Specjalista SEO a praca zdalna – jak to wygląda w praktyce?

Czasy, w których większość specjalistów z różnych branż było „przykutych” do krzesła w swoim biurze, dawno minęły. Dziś coraz więcej osób pracujących w sferze internetowo-marketingowej, których zadaniem jest m.in. pozycjonowanie stron w Google, może sobie pozwolić na komfort pracy zdalnej. Jedną z profesji, którą można wykonywać na własny rachunek i pracować dla wielu zleceniodawców jest specjalista SEO. Praca w domu na takiej pozycji wcale nie musi się wiązać z zatrudnieniem na etacie i może być bardzo dochodowa. Zanim jednak każdy z entuzjazmem zdecyduje się na obraniu tej ścieżki kariery, warto wiedzieć, jak w wygląda praca zdalna jako SEO freelancer w praktyce.
Specjalista SEO, a praca zdalna
SEO freelancer to osoba pomagająca przedsiębiorcom, blogerom i organizacjom w budowaniu pozycji ich stron i brandów w internecie. Obejmuje to głównie pozycjonowanie stron w Google oraz wykonywanie wszystkich działań umożliwiających osiągnięcie takiego celu, czyli m.in. audyt SEO, optymalizacja stron, link building, tworzenie contentu itd. Praca nad rozwojem strony jest w bezpośredni sposób związana z internetem, a specjaliści do wypełniania swoich zdań potrzebują (w zdecydowanej większości) jedynie dostępu do internetu. Z tego powodu marketing internetowy to branża, w której można pracować zdalnie. Niektóre zawody umożliwiają pracę zdalną jedynie jako freelancer, jednak specjalista SEO często ma komfort pracy na takich zasadach zarówno na własny rachunek, jak i na etacie, ponieważ wiele agencji umożliwia swoim pracownikom taką formę zatrudnienia. Praca w tak specjalistycznej sferze w praktyce znacznie różni się od powszechnego wyobrażenia o pracy z domu – mało kto może cieszyć się czterogodzinnym dniem pracy z własnego łóżka i dobrą pensją. Co składa się na codzienne obowiązki SEO freelancera, który pracuje zdalnie?
Praca w SEO – dzień z życia pozycjonera
Każdy specjalista SEO posiada własny rytm pracy oraz posługuje się innymi strategiami prowadzącymi do poprawy widoczności strony w Google. W praktyce jednak większość ekspertów wykorzystuje podobne narzędzia i sposoby. Praca pozycjonera wymaga analitycznego myślenia i umiejętności wysnuwania właściwych wniosków na podstawie liczb i wykresów. Mimo że wiele osób nie rozumie, dlaczego Google indeksuje witryny właśnie w określony sposób, praca SEO-wców to nie wróżenie z fusów i „giełdowe spekulacje”. Strategie powstają w oparciu o dokładną analizę danych i dopasowania działań mających na celu uzyskanie jak najszybszych efektów.
Badanie widoczności stron internetowych w Google – SEO freelancer
To, jak Google postrzega stronę, zależy m.in. od fraz (słów kluczowych), na które witryna rankuje w wynikach wyszukiwania. Specjalista SEO regularnie zajmuje się badaniem konkurencyjności i liczby wyszukiwani słów kluczowych związanych z działalnością klienta. W tym celu wykorzystuje się liczne narzędzia marketingowe, które powinny stać się najlepszymi przyjaciółmi (dosłownie i w przenośni) każdego freelancera zajmującego się pozycjonowaniem. Po pewnym czasie specjaliści zaczynają niemal automatycznie klasyfikować w swojej głowie słowa kluczowe i oceniać ich wartość. Bardzo ważne jest także ocenianie, na jakie działania pozwala budżet klienta – im bardziej konkurencyjna fraza, tym trudniej jest osiągnięcie wysokiej pozycji w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że czasami, przy mniejszym budżecie, warto skupić się na łatwiejszych słowa kluczowych, na bazie których mamy szansę zbudować widoczność danej strony internetowej.
SEO freelancer – komunikacja z klientem
Praca jako freelancer, mimo że nie wiąże się z codziennym bezpośrednim kontaktem z klientami i współpracownikami, wymaga również umiejętności miękkich i komunikacyjnych. Kontakt i rozmowy z klientem są ważne szczególnie przy rozpoczynaniu współpracy i przy regularnym raportowaniu wyników. Klient powinien uczestniczyć we wszystkich procesach decyzyjnych, by znać szczegóły działań SEO. Mając na uwadze to, że większość klientów nie posiada specjalistycznej wiedzy, specjalista pracujący zdalnie musi umieć przetłumaczyć skomplikowane zagadnienia z „polskiego na polski”, tak aby klient dokładnie wiedział o naszych działaniach. Dlatego oprócz tzw. umiejętności twardych, w pracy w SEO konieczne są również zdolności komunikacyjne.
