Jak założyć własny sklep internetowy w czasie pandemii?
W czasie pandemii nasze życie kompletnie wywróciło się do góry nogami. Jako społeczeństwo przeszliśmy także dużą zmianę, zwłaszcza jeżeli chodzi o podejście do zakupów. Korzystanie ze sklepów online stało się jeszcze powszechniejsze. Czy jednak warto pomyśleć o takim biznesie, w trakcie pandemii?
Jak pandemia wpłynęła na sprzedaż online?
Jeszcze przed wybuchem pandemii, sklepy online prężnie działały, choć były raczej traktowane jako dodatek do biznesu. Służyły do pozyskiwania nowych klientów, zwłaszcza tych, którzy nie mogli korzystać ze sklepów stacjonarnych. Pandemia jeszcze bardziej umocniła ich pozycje i dość szybko okazało się, że ci, którzy skupiali się na sprzedaży online, poradzili sobie znacznie lepiej, niż zamykane masowo sklepu stacjonarne. Zanotowano duże zyski, a zdobyte wcześniej doświadczenie tylko ułatwiło sprawę, jeżeli chodzi o dostosowanie się do panujących warunków. Pojawiły się też nowe problemy i wyzwania. Większa liczba klientów, to więcej zamówień, którymi trzeba się zająć w określonym czasie.
Jak założyć sklep internetowy w czasie pandemii?
Jeżeli chodzi o sposób działania, to nie zmienił się on zbytnio, względem sytuacji sprzed pandemii, choć przyszli przedsiębiorcy mają znacznie więcej możliwości. Do tej pory zazwyczaj zakładano strony sklepów na specjalnych platformach sprzedażowych z branży e-commerce. Popularnością wciąż cieszy się też zakładanie biznesów na własnym serwerze, co jednak jest też bardziej kosztowne. Można też zdecydować się na inne rozwiązanie, czyli skorzystanie z usług serwisów ogłoszeniowych. Sklep internetowy na Sprzedajemy.pl i innych tego typu serwisach to coraz popularniejsze rozwiązanie. Daje ono możliwość dotarcia do szerszego grona klientów.
Jaki sklep online otworzyć w czasie pandemii?
Ten dylemat jest często spotykany i tak naprawdę dotyczy każdej branży, niezależnie od sytuacji, choć oczywiście warto przede wszystkim skupić się na potrzebach rynkowych. Należy zwrócić uwagę na to, co ludziom będzie potrzebne, co może się spodobać i znaleźć w tym swoją niszę. Nie musi być to od razu coś nowatorskiego i niespotykanego, ważne, by swoją ofertą zainteresować i trafić w gusta. Nie jest to łatwe, ale nikt nie powiedział, że będzie. Pandemia czy nie, każdy przedsiębiorca musi stanąć przed tym wyzwaniem.
O czym pamiętać zakładając sklep internetowy?
Jak zostało wspomniane, podstawą będzie tutaj wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej. Niektórzy decydują się na zakup domeny i serwera oraz stawianie strony od podstaw, inny wolą wynajem lub zakup gotowego oprogramowania. Nie brakuje też platform sprzedażowych, które za stosunkowo niską opłatę oferują miejsce przygotowane na sprzedaż. Trzeba stronę jeszcze dostosować, stworzyć odpowiednią grafikę, opisy, sprawić, by sklep dobrze się prezentował wizualnie. Trzeba też pamiętać o kwestiach technicznych, by klient mógł swobodnie korzystać ze sklepu.
Zakładanie biznesu online to także szereg formalności prawnych. Działalność musi zostać zgłoszona i zarejestrowana w CEIDG w przypadku firmy jednoosobowej, a przy pozostałych przypadkach konieczne jest zgłoszenie do KRS. Poza tym są jeszcze takie kwestie jak ustalenie formy opodatkowania, określenie PKD, zdecydowanie się na VAT, a także załatwienie sprawy w ZUS. Od tego się nie ucieknie i pandemia nic w tym względzie nie zmieniła.