Audyt SEO receptą na brak klientów ze strony www
Jeżeli zacząłeś czytać ten artykuł to najprawdopodobniej założyłeś już firmową stronę, prowadzisz bloga lub rozwijasz własny sklep internetowy. Z obserwacji stron naszych klientów wynika, że większość przedsiębiorców zainwestowała pieniądze w założenie strony internetowej, która niestety nie realizuje celów biznesowych.
Strony nierzadko są budowane „na szybko” i często po kosztach. Następnie uruchamiamy podstrony, pospiesznie tworzymy oferty, opisujemy usługi, uzupełniamy kategorie w sklepie.
I zaczynają się pierwsze schody, ponieważ strony nie generują klientów, wypełnionych formularzy z wyceną oferty, brakuje transakcji w sklepach internetowych. Prawda jest taka, że w pierwszej kolejności klient musi odwiedzić Twoją stronę, przejrzeć kilka podstron, poczytać bloga, opinie o firmie i dopiero jest realna szansa, aby pozyskać pierwszego klienta.
Zacznijmy od samego początku, skąd pozyskać klienta?
Z internetu, a dokładnie wyszukiwarki Google. Koniecznym jest specjalistyczne podejście do budowania rozpoznawalności firmy i budowania widoczności strony w wynikach wyszukiwania, aby na różne zapytania powiązane z usługami, ofertami, produktami pojawiać się na pierwszej stronie w Google.
Przykładowo, użytkownik wpisując frazę „fryzjer warszawa” najprawdopodobniej szuka w warszawie i okolicach dobrego fryzjera. Jeżeli Twoja strona pojawi się na pierwszej stronie w Google jest duża szansa, aby potencjalny klient skorzystał właśnie z usług Twojej firmy fryzjerskiej.
Pozycjonując stronę na kolejne zapytania związane z Twoimi produktami możesz zbudować rozpoznawalność swojego sklepu na słowa kluczowe bliskie decyzji zakupowej.
Jak przestać martwić się o brak klientów ze strony www?
Najlepiej świeżo po założeniu strony firmowej warto zgłosić się do agencji w celu przygotowania audytu SEO, który jest gotową receptą na brak klientów.
Taki audyt pokazuje aktualny stan Twojej witryny w wyszukiwarkach, punktuje wszystkie najważniejsze błędy utrudniające pozycjonowanie strony w Google i prezentuje gotowe rozwiązania.
Czym jest audyt SEO?
Audyt SEO – usługa wykonywana przez specjalistę ds. pozycjonowania stron w wyszukiwarce Google. W trakcie realizowania usługi budowany jest dokument zawierający spis możliwie jak największej ilości błędów witryny od strony technicznej, wizualnej czy marketingowej.
Dokument zawiera gotowe rozwiązania, które należy wdrożyć na stronę pod czujnym okiem specjalisty.
Zobaczysz aktualną widoczność swojej strony, poznasz frazy kluczowe na które widoczna jest Twoja witryna, odkryjesz kluczowe słowa na które pozycjonuje się konkurencja, dowiesz się czy konkurencja niszczy marketing Twojego biznesu.
Należy pamiętać, że samo opracowanie audytu SEO nic nie daje, dopiero jego wdrożenie może z bardzo dużym prawdopodobieństwem poprawić pozycje, zwiększyć ruch oraz klientów.
Kiedy stworzyć audyt SEO?
Najlepszym momentem na przygotowanie audytu SEO jest sytuacja, w której opracowywana jest nowa strona lub serwis jest w trakcie przebudowy. Bardzo dobrym momentem jest sytuacja w której odczuwamy spadek ruchu na stronie i spadek realizacji określonych celów biznesowych. Może się też zdarzyć, że konkurencja depozycjonuje (niszczy) Twoją stronę.
W przypadku tworzenia nowej strony specjalista do spraw pozycjonowania pomoże w przygotowaniu witryny przyjaznej wyszukiwarkom.
Z kolei przebudowana strona może utracić już wypracowaną widoczność w Google, dlatego trzeba wykonać proces migracji pod czujnym okiem specjalisty.
Niestety, ale istnieje wiele przypadków właścicieli stron, którzy po migracji strony na nowy silnik utracili nawet 90% ruchu, by później mozolnie odbudowywać utracone pozycje z różnym skutkiem.
Kiedy strona jest profesjonalnie zrobiona? Wykonaj audyt SEO
Niestety, ale dla wielu przedsiębiorców jedynym wskaźnikiem jakości strony jest warstwa wizualna i sposób prezentacji elementów na stronie. Owszem, strona ma ładnie wyglądać, ale to dopiero początek drogi do profesjonalnej strony.
Strona musi być przyjazna pod kątem wyszukiwarek.
Istnieją elementy na stronie rekomendowane przez Google, które są idealne do umieszczenia frazy kluczowej na którą chcemy pozycjonować firmę. Warto pamiętać, że nawet firmy zajmujące się profesjonalnym tworzeniem stron nie zawsze posiadają specjalistów od optymalizacji technicznej strony pod SEO.
Strona musi się szybko ładować.
Celem audytu jest namierzenie podstron, które wolno się wczytują i mogą być przyczyną porzuceń firmowej strony przez potencjalnego klienta.
Strona musi być przyjazna urządzeniom mobilnym.
Strona przyjazna dla urządzeń mobilnych to już standard rekomendowany nawet przez Google, a mimo to wciąż w sieci pełno stron rodem z XX wieku.
Strona musi zostać oparta na protokole HTTPS.
