Wirtualna rzeczywistość – technologia przyszłości

epicvr - wirtualna rzeczywistość

Siedzisz wygodnie w fotelu. A ziemia przed twoimi oczami nagle rozstępuje się. Wpadasz do oceanu, na którego dnie nurkujesz z rekinami. Następnie w ciągu jednej chwili przenosisz się na dziki zachód, gdzie pojedynkujesz się ze stadem zombi, po to by po chwili oddać skok spadochronowy nad pustynią. Brzmi to jak scenariusz snu, prawda? Tak mógłby wyglądać świat przyszłości, gdyby tylko ludzkość opanowała umiejętność teleportacji… Ta przyszłość dzieje się już teraz. Wszystkie opisane powyżej doświadczenia są dostępne „od ręki” dla posiadaczy gogli wirtualnej rzeczywistości.

Dla osób, które jeszcze nie miały styczności z wirtualną rzeczywistością wyjaśnimy jak działa ta technologia. Kluczem do wirtualnej rzeczywistości są tak zwane gogle VR (ang. Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość). Po założeniu gogli wirtualnej rzeczywistości na głowę cały nasz wzrok wypełnia obraz przez nie wyświetlany. Wyświetlanie obrazu w goglach VR może odbywać się na dwa sposoby.

W pierwszym przypadku gogle VR podłączone są do komputera, a w plastikowej obudowie, którą zakładamy na głowę znajduje się tylko wyświetlacz, który wyświetla obraz generowany przez komputer. Gogle tego typu posiadają również wiele specjalistycznych czujników badających orientację i położenie naszej głowy w przestrzeni. Drugim, nieco prostszym i znacznie tańszym sposobem jest generowanie wirtualnej rzeczywistości w telefonie.

Zakładając na głowę specjalne plastikowe gogle, w które wsuwamy smartfona możemy również doświadczyć w świecie VR przeżyć wysokiej jakości. W tym wypadku smartfon generuje obraz wirtualnej rzeczywistości, który trafia bezpośrednio do naszych oczu. Jest to rozwiązanie nieco tańsze. Gogle tego typu kosztują kilka lub nawet kilkanaście razy mniej niż gogle podłączane bezpośrednio do komputera.

Wirtualna rzeczywistość nie jest nową dziedziną. Pierwsze tego typu rozwiązania powstawały już w latach 60. ubiegłego wieku, jednak z racji niedoskonałości ówczesnej technologii, pozostawały one raczej w kwestii badań naukowych. Prawdziwy przełom przyniosła obecna dekada, w której wirtualna rzeczywistość przeżywa prawdziwy renesans.

Wirtualna rzeczywistość nadzieją wielkich gigantów

Obecnie światowy rynek rozwiązań VR wyceniany jest na ponad 3 mld dolarów. W 2020 roku rynek ten ma być wart już 10 razy więcej. Wirtualna rzeczywistość rozpala nadzieję wielkich koncernów. Giganci tacy jak: Samsung, Sony, Facebook i HTC jako jedni z pierwszych dostrzegli ogromny potencjał wirtualnej rzeczywistości.

Ich gigantyczne nakłady na branżę VR mogą świadczyć o tym, że wierzą, iż wirtualna rzeczywistość wkrótce podbije świat. Z miesiąca na miesiąc powstają coraz lepsze rozwiązania, które pomagają zatrzeć granicę między światem realnym a wirtualnym.

Wirtualna rzeczywistość, która pierwotnie była tworzona z myślą o graczach, ugruntowuje sobie stabilną pozycję w wielu branżach. Coraz częstsze są przypadki wykorzystywania technologii rzeczywistości wirtualnej w medycynie, wojsku, projektowaniu czy marketingu.

Świat biznesu od początku wierzył w wielki potencjał tej branży. Pomimo tego, że współczesna wirtualna rzeczywistość ma dopiero kilka lat, branża usług biznesowych VR rozwija się niesamowicie szybko. Powstają coraz lepsze kampanie marketingowe, które skutecznością i efektywnością przewyższają inne znane nam dotychczas formy reklamy.

Google rzeczywistości – pełne zaangażowanie widza

W przeciwieństwie do tradycyjnej reklamy wirtualna rzeczywistość ma jedną zasadniczą przewagę. VR w pełni angażuje uwagę widza. Zakładając na głowę gogle rzeczywistości wirtualnej oraz słuchawki nasz mózg całkowicie odcina się od bodźców świata zewnętrznego.

Całe nasze pole widzenia wypełnia obraz wirtualnej rzeczywistości, a dobrej jakości słuchawki skutecznie tłumią dźwięki docierające do nas ze świata zewnętrznego. Dzięki temu nasz mózg w pełni angażuje się w przekaz jakiego dostarcza nam wirtualna rzeczywistość. Świat rozwiązań technologicznych VR daje zatem nowe, tak bardzo pożądane od lat możliwości branży reklamowej.

Nie tylko reklamą człowiek żyje. Wirtualna rzeczywistość ma wiele mocnych argumentów, które udowadniają, że jest to medium o wielu zastosowaniach. Całkiem nową dziedziną, która narodziła się kilka lat temu są filmy 360. Tworzy się je za pomocą specjalnych kamer sferycznych, które są w stanie nagrać pełną sferę 360 stopni, jaka otacza kamerę. Innymi słowy, kamery 360 nagrywają cały obraz wokół kamery, w każdą stronę.

Tradycyjne, znane nam dotychczas kamery 2d rejestrują jedynie mały wycinek pewnej przestrzeni. Podejście do tworzenia filmów w taki sposób stwarza niesamowite możliwości dla reżyserów, filmowców i operatorów. Znikają wszelkie ograniczenia w postaci kadru. Można tworzyć filmy, w których widz w pełni poczuje się jak główny bohater i będzie śledził akcję filmu z jego perspektywy. W tym wypadku ogranicza nas tylko i wyłącznie wyobraźnia twórców.

Przedstawione w niniejszym artykule rozwiązania to tylko ułamek z całej gamy przykładów jakie oferuje wirtualna rzeczywistość. Z miesiąca na miesiąc ta dziedzina dynamicznie się rozwija. Wszystko wskazuje na to, że już za kilka lat wirtualna rzeczywistość będzie równie popularna jak dzisiaj smartfony. Mocno w to wierzymy.

Więcej szczegółów znajdziesz na http://epicvr.pl – filmy 360, aplikacje VR.

Wirtualna rzeczywistość – technologia przyszłości
5 (100%) 1 vote

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Close