Założenie strony internetowej – co warto wiedzieć?
Jeżeli prowadzimy własną działalność, oferujemy jakąś usługę – to strona internetowa jest podstawą. Możemy do niej odesłać potencjalnego klienta, jest dla nas najważniejszą wizytówką i reklamą. Pozwala także dzięki pozycjonowaniu w wyszukiwarkach (to, którym wynikiem po wyszukaniu będzie nasza strona) pozyskać w sieci klientów szukających usługi, którą świadczymy. To wszystko powoduje, że powinniśmy naprawdę przyłożyć się do projektu – albo zlecić jego wykonanie profesjonalistom.
1. Narzędzia
Do wykonania strony www potrzebujemy odpowiedniego narzędzia. Najbardziej podstawowym jest edytor tekstu – oczywiście, jeśli potrafimy programować. Jeżeli nie, to będziemy potrzebować gotowego szablonu (wystarczy dodać tekst oraz grafiki) lub kreatora stron (program pozwala nam na zaprojektowanie szablonu). Jednak, gdy nie mamy czasu ani ochoty zajmować się projektem – możemy go zlecić firmie zajmującej się tym profesjonalnie. Będzie to jednak trochę kosztowało, w agencjach interaktywnych (to właśnie im się to zleca) ceny sięgają nawet 15 000 zł.
2. Cel – co chcemy osiągnąć?
Zakładając stronę www, musimy wiedzieć, co chcemy osiągnąć i nastawić się na to od początku jej tworzenia. Możemy np. założyć stronę stricte do kontaktu lub zachęcającą do zapoznania się z ofertą. Projektując, najlepiej patrzeć oczami użytkownika. Czy witryna będzie dla niego przejrzysta i bez problemu dotrze do informacji, które chcemy mu przekazać?
3. Język korzyści / Wezwanie do działania
To nic innego, jak zachęcanie do skorzystania z naszych z usług. Poprzez dobór odpowiednich słów, jesteśmy w stanie wyeksponować wartość naszych rozwiązań, a co najważniejsze – ukazać płynące z nich korzyści. Z kolei wezwanie do działania to krótkie zdania w stylu „sprawdź koniecznie”, „dowiedz się więcej”. Z pozoru wyglądają na nic specjalnego, lecz ich stosowanie jest sprawdzone i od lat wykorzystywane przez specjalistów marketingowych.
4. Zawartość
Powinna być przejrzysta i dobrze skomponowana. To mogą być dane do kontaktu, opis naszej działalności, cennik czy oferta. Strony www i ich użytkownicy lubią minimalizm, dlatego postarajmy się umieścić tam „skoncentrowany” i jasny content – klient musi wiedzieć o co nam chodzi. Równie ważne są zdjęcia i inne elementy graficzne – pozwalają bowiem lepiej zobrazować to, co chcemy przekazać. Ponadto, dodają profesjonalizmu w oczach użytkownika, mają niesamowity wpływ na estetykę strony, dlatego czas poświęcony na dobór zdjęć jest tak istotny.
5. Nawigacja
Patrząc z perspektywy odwiedzającego, chcemy aby poruszanie się po witrynie było proste i jak najbardziej komfortowe. Jednocześnie, nawigacja powinna być praktycznie niewidoczna – to wszystko sprawi, że użytkownicy znajdą na stronie wszystkie potrzebne informacje. I to bez wysiłku!
6. Wygląd
Tutaj trzeba powtórzyć: minimalizm. Czcionki powinny być proste i wygodne dla czytającego. Aby wprowadzić porządek na stronie, warto używać nagłówków (dobrze dobrane pomagają też w pozycjonowaniu). Co do kolorystyki, powinna być stonowana – biel, czerń oraz delikatne, lekkie kolory zawsze działają. Nie możemy zapomnieć o responsywności naszej witryny. Responsywność to nic innego, jak dopasowanie strony do urządzeń w różnych rozmiarach, np. smartfonów. Warto wspomnieć też o osiach: pionowej i poziomej, one pomagają zachować ład i skład. Strony internetowe przeglądamy zazwyczaj w osi pionowej – najważniejsze informacje są na środku i u góry.
7. Domena / Hosting
Domena to nasz adres, nazwa i marka strony – umożliwia dostęp i jej wyszukanie. W Polsce najpopularniejsze są domeny .pl, na świecie .com. Hosting jest to serwer naszej strony, tam przechowuje się dane i materiały ze strony. Zarówno za domenę, jak i za hosting trzeba regularnie płacić. Nie są to kosmiczne ceny i w głównej mierze zależą od wybranego abonamentu. Stronę możemy wykonać dzięki kreatorowi stron. Przykładowa instrukcja znajduje się np. na stronie jakzrobicstrone24.pl lub na stronie kreatorystron.pl
8. Utrzymanie strony
Aby nasza strona działała dobrze i była wysoko pozycjonowana, należy przeprowadzać częste aktualizacje. Mogą być np. w formie bloga, na którego co miesiąc będziemy wrzucać tematyczne artykuły. Ważne żebyśmy zawsze myśleli o potrzebach klienta!