Protokół HTTPS jest sygnałem dla osoby odwiedzającej witrynę, że przebywa w bezpiecznym zakątku sieci. Nawet przeglądarka Google Chrome pokazuje zieloną kłódkę przy stronach, które posiadają wdrożony certyfikat SSL (zielona kłódka w przeglądarce). HTTPS jest czynnikiem rankingowym w Google.
Strona musi być UX.
Profesjonalnie wykonana strona ma być przyjazna dla użytkowników. Fachowo nazywa się to UX, czyli doświadczenia użytkowników ze stroną internetową. Jeżeli użytkownik po wejściu na stronę A, przechodzi na stronę B i odwiedza kolejne podstrony serwisu – to dobra wiadomość dla Ciebie, właściciela firmowej strony. Im większe zaangażowanie na stronie, tym więcej wygenerujesz klientów do swojego biznesu.
Strona musi realizować cele.
Profesjonalnie zrobiona strona ma realizować cele. W przypadku sklepu celem może być zakup produktu, zapis na newsletter, a w przypadku lokalnych stron usługowych celem może być wejście w zakładkę kontakt czy wypełnienie formularza wyceny oferty / usługi.
Audyt SEO odpowiada na pytania czy strona jest profesjonalnie wykonana i co należy poprawić, aby tak się stało.
Rodzaje analiz wykonywanych w trakcie audytu SEO
Aktualna widoczność
Analizowane są podstrony serwisu i jak wyświetlane są w wynikach wyszukiwania Google. Dobrym sposobem na wyróżnienie strony w wyszukiwarce są gwiazdki Google.
Oto, jak tego dokonać?
[youtube id=”dAZwtL5XmIA”]
Problemy techniczne strony
Problemy techniczne dotyczą głównie optymalizacji strony pod kątem przyjazności dla wyszukiwarek, szybkość ładowania, mobilność strony, itp.
Osadzenie treści i słów kluczowych
Podczas audytu SEO sprawdzane jest nasycenie treści na podstronach oraz nasycenie fraz kluczowych. Całość jest weryfikowana. Może się okazać, że strona jest naszpikowana frazami kluczowymi, przeoptymalizowana – co jest negatywnym zjawiskiem.
W niektórych przypadkach brakuje treści na stronie. W innych sytuacjach istnieje treść, ale brakuje w nich umieszczenia odpowiednich fraz kluczowych do pozycjonowania strony w Google.
Zobacz 5 żelaznych zasad tworzenia tekstów SEO.
[youtube id=”t-ZEd6y74og”]
Duplikacja treści
Jako właściciel strony nie możesz dopuścić do sytuacji, że kopiujesz treści ze stron konkurencji. Jest to nieetyczne i karalne, nawet przez Google. Dobrze opracowany audyt analizuje czy zaistniało zjawisko duplicate content.
[youtube id=”hGOYPBy1_Ek”]
Link building
W pozycjonowaniu nadal ważne jest budowanie linków, odnośników do swojej strony. Specjalista SEO podczas wykonywania audytu SEO dysponuje gotowymi, płatnymi narzędziami, które potrafią przeanalizować ilość linków przychodzących do strony, ilość domen, a także ich jakość.
Należy pamiętać, że skuteczne pozycjonowanie stron w wyszukiwarce Google uzależnione jest głównie od linków pochodzących z wartościowych stron, często powiązanych tematycznie z domeną linkowaną.
Cena audytu SEO
Koszt opracowania audytu SEO waha się zazwyczaj w granicach:
- od 500 zł do 1000 zł – małe strony firmowe
- od 1000 do 3000 zł – sklepy internetowe
- 3000 zł – bardzo rozbudowane portale po kilkadziesiąt tysięcy podstron
Ceny audytów są w dużej mierze uwarunkowane od ilości zaindeksowanych stron w wyszukiwarce Google. Im więcej podstron, tym większa strona do analizy.
W efekcie więcej czasu potrzebuje specjalista na opracowanie audytu SEO i wzrasta cena audytu.
Czy warto zlecić audyt firmie zewnętrznej?
Po pierwsze… Prosty audyt SEO możesz wykonać darmowymi generatorami dostępnymi online, jednak mogą one pomóc w szczątkowej identyfikacji problemów strony pod kątem przyjazności dla wyszukiwarek.
Po drugie… Profesjonalny audyt SEO wykona dla Ciebie specjalista, który bazując na doświadczeniu ze stronami o podobnej tematyce i umiejętnej obsłudze narzędzi SEO przygotuje dokument, który zrobi realną różnicę dla Twojego biznesu.
Czy warto wybrać opcję 1 i 2? Tak, tak.
Profesjonalny audyt SEO możesz wykonać w firmie Projekt Marketing.
Warto nauczyć się przeprowadzać audyty, by móc zdiagnozować problemy swojej strony i w pewnym zakresie im zaradzić.
Nie zgadzam się z Tobą Tomasz N. Moim zdaniem nie ma co się uczyć przeprowadzać audyty, żeby diagnozować problemy swojej strony. Od tego są firmy SEO. Tak jak jest napisane w artykule, można samodzielnie użyć narzędzi. Jednak nie wszystkie są darmowe. Czy dla jednej strony się to opłaca? Poza tym, raport z każdego z nich to dopiero dane. Trzeba wiedzieć, jak z nich wyciągnąć wnioski i przekuć je w działania. Uważam, że lepiej wziąć się za prowadzenie biznesu, a nie za naukę SEO. No chyba, że to ma być dodatkowa praca…