Przeciwnik nie śpi, czyli analiza działań konkurencji – o czym musi wiedzieć specjalista SEO?
Analiza słów kluczowych i optymalizacja strony to niejedyne działania, które są codziennym obowiązkiem SEO freelancera. Nigdy nie można zapomnieć o innych stronach, czyli o konkurentach, którzy również starają się o uzyskanie jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Narzędzia, którymi dysponuje w pracy specjalista SEO, pozwalają na weryfikację, czy konkurencja klienta również podejmuje działania z zakresu pozycjonowania. Na podstawie tej analizy specjalista SEO może zaplanować swoją pracę. Wartościowym źródłem informacji są również tzw. case studies, czyli materiały przedstawiające przykłady konkretnych działań. Jedną z największych zalet Google jest sprawiedliwość i bezstronność – wyniki można osiągnąć tylko regularnymi działaniami i skrupulatnym podejściem do swojej pracy.
Pozycjonowanie stron w Google – Link-building, czyli pozyskiwanie linków
Jednym z podstawowych czynników wpływających na pozycjonowanie strony jest link building, czyli budowanie profilu linków. Mimo że w ostatnich latach można zaobserwować niewielki spadek ich wartości, wciąż odgrywaj ogromną rolę w ustalaniu autorytetu strony przez boty Google. SEO freelancer musi więc zadbać o zdobycie wartościowych linków ze stron, które mają autorytet w konkretnej branży. Zazwyczaj wiąże się to z publikacją artykułów sponsorowanych, tworzeniem bardzo ciekawego contentu, wpisów gościnnych oraz aktywności na tematycznych forach. Wielu specjalistów korzysta także z zapleczy tematycznych. W pracy SEO-wca pożądane są więc umiejętności pisania ciekawych, zoptymalizowanych pod SEO tekstów.
Optymalizacja stron internetowych i śledzenie za nowościami z branży – zadanie SEO-wca
Ogromną część czasu pracy specjalisty zajmuje optymalizacja strony. Czasem wiąże się to „jedynie” z wdrażaniem treści, jednak niekiedy konieczne jest dokonywanie zmian w kodzie źródłowym systemu CMS w celu poprawienia technicznych elementów strony. W zależności od CMS, na którym opiera się strona www oraz innych faktorów, optymalizacja może trwać nawet kilkadziesiąt godzin. Poza wykonywanie swoich obowiązków konieczne jest także stałe nadzorowanie nowości z branży. Algorytmy Google zmieniają się niemal każdego dnia, dlatego zawsze musimy trzymać rękę na pulsie, ponieważ nie raz dochodziło do sytuacji, że spóźniona reakcja psuła miesiące pracy.
Spotkania i konsultacje – nieodłączny element pracy w SEO
Praca na własny rachunek przy pozycjonowaniu stron internetowych to nie tylko praca przed komputerem. Freelancer musi samodzielnie zdobywać klientów i dbać o podtrzymywanie z nimi dobrych relacji. Pracując jako SEO specjalista, nie uciekniemy od spotkań i kontaktu z klientami. Czasem wiąże się to z konsultacjami przez telefon lub komunikator internetowy (np. Skype), a niekiedy ze spotkaniami twarzą w twarz. Dobra współpraca to podstawa, ponieważ specjalista i klient muszą znajdować się w synergii – wspólnie dążymy do swoich celów.
Pozycjonowanie stron w Google – dla kogo praca zdalna?
Ciężko znaleźć inne zajęcie, które bardziej nadaje się do pracy zdalnej niż pozycjonowanie stron internetowych. Wiąże się to jednak z poważną odpowiedzialnością, ponieważ klienci oddający swoją witrynę w nasze ręce, oczekują rezultatów. Z takiej opcji powinni korzystać więc jednie osoby, które są pewne swoich umiejętności i naprawdę mogą pomóc swoim klientom oraz posiadają cechy charakteru potrzebne do pracy spoza biura: skrupulatność, samodyscyplina i gotowość do nadgodzin – niestety, wbrew pozorom praca zdalna często wiąże się z dodatkowymi godzinami pracy. Z drugiej strony praca na własny rachunek daje nam wiele korzyści: pracujemy, gdzie chcemy oraz kiedy chcemy, mając przy tym możliwość zarabiania znacznie więcej niż na etacie.
