Mając na względzie to, jak szybko i sprawnie można wyszukiwać i porównywać produkty w sieci doszłam do wniosku, że zielarski sklep internetowy to dobry pomysł na dotarcie do nowych klientów. Powoli sklep MojaNatura.pl staje się takim miejscem. Asortyment w nim stale rośnie, jest uzupełniany o nowości i ciekawostki, a klienci mogą w nim znaleźć większość produktów, które szukają.

Jak krok po kroku założyć własny sklep internetowy z żywnością ekologiczną?

Założenie sklepu, który będzie miał „ręce i nogi”, ciekawy asortyment i szybkość obsługi Klienta, to naprawdę duże wyzwanie. W zasadzie, aby móc logicznie wystartować i nie zostać z produktami, które się przeterminują – trzeba je będzie zużytkować, zjeść samemu lub trzeba mieć zaplecze sklepu stacjonarnego.

stacjonarny sklep zielarski dębica

Zdecydowanie odradzam otwieranie sklepu internetowego bez znajomości branży i bez zaplecza produktów w magazynie. Klienci nie znoszą oczekiwania na zamówione produkty i jedna taka sytuacja potrafi zarówno ich, jak i właściciela sklepu skutecznie zniechęcić do siebie.

Oczywiście należy zacząć od znalezienia dobrej domeny i jej wykupienia. Nie jest to łatwe, bo bardzo dużo fraz, które mogą kojarzyć się z określoną branżą jest dawno wykupionych, ale jak pokazuje przykład – frazy, które mogą dobrze się kojarzyć, a co najważniejsze być nazwą marki są jeszcze w zasięgu normalnych osób.

Uważam, że Moja Natura, której nazwę i logo już zastrzegłam w urzędzie patentowym jest dobrym przykładem. Druga domena, którą posiadam to Ekologiczny-Sklep.pl, jednak to perspektywa najbliższych lat. W nim znajdą się wyłącznie produkty ECO. Po wykupieniu domeny potrzebna jest dobra platforma sklepu, jej skonfigurowanie pod kątem funkcjonalności, a następnie jego wypełnienie produktami.

Dlaczego wybrałaś darmową platformę Prestashop pod sklep online?

Moja Presta była niedrogim szablonem z zasady, jednak za jej dopasowanie i ustawienie funkcjonalności, strony graficznej i szereg innych działań programistycznych musiałam zapłacić w sumie kilka tysięcy złotych. Do tego doszła jeszcze bardzo innowacyjna integracja z programem Subiekt Gt i setki godzin pracy przy uzbrajaniu sklepu w produkty. Prestashop wydała mi się platformą nowoczesną, cieszącą się dobrymi opiniami ze strony przeglądających, stąd wybór padł właśnie na nią.

Wymień najważniejsze problemy, jakie dotykają właścicieli sklepów internetowych z Twojej branży?

Produkty żywnościowe wymagają właściwych warunków przechowywania, podlegają kontroli Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego, a przede wszystkim mają terminy przydatności do spożycia. Nie są to produkty, którym grozi zmiana mody jak bywa to w innych branżach, chociaż z tym też trzeba się liczyć, że sprzedaż cechuje swoista sezonowość.

Takimi przykładami niech będzie na przykład Czystek, który przez pewien okres gościł w co drugim domu, a teraz chwilowo o nim zapomniano, czy młody zielony jęczmień z którym jest podobna historia.

Olej kokosowy okazał się hitem ostatnich kilku miesięcy, ale jego popularność nadal nie maleje. Jeżeli chodzi o problemy to uważam, że właściwe pozycjonowanie, a co za tym idzie zamówienia to jeden z problemów, jednak jak już uda nam się przejść przez tę fazę i zwiększa się ilość wysyłek, wówczas dopiero problemy mogą się zacząć. Bardzo ważna jest załoga, osoby które przetwarzają zamówienia i pakują paczki do Klientów.

Każda pomyłka rodzi zwielokrotnienie czasu obsługi zamówienia internetowego, a często podwaja lub potraja koszty dostawy. Także bezbłędność realizacji zamówień, jakość zapakowania przesyłki i dostępność fizyczna produktów w magazynie to podstawa właściwego, pozbawionego zbędnego stresu działania sklepu ze zdrową żywnością, czy kosmetykami naturalnymi.

Ile trzeba zainwestować pieniędzy na start i co należy zakupić, aby uruchomić własny sklep online?

