Czym się zajmuje agencja marketingowa?
Agencja marketingowa, mówiąc najprościej, zajmuje się planowaniem i wdrażaniem działań marketingowych. Często firmy mają trudność w wyborze odpowiedniej agencji, która jest w stanie odpowiedzieć na ich aktualne potrzeby. Dzieje się dlatego, że nie wiedzą, czym dokładnie zajmują się poszczególne typy agencji. Z tego artykułu dowiesz się, jakie zadania należą do agencji marketingowej i czym różni się od agencji reklamowych i kreatywnych.
Co możesz zlecić agencji marketingowej?
- audyt marketingowy;
- opracowanie strategii marketingowej;
- wybór kanałów promocyjnych;
- przygotowanie materiałów promocyjnych;
- prowadzenie kampanii reklamowych;
- tworzenie stron www, sklepów internetowych, blogów;
- prowadzenie mediów społecznościowych.
Główne zadania agencji marketingowej
Agencja marketingowa zajmuje się kompleksowym budowaniem odpowiedniego wizerunku firmy, marki lub konkretnego produktu. Ten wizerunek ma się przekładać na konkretne zyski ze sprzedaży. Agencja tworzy strategię marketingową, która pomaga firmie realizować cele biznesowe, na których jej zależy. To przemyślany plan działań krótko- i długoterminowych. Dzięki niemu zarząd, pracownicy i podwykonawcy wiedzą dokładnie, w którym kierunku idzie marka. Ich praca przebiega wtedy zdecydowanie sprawniej.
Do zadań agencji marketingowych należy promowanie biznesu w różnych kanałach (m.in. poprzez marketing internetowy, marketing treści i tradycyjne, drukowane materiały promocyjne). Tego typu agencje zajmują się również PR-em, projektowaniem graficznym, prowadzeniem mediów społecznościowych i copywritingiem.
Tak naprawdę agencje marketingowe mogą różnić się zakresem usług, jakie oferują. Ma na to wpływ przede wszystkim sztab specjalistów, którzy tworzą dany zespół. Agencja Marketingowa Wzór na przykład ma na swoim pokładzie specjalistów do spraw marketingu, sprzedaży, SEO/SEM, grafików, ilustratorów, webmasterów (projektantów stron www) i copywriterów. Dzięki temu zakres usług Agencji Marketingowej Wzór wykracza daleko poza wymienione wyżej zadania. Przygotowują, prowadzą i optymalizują internetowe kampanie reklamowe. Projektują, wdrażają i pozycjonują strony internetowe, sklepy e-commerce oraz dostarczają wszystkie projekty graficzne, jakich potrzebuje firma, łącznie z logo i identyfikacją wizualną. Dodatkowo specjaliści Agencji ściśle ze sobą współpracują. W ten sposób realizują zlecenia kompleksowo, z jeszcze większą skutecznością.
Różnice między agencją marketingową a agencjami reklamowymi i kreatywnymi
Agencje reklamowe zajmują się tworzeniem strategii reklamowych oraz różnego rodzaju materiałów reklamowych. Ulotki, foldery, plakaty, katalogi i billboardy to mały wycinek projektów, jakie można u nich zamówić. Agencje kreatywne z kolei działają głównie w Internecie. Tworzą strony www, sklepy internetowe i kampanie reklamowe online. Zajmują się też mediami społecznościowymi. Agencja marketingowa jest związana zarówno z agencją reklamową jak i kreatywną, choć zakres ich działania jest nieco inny.
Jakie cele biznesowe pomaga osiągać dobra agencja marketingowa?
Odpowiednia agencja marketingowa jest w stanie zaplanować i wdrożyć strategię, dzięki której marka wyróżni się na tle konkurencji i trafi idealnie w wymagania swojej grupy docelowej. W ten sposób marketing pomaga zwiększać sprzedaż i docierać do nowych Klientów. Firma buduje wartość dodaną, a ta z kolei sprawia, że cena przestaje mieć decydujące znaczenie podczas zakupów.
Dodatkowo, działania marketingowe zwiększają świadomość marki. Więcej osób wie o jej istnieniu i kojarzy ofertę. Specjalista do spraw marketingu jest też w stanie zbudować społeczność wokół marki, a dodatkowo jeszcze ją zaangażować w relacje z firmą. Pomaga kształtować wizerunek, który jest najbardziej korzystny dla marki. Niektóre firmy trafiają do swoich klientów dzięki pozycji eksperta, podczas gdy inne są towarzyszami w życiu codziennym, a jeszcze inne kreatorami rozrywki. Wszystko zależy od specyfiki konkretnego biznesu.
Na jakim etapie rozwoju firmy, agencja marketingowa jest potrzebna?
Zasadniczo, usługi agencji marketingowej mogą przynieść firmie korzyści w każdym momencie. Jest jednak kilka kluczowych etapów, gdzie bez solidnych podstaw marketingowych można zaprzepaścić potencjał sprzedażowy marki. Dobra agencja marketingowa jest potrzebna szczególnie kiedy:
- firma dopiero startuje na rynku;
- wprowadza nową markę lub produkt;
- rozszerza swoją ofertę o nowe usługi;
- wkracza na nowe rynki, np. zagraniczne;
- ma problemy wizerunkowe;
- przechodzi impas i nie pozyskuje nowych klientów;
- wizerunek firmy nie jest już adekwatny do rozwoju, jaki w niej zaszedł.
Podsumowanie
Jak widzisz, różne agencje marketingowe mogą mieć w swojej ofercie nieco różny zakres usług. Ich zasadniczym zadaniem jest natomiast budowanie wizerunku firm, marek lub produktów i umocnienie ich pozycji rynkowej. Warto wybierać taką agencję, która dysponuje specjalistami z różnych dziedzin, ponieważ ona ma zazwyczaj do zaoferowania o wiele więcej.
Materiał zewnętrzny