Jak powinno wyglądać skuteczne pozycjonowanie stron internetowych?

Każdy właściciel serwisu internetowego marzy o tym, żeby był on licznie odwiedzany przez użytkowników. W tym celu nie wystarczy jednak samo umieszczanie ciekawej treści, czy niebanalny design. Konkurencja jest ogromna, więc żeby się wyróżniać i być widocznym w wyszukiwarce, to niezbędne jest odpowiednie pozycjonowanie stron. Jeżeli chcesz wiedzieć na czym dokładnie polega ten proces, ile to wszystko kosztuje i kto najlepiej się tym zajmie, to zapoznaj się z dalszą częścią naszego tekstu.
Co to jest pozycjonowanie stron?
Pozycjonowanie stron to wszystkie działania wykonywane w celu wypromowania strony internetowej w wyszukiwarkach. Tak brzmi najprostsza definicja tego pojęcia, ale zawiera ona całą esencję. Wyniki wyszukiwania są pewnym rankingiem, który mówi użytkownikom Internetu o tym, które strony www są wartościowe i warte odwiedzenia. O ich kolejności decydują algorytmy Google, czyli pewne zbiory zasad postępowania, na podstawie których wyszukiwarka wybiera dla nas najlepsze opcje. Są one nieustannie modyfikowane, dlatego też proces pozycjonowania stron nie może być jednorazowy.
Celem pozycjonowania stron jest pojawienie się ich na jak najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy. Z kolei jego kluczowy element, to udzielenie przez daną stronę www jak najlepszej odpowiedzi na zadanie przez użytkowników wyszukiwarki pytanie. Dlatego też na danej stronie internetowej muszą znajdować się wartościowe i unikalne treści, które z jednej strony zostaną dobrze ocenione przez roboty wyszukiwarki, a z drugiej dostarczą użytkownikom niezbędnych informacji.
Czym się różni pozycjonowanie stron od działań SEO?
Promocję stron www można podzielić na dwa działania: on-site i off-site. Pierwszy z nich związany jest z tym wszystkim, co robione jest bezpośrednio na stronie, czyli z jej optymalizacją pod kątem wyszukiwarek, zwana również działaniami SEO. Z kolei drugi element, to czynności wykonywane poza witryną, mające na celu jej promocję. Oba działania są równe ważne i muszą ze sobą współgrać. Pozycjonowanie stron nie będzie skuteczne, jeżeli wcześniej ich odpowiednio nie zoptymalizujemy witryny. I odwrotnie – sama optymalizacja nic nie da, jeżeli nie pójdzie za tym pozycjonowanie.
Przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania stron bardzo ważne jest ustalenie właściwych słów kluczowych. Jest to element działania on-site, czyli wspomnianej optymalizacji, na którą wpływ mają takie czynniki, jak:
- meta tagi – elementy, które opisują zawartość witryny np.: title, description, ALT, keywords
- content – treści umieszczane na stronie www – ważne, żeby były unikalne i odpowiednio sformatowane (nagłówki H1 H2 H3, akapity, pogrubienia, itp.)
- user experience (UX) – wygląd strony oraz jej funkcjonalność
- linkowanie wewnętrzne – pomaga w przemieszczaniu się po stronie internetowej (bardzo ważny element w przypadku rozbudowanych serwisów)
- PageSpeed – czyli czas w jakim ładuje się witryna
Mając odpowiednio zoptymalizowaną stronę można przystąpić do działań off-site. Zaliczamy do nich wszystkie czynności wykonywane poza stroną, mające na celu budowanie marki oraz popularności. Najważniejszym elementem jest tak zwany link building, czyli system pozwalający pozyskiwać wartościowe linki, które kierują ruch do witryny z innych źródeł. Ważna jest tutaj nie sama ilość odnośników, ale ich jakość. Można je zdobywać w wielu miejscach, np.: na innych stronach www, blogach, forach i grupach dyskusyjnych, katalogach czy zapleczach. Bardzo istotna jest również działalność w Social Mediach, takich jak: Facebook, Twitter, Instagram czy YouTube.