Jak już wspomniałam, gdyby ktoś porwał się na uruchomienie sklepu internetowego ze zdrową żywnością bez zaplecza w postaci sklepu stacjonarnego może po prostu zostać z niesprzedanymi produktami. Jak sprzedać produkty, jeżeli sklep nie zostanie odnaleziony w sieci? Tu pojawia się kolejna bardzo istotna bariera o której już wspomniałam, taka jak pozycjonowanie sklepu internetowego.

Zazwyczaj osoby otwierające sklepy nie mają elementarnej wiedzy o co chodzi w pozycjonowaniu, i niestety płacą „frycowe” oddając jego pozycjonowanie w ręce firm, które świadczenie takich usług traktują jako dobry sposób na zarabianie pieniędzy i tylko tyle.

Zainwestować można dużo i równie dużo stracić jeżeli nie zna się asortymentu, możliwości logistycznych dostawców i trendów panujących na rynku. Widziałam takie sklepy, które ruszały z kilkoma produktami w niskich cenach i to było ich Know How, ale jak się szybko okazało nie zawsze było to skuteczne z perspektywy czasu.

Znam też sklepy, które ceną na modny i topowy produkt zdobywały szereg Klientów na Facebook i następnie szybko i dość skutecznie poszerzały swój asortyment, reagując na potrzebę rynku i to działanie się sprawdziło. Według mojej opinii, aby logicznie wystartować ze sklepem internetowym zaplecze magazynowe powinno wynosić w zależności od profilu i ilości indeksów od 30 – 100 tysięcy złotych.

Jakie są comiesięczne koszty prowadzenia sklepu internetowego?

To zależy, czy prowadzenie sklepu ma być naszą pracą, czy traktujemy to poważniej i zechcemy zatrudnić osobę do jego prowadzenia. Na koszty sklepu internetowego wpływ mają też zlecenie pozycjonowania stron w dobrej agencji, koszty hostingu, koszty serwisu i kilka innych. Należy przyjąć, że aby był to sklep mający szansę na rozwój – koszty prowadzenia nie będą niższe od 5 – 6 tysięcy miesięcznie, o ile mamy niedrogi lokal.

Skąd zamawiasz towar, aby mieć dobrą marżę?

Najlepiej bezpośrednio od producentów, czy też importerów. Barierą uzyskania dobrej ceny są ilości zamówionych produktów według zasady: więcej kupujesz masz niższą cenę, tak więc, aby móc skutecznie konkurować – trzeba kupować w większych ilościach, a na starcie to praktycznie mało realne.

I koło się zamyka. Stąd jak wspomniałam wcześniej konieczne jest zaplecze, bo zamawianie produktów pod zamówienie Klienta to już nie te czasy.

Ile produktów sprzedajesz w sklepie internetowym na dzień dzisiejszy?

Oferta sklepu to ponad 2400 produktów wybranych ze znacznie szerszej oferty sklepu stacjonarnego. Aby utrzymać wysoką dostępność produktów ponad 85% asortymentu w dostępności wymaga bardzo regularnych zamówień od ponad 40 dostawców. Docelowo poszerzamy ofertę sklepu o kosmetyki rosyjskie, żywność bezglutenową, której wybór aktualnie mamy jeszcze niski oraz książki zielarskie, opisujące naturalne metody leczenia, dietę bezglutenową, czy też metody naturoterapii.

Ilu pracowników zatrudniasz do obsługi i administrowania sklepem internetowym?

Aktualnie jedna osoba obsługuje bezpośrednio wysyłki i pakowanie przesyłek do Klientów, a ja zajmuję się zamówieniami i kontaktami z dostawcami produktów i wyszukiwaniem nowości.

Po jakim czasie inwestycja w sklep ze zdrową żywnością zaczęła przynosić odczuwalne korzyści finansowe?

Po kilku miesiącach, jednak to tylko dlatego, że znacznie wcześniej przygotowywaliśmy zaplecze dla zasięgu na Facebook, w przeciwnym wypadku mogłoby być bardzo nieciekawie. Chyba, że udałoby się osiągnąć jakimś cudem uzyskać spektakularne efekty pozycjonowania sklepu internetowego, jednak bez wsparcia specjalistów w obszarze SEO nie jest to możliwe.

Z jakich kanałów pozyskujesz klientów do swojego sklepu?

Facebook mamy tam szereg źródeł Fanpage i zaprzyjaźnionych grup tematycznych. Tam dość szybko można podpowiedzieć osobom pytającym konkretny produkt, czy producenta.

Które źródło ruchu do tej pory okazało się najskuteczniejszym kanałem pozyskiwania klientów?

