Jak zarabiać w sieci zachowując niskie koszty operacyjne?

zarabianie-w-internecie

Działalność gospodarcza w sieci staje się coraz bardziej popularna. To właśnie w tym obszarze powstaje aktualnie w Polsce najwięcej startupów.

Możliwość pracy zdalnej, elastyczne godziny oraz wysoki potencjał zarobkowy przyczyniają się do rosnącego zainteresowania dziedziną e-commerce.

Działalność w sieci wcale nie jest taka tania. Do kosztów można zaliczyć licencje na wszelkiego rodzaju oprogramowanie, jak również hosting oraz web design. Jeśli sprzedajemy produkty fizyczne, do tego dochodzą koszty związane z zakupem produktów, przechowywaniem ich oraz całą związaną z tym logistyką. No i nie należy zapominać o naszym kochanym ZUSie oraz Urzędzie Skarbowym.

Wszystko to sprawia to, że coś co miało być wysoko zarobkową przygodą z przedsiębiorczością zamienia się z ciągłą walkę z kosztami. Istnieje jednak sporo sposobów na ich obniżenie oraz skorzystanie z bardziej opłacalnych modeli biznesowych.

Jeśli to możliwe, unikaj sprzedaży produktów fizycznych

Produkty fizyczne potrafią się popsuć, ktoś je może ukraść, a do tego jeszcze trzeba je jeszcze od kogoś kupić płacąc sporą marzę i na końcu zorganizować ich wysyłkę. Jako małemu przedsiębiorcy, trudno jest Ci również konkurować z gigantami e-commerce typu Allegro lub Amazon.

Jednym sposobem na uniknięcie wysokich kosztów związanych z prowadzeniem e-commerce pod własną marką jest wykorzystanie tak zwanego „white label”. Zamiast odsprzedawać produkty innych marek, możesz stworzyć własną markę i jednocześnie podnieść jej percepcję na rynku, tworząc swoisty unikatowy produkt.

Strategia „white label” polega na kontaktowaniu się producentami (zamiast z hurtownikami), i pozyskiwaniu produktów bezpośrednio ze źródła. Następnie, jeśli tylko zamówisz odpowiednią ilość produktów (zazwyczaj co najmniej 100), producent może nakleić na produkty nalepkę z Twoją własną marką. Następnie, zamiast utrzymywać produkty we własnym magazynie, możesz skorzystać z oferty wyspecjalizowanej firmy logistycznej, w której wykupisz odpowiednią liczbę metrów kwadratowych. Firma ta zajmie się również wysyłką produktów i zwrotami co znacznie odciąży Twoje zasoby operacyjne. Oczywiście, firma logistyczna też policzy sobie odpowiednią sumę za wyświadczone usługi, ale dla początkującego przedsiębiorcy i tak jest to bardziej opłacalna opcja.

Zacznij sprzedawać produkty cyfrowe

Pod względem budowania infrastruktury biznesowej, sprzedaż produktów cyfrowych jest znacznie mniej zasobochłonna od tradycyjnego e-commerce. Czym są produkty cyfrowe? Mogą to być e-booki, usługi szkoleniowe lub coachingowe, oprogramowanie, narzędzia biznesowe, aplikacje mobilne, lub nawet treści internetowe, które pozwalają Ci zarobić na reklamach.

W przypadku tego rodzaju produktów, koszty sprzedaży są minimalne, ponieważ w momencie, gdy produkt jest stworzony, można go powielać do woli, nie stwarzając przy tym dodatkowych kosztów dla firmy. Dla przykładu, spółka taka jak Krajowe Centrum Edukacyjne, zajmująca się sprzedażą kursów online nie generuje dodatkowych kosztów przy sprzedaży każdego kolejnego kursu, ponieważ wystarczy go stworzyć tylko raz.

Oczywiście, do kosztów sprzedaży produktów cyfrowych trzeba zawsze doliczyć wydatki związane z reklamą. Jeśli jednak na samo dostarczenie produktu nie wydajemy prawie nic, na reklamę można wydać nieco więcej i nadal zachować wysoki poziom zyskowności.

zarabianie online

Korzystaj z usług zewnętrznych dostawców

Zatrudnienie pracownika na pełen etat wiąże się z bardzo wysokimi kosztami (szczególnie w przypadku umowy o pracę). Jeśli dopiero rozpoczynasz działalność, o wiele lepiej skorzystać z usług freelancerów, którym będziesz oferować regularne zlecenia.

Możesz ich zatrudnić na umowę o dzieło lub po prostu otrzymać od nich fakturę za wyświadczone usługi, które wpiszesz w koszty działalności.

Taka forma minimalizacji kosztów przydaje się w szczególności, gdy potrzebujesz:

  • Nowych artykułów na blog firmowy
  • Edycji wideo, artykułów lub prezentacji
  • Rozbudowania strony internetowej
  • Zrobienia transkrypcji lub narracji do reklam
  • Usług z zakresu pozycjonowania strony internetowej lub reklamy w sieci

Zastanów się nad zatrudnieniem asystentki na pół etatu

Twój czas jest wiele warty i dlatego warto zastanowić się nad zatrudnieniem personalnej asystentki, nawet jeśli dopiero rozpoczynasz działalność gospodarczą. Zazwyczaj koszty asystentki zatrudnionej do wykonywania podstawowych zadań biurowych to koszt ok. 35 zł za godzinę.

Do zliczania czasu pracy można wykorzystać darmowy program typu Clockify i następnie dokonywać rozliczenia na początku każdego miesiąca. Do tej osoby można wysyłać wszystkie zadania, które są warte mniej niż Twoja obecna stawka godzinowa. Co więcej, fakturę otrzymaną od asystentki można wpisać w koszty prowadzenia działalności gospodarczej co przyczyni się do optymalizacji podatkowej.

Do tego, zawsze należy zbierać jak najwięcej kosztów (w szczególności w miesiącach, gdy osiągamy wysokie przychody), aby jeszcze bardziej obniżyć podatki i należy pamiętać, że do kosztów można dodać m.in. wydatki związane z samochodem.

To tylko niektóre ze skutecznych sposobów na zarabianie w sieci przy utrzymaniu niskich kosztów. Jeśli coś innego przychodzi Ci do głowy, podziel się opinią w sekcji komentarzy – skorzystają na tym wszystkie osoby, które chcą zarabiać przez Internet, siedząc w wygodnym biurze domowym. Powodzenia!

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *