Czym jest marketing farmaceutyczny i co warto wiedzieć?
Marketing Farmaceutyczny to specyficzna i ściśle określona gałąź marketingu, do której zaliczają się np. reklama internetowa placówek medycznych i reklama suplementów. Obostrzenia rządzące tą dziedziną wynikają z precyzyjnych założeń Prawa Farmaceutycznego oraz Kodeksu Dobrych Praktyk Przemysłu Farmaceutycznego. Jak zatem przeprowadzić skuteczną, ale poprawną „farmaceutyczną” kampanię reklamową?
Współczesny marketing farmaceutyczny
Nowoczesne ujęcie tej dziedziny skupia się na mediach i marketingu internetowym. Odpowiednie treści, które mają trafić do odbiorcy i potencjalnego pacjenta publikuje się przede wszystkim w radiu, telewizji i internecie. Reklama suplementów to jasno sprecyzowany przekaz, który musi w nienachalny sposób wskazywać na potwierdzone badaniami działanie i skupiać się na subiektywnych informacjach na temat preparatu medycznego.
Odpowiednie podejście
Do książkowych elementów marketingu, takich jak: produkt, cena, promocja i miejsce, dodamy odbiorcę – osobę, której dobro jest tutaj najwyższą wartością.
Marketing farmaceutyczny to uczciwe podejście, które opiera się na konkretnej informacji kierowane do jasno określonej postaci, np. takiej, która ma typowe objawy albo leczy wybraną jednostkę chorobową.
Taki rodzaj reklam jest bardzo szczegółowo targetowany.
Reklama internetowa placówek medycznych
Marketing farmaceutyczny to nie tylko reklama suplementów. W epoce rosnącej liczby prywatnych gabinetów lekarskich i szpitali wiele z tych miejsc również poszukuje odpowiednich sposobów na wyważoną promocję.
Specyfika rynku medycznego polega na skupieniu się na potrzebach pacjenta, skróceniu jego drogi do odpowiedniego lekarza, czy produktu rehabilitacyjnego. Bardzo często to internet jest miejscem, gdzie szukamy sprawdzonego i dostępnego lekarza.
Reklama internetowa może polegać na stworzeniu przejrzystej i dobrze wypozycjonowanej wizytówki gabinetu. Specjaliści zajmujący się reklamą potrafią stworzyć odpowiednią i intuicyjną stronę internetową, zadbać o jej pozycjonowanie i skierowanie do określonej grupy.
Zaufanie społeczne, jakim cieszą się szpitale i sklepy medyczne pomaga w subtelnej reklamie, która jest niezbędna też w tej dziedzinie życia. Należy jednak zawsze zwracać szczególną uwagę na wiarygodność i cel przekazu. Wybierając agencję reklamową, która ma zająć się marketingiem farmaceutycznym, zwracajmy szczególną uwagę na jej doświadczenie i różnorodność przeprowadzonych kampanii.
Marketing farmaceutyczny legalny czy nie jest wart bardzo wiele.