Tanie pozycjonowanie stron, czyli jaka jest cena robienia SEO za bezcen?
Niektórzy lubią drogi na skróty, ale nie zawsze jest to słuszny wybór. Wiedzą o tym dobrze Ci, którzy chodzą po górach. Nagle można znaleźć się nad przepaścią albo kompletnie się zagubić. Dlatego należy trzymać się szlaku. Podobnie jest z pozycjonowaniem, chociaż porównanie wydaje się nieco zaskakujące na pierwszy rzut oka. Jednak w tym przypadku szukanie teoretycznie korzystniejszych opcji też bywa zwodnicze, a tanie pozycjonowanie stron kończy się brakiem efektów albo karami od Google.
Zobacz wideo poradnik
Tanie pozycjonowanie stron i SEO po kosztach. Cena chytrości.
[youtube id=”9ojNLG5s5Es”]
Źródło: https://projektmarketing.pl/oferta/pozycjonowanie-stron-www/
Dlaczego oferta taniego pozycjonowania powinna wzbudzić nieufność?
Odpowiedź jest bardzo prosta – to właśnie taka zwodnicza droga na skróty. W górach najczęściej idzie się na jakiś szczyt. W pozycjonowaniu również, ale szczytem okazują się pozycje topowe na określone słowa kluczowe dla strony firmowej, bloga lub sklepu internetowego.
Kluczowy jest zatem konkretny efekt, a przy stosunkowo niewielkich nakładach finansowych na pozycjonowanie naprawdę trudno coś osiągnąć.
Innymi słowy, albo działania mają być skuteczne (i przy okazji bezpieczne) albo tanie SEO za bezcen, robione po kosztach za które grożą kary od Google i bany, po których ciężko się będzie później podnieść. Innej możliwości nie ma.
Tanie pozycjonowanie to nie tylko brak efektów, ale również nieetyczne praktyki przynoszące więcej szkód niż korzyści. Bardzo ważne, aby wszystkie podejmowane kroki były zgodne z wytycznymi Google, aby nie narazić strony na kary. Ich usuwanie zawsze jest kłopotliwe i długotrwałe. Trudno przywrócić dobrą widoczność w wyszukiwarce, a czasami wszystko trzeba zaczynać od początku, czyli budowę strony na nowej domenie.
Szeroki zakres pracy specjalisty SEO
Wbrew pozorom pozycjonowanie nie ogranicza się do pozyskiwania jakichś linków, a link building stanowi zaledwie jedno z koniecznych działań. Przy okazji należy zwrócić uwagę na jakość tych linków. Wyłącznie wartościowe linki z blogów i portali tematycznych, stron lokalnych czy ogłoszeniowych oraz z zaplecza SEO dają efekt w postaci wyższych pozycji fraz kluczowych.
Linkowanie powinno być systematycznie prowadzone, ale z umiarem i na podstawie dokładnej analizy. W ciągu miesiąca trzeba przeznaczyć na to kilka godzin, a cena jednej godziny pracy prawdziwego pozycjonera wynosi co najmniej 100 zł. Podobnie prezentuje się koszt mocnego linka.
Na mocnych linkach SEO, jednak na tym nie kończą się działania związane z pozycjonowaniem stron w Google. Link building poprzedza wiele prac pozycjonerskich, które również pochłaniają mnóstwo czasu.
Opracowanie celów biznesowych i strategii SEO
W tym przypadku należy uwzględnić wiek i autorytet domeny, a zarazem aktualną widoczność strony. Czasami na początek warto się skupić na działaniach pozycjonujących szczególnie w stosunku do jednej kategorii sklepu internetowego i później rozszerzać ich zakres.
Wykonanie audytu SEO
Dokładna analiza strony pod kątem robotów wyszukiwarek jest konieczna, ponieważ pozwala znaleźć wszelkie słabe punkty strony. Weryfikuje się poprawność jej wykonania, a więc kwestie struktury, kodu i technologii. Jednak największe znaczenie ma jakość i nasycenie treści, sprawdzenie linków oraz widoczność strony na wybrane słowa kluczowe w wynikach organicznych. To zatem podstawa dla kolejnych działań. Koszt takiego audytu wynosi co najmniej 1500 zł i zależy zarówno od wielkości, jak i od tematyki strony.