Zdecydowanie Google, bo wejścia z wyszukiwarki przynoszą największą konwersję zamówień, a także oczywiście wspomniany Facebook. Zasięg na Facebooku także potrafi wiele zdziałać. Współpracuję też z kilkoma blogami oraz piszę swój i te źródła nie pozostawiałabym bez znaczenia dla widoczności sklepu w sieci.

Czy uważasz, że sklep ze zdrową żywnością to dobry pomysł na biznes?

Oczywiście tak, ale dla osób, które czują tę branżę, najlepiej posiadają już sklep stacjonarny, a także dobrze wiedzą, co to zaplecze klientów i pozycjonowanie sklepu internetowego. I jak dla mnie podstawowa zasada przy jego otwieraniu: „trzeba liczyć się z tym, że zazwyczaj, aby coś zarobić – trzeba zainwestować, a często coś także stracić”.

Odpowiedzi do wywiadu udzieliła Agnieszka Wielopolska – właścicielka sklepu zielarsko medycznego.
Strona www: https://mojanatura.pl/
ul. Słoneczna 9639-200 Dębica
tel. +48 533 777 543 ,

Czy sklep zielarski ze zdrową żywnością to dobry pomysł na biznes?
5 (100%) 2 votes

pozycjonowanie stron w projekt marketing

9 komentarze - Czy sklep zielarski ze zdrową żywnością to dobry pomysł na biznes?

  1. Radek napisał(a):

    Teraz ogólnie jest szał na tą żywność bezglutenową i bez laktozy. Wszyscy próbują jakoś być fit – jedzenie w marketach jest gorszej jakości, dlatego każdy tyje i próbuje się ratować tymi fit posiłkami i produktami. Na moje to bardzo dobry pomysł teraz na taki biznes, bo zauważam to w swoim towarzystwie jak coraz więcej osób interesuje się takimi fit rzeczami.

    1. Marek napisał(a):

      Skoro jest zapotrzebowanie na te produkty, to sklepy zielarsko-medyczne mają rację bytu na rynku. Jednak widzę tutaj problemy związane z funkcjonowaniem sklepu tj. magazynowanie produktów oraz pilnowanie daty ważności produktów do spożycia.

      Według Agnieszki ciężko prowadzić internetowy sklep zielarski bez zaplecza sklepu stacjonarnego – i przychylam się do tej opinii 🙂

      Uważam, że w tej niszy samodzielne prowadzenie takiego biznesu jest bardzo trudne.

      1. Maciej napisał(a):

        Uważasz, że… Rozumiem, ze prowadzisz taki sklep? Bo w innym przypadku Twoja opinia jest zwykłym pie….. 🙂 Pozdrawiam 🙂

        1. Marek napisał(a):

          Bezpośrednio obsługujemy tego typu sklep, więc nie bez powodu jest ten wywiad na blogu 🙂 Znam mocniejsze i słabe strony tego biznesu. I nie są to głupie słowa, tylko wnioski wyciągnięte na podstawie powyższego wywiadu.

          Pozdrawiam 🙂

  2. cocosanka napisał(a):

    Takiego info potrzebowałam Dzięki:) Zapraszam na mój blog.

  3. Monika napisał(a):

    A ciekawi mnie, jak zapatrujecie się na taki sklep, ale w modelu dropshippingu. W takim przypadku problem przeterminowanych produktów jest zminimalizowany, jeśli nie wyeliminowany.

    1. Marek napisał(a):

      Sklepy na dropshippingu mają swoje własne problemy. Jednym z problemów jest generowanie ruchu z organicznych wyników wyszukiwania, gdzie powstają kopie sklepów i pojawia się problem z duplikowaniem treści, których algorytm Google nie znosi… Trzeba mieć ponadprzeciętną wiedzę, aby sklep na dropshippingu wyprowadzić na prostą, jeżeli chodzi o ruch organiczny.

  4. katarzyna napisał(a):

    Prowadze taki mały sklep od niedawna. Łącze to z gabinetem naturoterapii. Jednak chciałabym sklep powiększyć i nie wiem ,czy moge mieć gabinet , do którego przechodzi się przez sklep?
    Jaki metraz powinien mieć taki sklep?

    1. Lyme napisał(a):

      Jasne, że możesz. Widziałem wiele takich placówek – na przykład często sklepy z okularami (salony optyczne?) wykorzystują coś takiego. Pierw wchodzisz na sklep, a gdzieś tam dalej jest wejście do okulisty czy osoby, robiącej badania wzroku 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt przez Facebook Messenger