10 skutecznych porad, jak pozycjonować sklep internetowy?

Z roku na rok powstaje coraz więcej sklepów internetowych. Rośnie konkurencja, wzrastają ceny produktów i koszty pozycjonowania sklepów. Inwestycje w SEO dla branży e-commerce to jedno z najlepszych posunięć szczególnie dla młodego sklepu online. Ruch organiczny pochodzący z wyszukiwarki Google to najtańsze, a zarazem najlepsze źródło darmowego ruchu.
Wypozycjonowanie sklepu na pierwsze pozycje w Google wymaga czasu (zobacz KONIECZNIE ofertę firmy MAYKO https://mayko.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/), specjalistycznej wiedzy z zakresu SEO, optymalizacji stron, rozbudowy treści czy opracowania strategii link-building. Jednym z dobrych rozwiązań dla młodych sklepów jest nawiązanie współpracy z uczciwą agencją SEO, która zrobi dobry marketing w wyszukiwarkach internetowych i zrealizuje nakreślone cele biznesowe. W dzisiejszym artykule chciałbym pokazać, jakie działania można samodzielnie wykonać, aby poprawić widoczność swojego sklepu w SERP.
Porada #1 – Protokół HTTPS
Protokół SSL jest już standardem, który pozwala użytkownikom nawiązać bezpieczne połączenie ze sklepem. Według oficjalnych zapowiedzi Google jest to czynnik rankingowy.
Zobacz wideo poradnik
[youtube id=”_NDgSu0j9Ag”]
Porada #2 – Instalacja najważniejszych narzędzi SEO
Warto skorzystać z potencjału dwóch darmowych narzędzi Google:
- Google Search Console – narzędzie pomocne w optymalizacji stron i monitorowania aktualnego stanu witryny.
- Google Analytics – rozbudowane narzędzie przydatne do analityki internetowej.
Zobacz wideo poradnik
Jak zainstalować Google Search Console?
[youtube id=”XUKfGl2vVZ4″]
Zobacz wideo poradnik
Jak zainstalować Google Analytics?
[youtube id=”tV6bWC2HEo4″]
Porada #3 – Cele biznesowe
Tworzenie kampanii SEO / SEM należy rozpocząć od wyznaczenia celów biznesowych, które nakreślają strategie marketingowe dla sklepu. W branży e-commerce celem może być zwiększenie widoczności kategorii, podkategorii, stron producentów lub produktów. Namierzenie celów biznesowych pozwala zidentyfikować słowa kluczowe, które z dużym prawdopodobieństwem będą ściągać konwertujący ruch do sklepu.
Cele pozycjonowania i modele rozliczeń z agencjami SEO zmieniały się na przestrzeni lat.
Zobacz wideo poradnik
[youtube id=”ugKgvUJsZUE”]
Porada #4 – Dobre słowa kluczowe
Wybór fraz do pozycjonowania sklepu internetowego decydują o sukcesie bądź porażce celu biznesowego. Wybór dobrych słów kluczowych do pozycjonowania uwzględnia frazy ogólne (jedno i dwuwyrazowe) oraz frazy long tail (frazy kilkuwyrazowe). Frazy kluczowe wybrane do pozycjonowania należy przypisać do adresów URL, które będziemy pozycjonować w wyszukiwarce Google.
Idealne słowa do pozycjonowania można na bieżąco monitorować w analityce wyszukiwania Google Search Console.
Zobacz wideo poradnik
Analityka wyszukiwania Google Search Console.
[youtube id=”s19P9LEpCyc”]
Porada #5 – Definiowanie tytułów, nagłówków H1 i meta description
Trzy najważniejsze elementy, które odpowiadają za skuteczny marketing sklepu w wynikach wyszukiwania. Każda podstrona serwisu powinna posiadać unikalny tytuł, nagłówek H1 i meta description z nasyconymi frazami kluczowymi. Słowa kluczowe powinny być umieszczone w sposób naturalny, aby uniknąć negatywnego zjawiska „keyword stuffing”.
