Jak wykorzystać SEO do zwiększenia sprzedaży w sklepie internetowym?
Za sukcesem każdego sklepu internetowego stoi nie tylko odpowiednia oferta i jakość produktów, ale także funkcjonalność strony internetowej. Warto więc wiedzieć, jak wykorzystać wszystkie jej możliwości i zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym.
Breadcrumbs
Breadcrumbs, czyli okruszki chleba, to niezwykle ważne narzędzie w każdym sklepie internetowym. Działa na zasadzie ścieżki uwzględniającej link do strony głównej i pozostałych sekcji serwisu ze wskazaniem tej, w której znajduje się użytkownik. Dzięki breadcrumbs możliwe jest znacznie łatwiejsze przemieszczanie się do strony – w razie potrzeby użytkownik może szybciej przedostać się do poprzednio odwiedzanej sekcji lub przeskoczyć o kilka sekcji wyżej.
Taka nawigacja znacząco wpływa na funkcjonalność strony i zwiększa szanse, że użytkownik, który z łatwością może poruszać się po witrynie, będzie chciał na nią powrócić. Breadcrumbs mają duży wpływ na SEO, co wynika z jednej strony z linkowania wewnętrznego, z drugiej wpływa na atrakcyjne ukazanie strony w wynikach wyszukiwania. Roboty Google dzięki uwzględnieniu słów kluczowych w ścieżce mogą łatwiej zrozumieć, jakie strony są ze sobą powiązane. Sprawia to, ze klienci zyskują okazję trafienia na stronę sklepu internetowego przy wpisywaniu różnorodnych typów fraz.
Linkowanie wewnętrzne
Podobnie jak breadcrumbs, również linkowanie zewnętrzne ułatwia użytkownikom i robotom Google nawigację na stronie. Zasada działania jest jednak inna – linkowanie to tworzenie odnośników do różnych podstron w ramach jednej witryny. Jest to niezwykle przydatne rozwiązanie wykorzystywane przez wiele sklepów internetowych.
Użytkownikowi przeglądającemu ofertę proponowane są linki z innymi, podobnymi produktami. Pozwala to mu na łatwiejsze znalezienie tego, czego szuka i umożliwia zatrzymanie go na stronie. Linkowanie wewnętrzne nie tylko wpływa na nawigację, ale ma też duże znaczenie pod względem SEO w e-commerce.
Dane strukturalne
Dane strukturalne to proste informacje, dzięki którym wyszukiwarka może łatwiej zrozumieć, co znajduje się na stronie. Mogą występować w różnych formach – jako grafika, ocena pod postacią gwiazdek czy liczba opinii. Biorąc pod uwagę dużą konkurencję na rynku, warto zadbać o prawidłowe zbudowanie danych strukturalnych, a tym samym wyróżnienie się spośród innych ofert.
Co prawda znaczniki danych strukturalnych nie mają bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie sklepów internetowych w wynikach wyszukiwania, jednak niewątpliwie przyciągają wzrok, a tym samym sprawiają, że więcej osób zainteresuje się stroną i kliknie w link. Internauci widzą też dokładnie, czego mogą się spodziewać, a tym samym od razu są w stanie ocenić, czy będą zainteresowani ofertą zamieszczoną na stronie.
To, o czym należy pamiętać, to by przy wdrażaniu danych strukturalnych każdorazowo je weryfikować, stosując do tego narzędzie do testowania danych strukturalnych udostępnione przez Google.
Opisy produktów
Dzięki bogatym opisom produktów możliwe jest dobre ich pozycjonowanie w Google. Stworzenie unikalnej, ciekawej treści do każdego produkt, w dodatku z udziałem słów kluczowych, wymaga ogromnych nakładów pracy, szczególnie, jeśli w ofercie sklepu znajduje się kilka tysięcy produktów.
Warto więc wprowadzać zmiany konsekwentnie. Można zacząć od najważniejszych produktów – na przykład tych najbardziej kojarzących się z danym sklepem internetowym czy cieszących się największym zainteresowaniem. Lepiej bowiem przygotować opisy naprawdę wysokiej jakości dla dziesięciu produktów, niż pobieżnie potraktować każdą z pozycji znajdującej się w ofercie.
Tak samo jak przy innej treści na stronie, przy tworzeniu opisów duże znaczenie ma umiejętne wykorzystanie słów kluczowych. Warto prześledzić, jakie hasła najczęściej wpisywane są przez użytkowników w wyszukiwarkę i wpleść je tekst.
Dobrze też prześledzić top 100 na stronie, a tym samym dowiedzieć się, jakie produkty w sklepie budzą największe zainteresowanie. Dzięki temu możliwe będzie dostosowanie oferty w taki sposób, by jeszcze lepiej wpasować się w gusta klientów i zwiększyć ruch na stronie.
Odpowiedni adres URL
Na pozycjonowanie sklepu internetowego i ruch na stronie wpływ może mieć też ustawienie odpowiedniego adresu URL. Link powinien być pozbawiony zbędnych elementów czy zmiennych.
Warto dążyć do jak największego uproszczenia adresu i budować linki według tego samego schematu. W innym przypadku mogą wystąpić problemy z indeksowaniem treści – o jednolitość warto więc zadbać szczególnie w przypadku dużych sklepów, choć i te niewielkie nie powinny bagatelizować sprawy.
Odpowiedni adres URL powinien być względnie krótki, a jednocześnie informować o zawartości podstrony.
Artykuł powstał przy współpracy z agencją Intellect.