Dobranie słów kluczowych
Praca ta ma charakter ciągły i nigdy nie ogranicza się do jednorazowego wyszukiwania. Pozycjoner powinien znaleźć frazy, które rzeczywiście nadają się do pozycjonowania konkretnej strony, ale zarazem stanowią zapytania budujące bazę klientów. Często są to rozbudowane, wielowyrazowe frazy z tzw. długiego ogona. Wykonanie listy 100 fraz (a to naprawdę niewiele w kontekście pozycjonowania) zajmuje co najmniej 2 godziny.
Optymalizacja strony
Wykaz tych działań jest na tyle szeroki, że należy liczyć się z wydatkiem przynajmniej 1000 zł na początek. To wszelkie modyfikacje w kodzie źródłowym, ulepszenia w zakresie szybkości ładowania i widoczności na różnych urządzeniach czy przygotowanie tekstów SEO. Niektóre elementy wymagają obsługi ciągłej.
Analiza SEO i monitoring pozycji słów kluczowych
Na tym jednak nie kończy się praca, ponieważ konieczny jest stały monitoring fraz kluczowych oraz analiza podejmowanych działań pod kątem ich skuteczności. Niestety, ale specjalistyczne narzędzia SEO, w tym do monitorowania pozycji również nie są darmowe.
Tanie pozycjonowanie strony czy efektywne?
Powierzenie losu swojej strony firmowej czy sklepu internetowego w ręce pozycjonera obiecującego tanie i szybkie efekty praktycznie nigdy nie ma szczęśliwego zakończenia. Nawet, jeżeli efekty początkowo będą satysfakcjonujące, to długofalowo obarczone są ryzykiem kary ręcznej i bana od Google.
[youtube id=”bHIElbVNY0M”]
Dlatego w swoim budżecie zawsze należy uwzględnić wydatki na bezpieczne działania pozycjonujące. Wbrew pozorom nie są one aż tak wysokie – niestety, z największymi wydatkami trzeba się liczyć w pierwszych miesiącach.
A dla tych, którzy w ramach oszczędności chcą samodzielnie zajmować się pozycjonowaniem jedno ostrzeżenie – skuteczne pozycjonowanie wymaga wiedzy, doświadczenia i czasu. Pozycjonowanie strony samemu także nie jest darmowe – zapłacisz czasem, zapłacisz za kursy o pozycjonowaniu, zapłacisz za linki i pracę programisty. Jeżeli brakuje jakiegoś elementu z tej układanki, to lepiej powierzyć zadanie specjaliście do spraw pozycjonowania stron.
Jest taki żart, gdy klient przychodzi do inżyniera i prosi o wycenę taniego i dobrego projektu. W odpowiedzi dostaje dwie wyceny. Dziwiąc się pyta: Dlaczego dwie wyceny? O co chodzi?
Jak to? Dostał Pan wycenę projektu taniego, druga dotyczy projektu dobrego.
Dobre 🙂 Szkoda, że z pozycjonowaniem jest wciąż duża nisza, która przy wyborze firmy kieruje się wyłącznie ceną usługi pozycjonowania.
Cóż. Jest sensowny budżet, to są i sensowne wyniki. Tego się nie przeskoczy 🙂 I trochę dziwi, że sporo przedsiębiorców tego nie pojmuje. Każdy z nich wie np. jak kryterium najniższej ceny w przetargach na budowę dróg niekorzystnie wpływa na ich jakość i tempo powstawania. Ale jakoś tej wiedzy nie są w stanie przełożyć na własne działania. Pewnie wolą się uczyć na własnych błędach 🙂
Dlatego warto korzystać z ofert gdzie jest model hybrydowy, abonament + za efekty na przykład za zwiększenie ruchu