Porada #6 – Content marketing
Wielu właścicieli sklepów internetowych kopiuje (importuje) opisy produktów, które pochodzą ze stron producentów. W efekcie powstaje zjawisko „Duplicate Content”, algorytm Panda obniża ranking powielonych podstron niskiej jakości. Warto pomyśleć o napisaniu unikalnych, oryginalnych tekstów. Wdrożenie tekstów z nasyconymi słowami kluczowymi na stronę główną, kategorie, podkategorie pozwoli zwiększyć widoczność sklepu na frazy z długiego ogona.
Napisanie tekstów to proces wymagający jednorazowej pracy, która przynosi długofalowe zyski z SEO. O pierwszym sukcesie content marketingu w naszej firmie mówiłem w poniższym materiale wideo.
Zobacz wideo poradnik.
[youtube id=”6BSA-CErIVI”]
Porada #7 – Rozbudowa bloga i poradników
Tworzenie oryginalnych wpisów eksperckich i poradników to idealny content marketing, który zwiększa wartość marki i widoczność słów kluczowych w organicu. Każda nowa podstrona w serwisie, to osobny adres URL, gdzie można skierować ruch z wyszukiwarki Google. Zobacz wideo poradnik – jak założyć bloga.
Porada #8 – Linkowanie wewnętrzne
Moc linków wewnętrznych jest mocno niedoceniana w branży e-commerce. Wdrożenie linkowania wewnętrznego może znacząco podbić pozycje najważniejszych fraz kluczowych wybranych do pozycjonowania i słów long tail.
Porada #9 – Canonical
Wdrożenie kanonicznych adresów URL pozwala uniknąć problemu związanego z duplikacją treści, która występuje na stronach paginacji i stronach sortowania. W przypadku rozbudowanych e-commerce wdrożenie poprawnych canonicali może dość odczuwalnie podnieść widoczność sklepu w SERP.
Porada #10 – Usuwanie podstron w sklepie
Problem usuwania wyprzedanych produktów w sklepie internetowym dotyczy właścicieli e-commerce. Efektem jest generowanie stron z kodem błędu 404, które mogą znacząco obniżyć ruch organiczny i przepływ ruchu ze stron odsyłających. Lepszym rozwiązaniem jest usunięcie koszyka na podstronie wyprzedanego produktu bądź ekspozycja innych, podobnych produktów dostępnych do kupienia w sklepie.
Zobacz wideo poradnik
[youtube id=”D7cN2jiCs9s”]
Więcej przydatnych i technicznych informacji o robieniu SEO dla sklepów internetowych pisał Paweł na blogu Agencji Projekt Marketing. Czytaj artykuł: https://projektmarketing.pl/pozycjonowanie-sklepow-internetowych/

Ciekawy artykuł. Niestety nadal trzeba podążać z biegiem czasu i ciągłe zdobywanie wiedzy to konieczność.
Google wprowadza nowe wytyczne, aby jakość wyników wyszukiwania była jeszcze lepsza. Sztuczna inteligencja Google będzie jeszcze mocniej odczuwalna w SERP.
Fajne zestawienie, z wszystkim się zgadzam. Dodałbym również Long Tail SEO na filtrach w kategoriach, ale robiąc to umiejętnie pamiętając o punkcie #9, oczywiście w zależności od branży i tego co wyjdzie z punktu #4
Cześć Szymon,
Rozumiem, że masz na myśli long tail SEO na stronach kategorii? Filtry są użyteczne dla ludzi, dla pozycjonowania filtry można potraktować dobrze zrobionym canonicalem.
Dobry artykuł. Rzeczywiście stała rozbudowa linków oraz zawartości serwisu jest szybkim kluczem do poprawy pozycji w wynikach. Warto również postawić na obecność w social media bo to bardzo tanie źródło wartościowego i dobrze filtrowanego ruchu.
Ciekawe pomysły na promocję e-sklepu. 🙂
Bardzo fajny i merytoryczny artykuł. Dla osoby, która dopiero zaczyna swoją przygodę ze sklepem internetowym jest to idealny przewodnik jak postępować. Niestety dopiero później zaczynają się schody, których samemu trudno przejść.
Dzięki za dobry tekst – fajnie się go czytało.