Cennik copywritera – ile w 2021 roku zapłacisz za tekst?

Cennik copywritera

Szybko, dobrze i tanio to wyrażenie, które z łatwością dopasujemy nie tylko do copywritingu, ale i innych gałęzi przedsiębiorczości. Wiadomo jednak, że w większości kombinacja tych trzech słów po prostu nie ma racji bytu. Czy w ten sam sposób odnosi się to do cennika copywritera? Jeśli tak, to jakich stawek oczekiwać w nadchodzącym roku?

Standardy czy brak standardów?

Rynek copywriterski jest bardzo zróżnicowany i podobny jest również cennik copywritera. Proste teksty SEO, artykuły blogowe, oferty sprzedażowe i hasła reklamowe – to tylko kilka przykładów tego, co robi copywriter. Cena za 1000 znaków będzie więc bardzo różna. Czasami o kilkaset lub nawet kilka tysięcy procent!

Ważką kwestią jest też pojemność branży. Dostęp do niej ma i agencja copywriterska, i specjalista freelancer, i laik, który chce dorobić do kieszonkowego. Teksty wszystkich z nich mogą być równie dobre, a cennik copywritera zacznie się już od kilku złotych za 1000 znaków, a kończy nawet na kilkuset złotych.

Pułapki czyhające na zleceniodawcę

Zleceniodawca musi choć odrobinę poznać rynek, by móc wybrać trafnie. Jakie są złe tendencje, które wiążą się z nieznajomością cennika copywritera?

  • Ufność w serwisy zleceniowe. Są szybkie i tanie, jednak ze względu na bardzo niskie stawki, teksty mogą być niskiej jakości. Nie wspominając już o tym, że w takich przypadkach copywriter najczęściej pozostaje anonimowy.
  • Przykładanie wagi tylko do ceny. Na pierwszy rzut oka cena powie nam wiele, ale może być myląca. Kryterium wyboru powinno być ratio cena/jakość. Z tego powodu zawsze należy zapoznać się z wcześniejszymi realizacjami copywritera.
  • Brak umowy. Nie można pomijać tego punktu, tym bardziej jeśli stawka jest niewielka. Sprawdzony copywriter nie boi się jej podpisać. Brak umowy grozi natomiast tym, że za tekst zapłacimy podwójnie.

W tej branży ciężko odzyskać zwrot nieumiejętnie zainwestowanych pieniędzy. Dlatego też zamiast liczyć na szczęśliwy traf, warto wiedzieć, jaki może być rezultat pracy.

Rozliczenie za znaki, za projekt czy za godzinę?

Nie sposób wskazać jednego trybu, w którym rozlicza się copywriter. Cennik za 1000 znaków jest najbardziej rozpowszechniony, ale czasami lepszym wyborem jest rozliczenie się za projekt. Jest to korzystne wtedy, gdy zlecenie dotyczy tekstów eksperckich lub niepoliczalnych – takich,  które być może są krótkie, ale wymagają dużych nakładów pracy lub też nie sposób określić ich pożądanej długości. W szczególności są to:

  • artykuły naukowe, eksperckie
  • hasła i slogany
  • oferty handlowe
  • listy mailingowe
  • teksty na stronę główną www (nieco rzadziej)
  • wpisy na portale społecznościowe

Rozliczenie za znaki jest domeną tekstów nieskomplikowanych, zwykle opisów produktów, tekstów pozycjonujące lub wpisów blogowych. Bardzo rzadko spotykane jest natomiast rozliczenie godzinowe, gdyż jest ono zupełnie niemiarodajne. Zleceniodawca musi pamiętać, że w copywritingu najczęściej liczy się efekt. Właśnie za ten efekt się płaci.

[banner]

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt przez Facebook Messenger