Na czym polega lokalne pozycjonowanie stron internetowych?
Tak jak już wspominaliśmy, pozycjonowanie stron internetowych, to podejmowanie różnych działań, które mają za zadanie zwiększyć widoczność strony w wynikach wyszukiwania, po wpisaniu określonych fraz. Na tym samym polega pozycjonowanie lokalne z tym, że nie interesują nas w tym przypadku wyniki globalne, a jedynie z określonego, zawężonego obszaru, np. wyszukiwania związane z regionem, województwem czy miastem. Jest ono szczególnie stosowane w przypadku małych firm, które nie mają zasięgu ogólnopolskiego. Dlatego też pozycjonowanie strony firmy z Lublina ma za zadanie ściągnąć na nią jak najwięcej użytkowników z tego miasta, ponieważ prawdopodobieństwo, że z jej usług skorzysta ktoś mieszkający w Sopocie jest bardzo małe.
Ile kosztuje pozycjonowanie stron www?
Wiele osób zastanawia się nad tym, jaki jest koszt pozycjonowania stron internetowych? Na tak postawione pytanie nie ma jednak jednoznacznej odpowiedzi. Nie istnieje sztywny cennik, który określałby wszystkie koszty związane z pozycjonowaniem. Pisaliśmy o tym, że jest to bardzo złożony proces, więc cena takiej usługi jest zależna od wykonywanych czynności, takich jak: działania on-site, działania off-site czy audyt SEO. Spore znaczenie ma również rodzaj i wielkość witryny, ponieważ inaczej będzie wyglądała praca przy promocji małej strony www, a inaczej w przypadku bardzo rozbudowanej platformy e-commerce. Ważna jest również tematyka i jej popularność – im większa konkurencja, tym cena będzie wyższa.
Koszt pozycjonowania strony www w głównej mierze uzależniony jest od czasu pracy specjalisty SEO. To on tworzy unikalne treści, dokonuje optymalizacji strony oraz pozyskuje linki zewnętrzne. Największe koszty ponosi się na początku, ponieważ wykonuje się wtedy najwięcej działań. Szczególnie ważny jest audyt SEO, dzięki któremu można wyłapać wszystkie popełniane do tej pory błędy oraz ustalić właściwą strategię działania. Z punktu widzenia ponoszonych kosztów istotny jest fakt, że pozycjonowanie jest procesem ciągłym. Dlatego nie można za bardzo wierzyć ogłoszeniom, w których ktoś oferuje tanie pozycjonowanie stron, a co więcej daje zapewnienie, że efekty będą szybkie i długotrwałe.
Komu najlepiej zlecić pozycjonowanie stron w Google?
Cena pozycjonowania uzależniona jest również od tego, kto będzie wykonywał usługę. Dlatego przed rozpoczęciem promocji należy odpowiedzieć sobie na pytanie: kto ma się tym zająć? Jeżeli ktoś się czuje na siłach, to może wszystkie pracy wykonywać osobiście, korzystając z konsultacji SEO. Wymaga to jednak zarówno odpowiedniej wiedzy, jak i sporej ilości czasu. Inną możliwością jest nawiązanie współpracy z agencją SEO lub zlecenie prac SEO freelancerowi. Które rozwiązanie jest lepsze?
Zarówno jedna, jak i druga opcja ma swoje plusy i minusy. Agencja SEO posiada odpowiednio rozbudowane zaplecze techniczne oraz ludzkie. Przekłada się to jednak na koszty, które są zdecydowanie wyższe, niż w przypadku współpracy z freelancerem. Ten z kolei jest w stanie poświęcić więcej czasu swoim klientom oraz podejmować wiele nieszablonowych działań. Znalezienie odpowiedniej osoby nie jest jednak takim prostym zadaniem, dlatego w tym celu najlepiej sprawdzają się polecenia innych właścicieli stron. Niezależnie od tego z kim będziemy współpracować, ważne jest wspólne określenie jasnych i konkretnych celów oraz ustalenie odpowiedniej taktyki działania.
