Czym jest identyfikacja wizualna i dlaczego jest tak ważna?
Każde przedsiębiorstwo, które chce uchodzić na profesjonalne powinno posiadać swój system identyfikacji wizualnej. Wykorzystywany jest on w działaniach marketingowych w celu zwiększenia rozpoznawalności marki. Pomaga w budowaniu tożsamości marki i jej świadomości wśród klientów.
Co składa się na system identyfikacji wizualnej?
Skuteczna identyfikacja wizualna musi być tworzona z zachowaniem kilku istotnych zasad. Przede wszystkim konieczne jest stworzenie jasnego i prostego przekazu, który pozwoli wyróżnić markę spośród konkurencji. Ważne jest, aby przekaz ten był zrozumiały i łatwy do zapamiętania przez odbiorców. Wszystko to oznacza, że system identyfikacji wizualnej musi być dopasowany do branży, w której firma działa, jej specyfiki oraz grupy docelowej. W skład identyfikacji wizualnej wchodzi wiele elementów – więcej na ten temat znajdziesz tutaj: https://www.oxide.pl/czym-jest-identyfikacja-wizualna-marki/. Podstawowym jest logo firmy. To najbardziej rozpoznawalny element każdej marki. Musi być zatem charakterystyczny, wyróżniający się, ale jednocześnie prosty i jasny. Kolejnym istotnym elementem identyfikacji wizualnej jest kolorystyka marki. Kolory często wpływają na odbiór całej marki. Dlatego ich dobór jest tak ważny. Podobnie jest z typografią, która również odgrywa ważną rolę. Istotne jest to, aby zarówno kolorystyka, jak i typografia była konsekwentnie stosowana we wszystkich przekazach marketingowych marki. Wszystkie te elementy muszą być w takich sam sposób stosowane do tworzenia takich materiałów jak wizytówki, papier firmowy, teczki, koperty i wszelkich innych materiałów biurowych i reklamowych wykorzystywanych przez firmę.
Dlaczego system identyfikacji wizualnej jest ważny?
Jeśli identyfikacja wizualna stosowana jest w sposób prawidłowy i konsekwentny to przynosi bardzo wiele korzyści. Po pierwsze, to skuteczny sposób na to, aby zaistnień w świadomości klientów. Logo, kolorystyka, typografia i inne elementy zawsze będą kojarzyć im się z konkretną marką i firmą. I tak jak wspomniano na samym początku, posiadanie systemu identyfikacji wizualnej świadczy o profesjonalizmie firmy. To bezpośrednio przekłada się na to, że klienci z dużo większą chęcią korzystają z usług właśnie takiej firmy.
Tworzenie identyfikacji wizualnej
Stworzenie systemu identyfikacji wizualnej nie jest zadaniem łatwym. Dlatego dobrym rozwiązaniem jest powierzenie tego zadania dobrej agencji reklamowej, która posiada już doświadczenie w tego typu projektach. To ważne, aby tworzeniem identyfikacji wizualnej zajęli się profesjonaliści. Nierzetelny i niespójny system przyniesie bowiem więcej strat niż korzyści.
Dla kogo system identyfikacji wizualnej?
Agencja interaktywna Oxide specjalizująca się w namingu i brandingu dla firm i marek uważa, że system identyfikacji wizualnej powinna posiadać każda firma. Niestety są i takie firmy, które uważają, że stworzenie własnej identyfikacji wizualnej jest zbyt czasochłonne i kosztowne. Dotyczy to przede wszystkim małych i średnich firm. Takie myślenie jest jednak błędne. Stworzenie identyfikacji wizualnej traktować bowiem także jak inwestycję, która na pewno się zwróci. Każdemu przedsiębiorcy, któremu zależy na tym, aby jego firma wyróżniała się na rynku zależeć powinno na stworzeniu i posiadaniu własnej identyfikacji wizualnej.
Jak zatem widać, system identyfikacji wizualnej odgrywa niezwykle ważną rolę. Pozwala na budowanie silnej firmy, która skutecznie wyróżnia się spośród konkurencji. To bezpośrednio przekłada się na wzrost klientów, a tym samym wzrost sprzedaży i zysku. Dlatego stworzenie identyfikacji wizualnej jest niemal koniecznością. I jak wspomniano, to inwestycja, która w niedługim czasie zwraca się z nawiązką.