Pozycjonowanie stron i jego wpływ na wizerunek w Internecie
Żeby strona internetowa była dobrze widoczna, musi zostać odpowiednio wypozycjonowana. To oznacza, że powinna znajdować się jak najwyżej w wyszukiwarkach, inaczej trudno ją znaleźć. Ile trwa pozycjonowanie i na czym polega? Czy jest ono konieczne? Odpowiedzi na te i podobne pytania znajdują się poniżej.
Pozycjonowanie – co to jest?
O pozycjonowaniu mówi się i słyszy bardzo często, ale nie wszyscy potrafią wyjaśnić, czym właściwie jest. To różnego rodzaju działania, mające na celu poprawę pozycji witryny w wyszukiwarkach:
- pozyskiwanie linków z innych witryn do własnej, czyli link building (po polsku linkowanie). Ich źródłami mogą być np. fora internetowe, strony zapleczowe, artykuły sponsorowane oraz media społecznościowe. Dawniej ważniejszą rolę odgrywała ilość linków, ale po zmianie w algorytmie Google istotniejsza stała się ich jakość;
- optymalizacja treści, kodu i struktury strony www, czyli SEO (Search Engine Optimization). Obejmuje to m.in. zamieszczenie unikalnej treści ze słowami kluczowymi, odpowiednie zbudowanie menu witryny i skrócenie czasu potrzebnego na jej załadowanie;
- tworzenie wartościowego contentu, czyli treści i promowanie go wśród określonej grupy odbiorców, aby pozyskać potencjalnych klientów, czyli content marketing (marketing treści). Content może przyjmować formę tekstu, ale nie tylko. Często są nim też filmy, obrazy czy infografiki, dużo zależy od tego, do kogo mają trafić;
- gromadzenie i analizowanie danych dotyczących ruchu na stronie oraz zachowań użytkowników, czyli analityka internetowa. Dzięki temu można znaleźć rozwiązania pozwalające na dostosowanie wyglądu oraz sposobu działania witryny do potrzeb potencjalnych klientów.
Z jakich etapów składa się pozycjonowanie?
Pozycjonowanie strony www to długotrwały proces, którego nie da się zrealizować w jeden dzień czy tydzień. Składa się on z kilku ogólnych etapów:
- ustalenie celu – na tej podstawie można odpowiednio zaplanować i wdrażać działania. Zazwyczaj podstawowym celem pozycjonowania jest poprawienie widoczności strony w wyszukiwarkach i zwiększenie ruchu, a tym samym wzrost zainteresowania oferowanymi usługami lub produktami oraz zysków firmy;
- analiza sytuacji strony – aby sprawdzić obecną sytuację strony internetowej, przeprowadza się specjalistyczny audyt. Jego celem jest zbadanie, na jakiej pozycji w wyszukiwarce wyświetla się witryna i pod jakimi słowami kluczowymi. To znacząco ułatwia zaplanowanie dalszej strategii;
- przygotowanie planu działania – na tym etapie wybierane są odpowiednie narzędzia do wypozycjonowania strony. Trzeba podjąć decyzję, czy poza podstawowymi działaniami będą wykorzystywane też dodatkowe, takie jak marketing wirusowy i szeptany lub inwestycja w reklamy Google;
- wdrożenie działań – tu dużo zależy od przygotowanej strategii. Praca może być oparta głównie na tworzeniu wartościowych treści, zbudowaniu bazy linków i optymalizacji stron, jak i innych działaniach, skupiających się na różnych częściach Internetu, przykładowo forach oraz mediach społecznościowych;
- monitorowanie wyników – żeby pozycjonowanie przyniosło oczekiwane efekty, trzeba stale monitorować, jakie rezultaty przynoszą wdrożone działania i w razie
potrzeby zmienić strategię.
Technetium.pl – Twoja strona widoczna w sieci.
Pozycjonowanie wymaga cierpliwości i skrupulatności, a samodzielne przeprowadzenie całego procesu od początku do końca czasami nie jest proste. Wymaga to posiadania odpowiedniej wiedzy, dlatego warto powierzyć to zadanie profesjonalistom. Dobrze przeprowadzone pozycjonowanie jest dość dużym wydatkiem, ale płynące z tego korzyści mogą pozytywnie zaskoczyć.
Czy pozycjonowanie wpływa na wizerunek w Internecie?
Co można osiągnąć poprzez wypozycjonowanie strony internetowej, tak aby wyświetlała się na samym szczycie wyszukiwarki? To znacząco zwiększa liczbę odwiedzin witryny i sprzedaż produktów czy usług. Tym samym zyski firmy wzrastają, co sprzyja jej rozwojowi. Jednak pozycjonowanie ma istotny wpływ także na sam wizerunek. Po wpisaniu konkretnego hasła w wyszukiwarce większość osób wybiera jedną z pozycji znajdujących się na pierwszej stronie. Mało kto sprawdza, co wyświetla się na dalszych miejscach.
Jedną z głównych zalet pozycjonowania jest to, że buduje świadomość firmy. Strona internetowa wyświetlana na samej górze wyników zapada użytkownikom w pamięć, nawet jeśli nie zdecydują się na jej odwiedziny od razu. Po przypisaniu do witryny właściwych słów kluczowych zacznie się ona pokazywać częściej i w wielu miejscach, a to w końcu nakłoni internautów do jej sprawdzenia, bo będzie wydawać się wiarygodna ze względu na swoją popularność. Jeśli znajdą na stronie to, czego szukają, z pewnością będą odwiedzać ją częściej, a nawet polecać innym.
SERM – pozycjonowanie wizerunkowe
Choć pozycjonowanie często przynosi wiele korzyści, wciąż pojawiają się wątpliwości, czy wszystkie działania są w pełni etyczne. Nie trzeba obawiać się przykrych konsekwencji, jeśli wypozycjonowanie witryny oparte jest na tzw. white hat SEO. To inaczej pozycjonowanie strony zgodnie z wytycznymi Google, kierujące się akceptowanymi zasadami. Wyklucza to stosowanie metod opartych na spamie. Istnieje też pojęcie black hat SEO.
To nieakceptowane i zakazane techniki optymalizacji stron, których stosowanie może skończyć się karą, nawet wykluczeniem witryny z indeksu wyszukiwarki. Co zalicza się do black hat SEO? To przede wszystkim cloaking – prezentowanie innych treści strony robotom wyszukiwarki, a innych użytkownikom. Pozostałe nieakceptowane techniki pozycjonowania to np. zamieszczanie treści zabronionych przez prawo, ukrywanie linków, bezsensowne kopiowanie i wklejanie treści z innych witryn oraz przesycanie strony słowami kluczowymi.
Dobrze wypozycjonowana strona internetowa nie tylko jest łatwa do znalezienia dla użytkowników, ale też atrakcyjna (zarówno dla nich, jak i samych robotów wyszukiwarek). Właściwie zaplanowana strategia, oparta na przemyślanych i etycznych działaniach, z pewnością zwiększy zainteresowanie firmą, a do tego pozytywnie wpłynie na jej wizerunek.