Wizytówki służbowe – o czym należy pamiętać przy ich wręczaniu?

Wizytówki służbowe – o czym należy pamiętać przy ich wręczaniu?

Wręczanie wizytówek stanowi wciąż ważny element nawiązywania służbowych kontaktów. Istotne jest nie tylko to, komu je dajemy, ale również to, jak to robimy. Oto kilka zasad dotyczących związanego z tym savoir-vivre.

Wręczanie wizytówek – element biznesowego savoir-vivre’u

Wymienianie się wizytówkami to częsty element służbowych mitingów, konferencji, branżowych targów czy spotkań z klientami. Jest to zrozumiałe – dzięki posiadaniu wizytówki mamy okazję zrobić dobre wrażenie na biznesowych partnerach, kontrahentach czy potencjalnych kupcach naszych produktów lub usług. Budują one nasz wizerunek profesjonalistów, z którymi warto nawiązywać kontakty, co może zaowocować zbudowaniem trwałych relacji zawodowych.

Jak powinna wyglądać idealna wizytówka?

Zanim odpowiemy na pytanie o zasady etykiety związanej z wręczaniem wizytówek, warto przypomnieć o tym, jak powinna ona wyglądać i co zawierać. Klasyczne wizytówki są wykonane z białego papieru i mają najczęściej wymiary 50 x 90 milimetrów. Wiele osób woli jednak ich kolorowe i nieco bardziej oryginalne wersje, na przykład wizytówki odznaczające się niecodziennym krojem pisma czy wykonane z niestandardowych rodzajów papieru.

Bez względu na to, czy preferujemy wizytówki o wyglądzie klasycznym, czy nieco bardziej oryginalnym, warto przede wszystkim skupić się na ich treści i na tym, aby była ona czytelna dla odbiorcy. Każda wizytówka powinna zawierać: imię i nazwisko właściciela, jego stanowisko służbowe, dane kontaktowe, nazwę reprezentowanego przedsiębiorstwa i jego logo – każdy z tych elementów jest tak samo ważny.

Jak wręczać wizytówki – kilka ważnych zasad

Przejdźmy teraz do odpowiedzi na pytanie zawarte w tytule – o czym należy pamiętać przy wręczaniu wizytówek? Pytanie to jest zasadne, ponieważ każdy, kto regularnie bywa na spotkaniach biznesowych, wie, że z wymienianiem się wizytówkami związanych jest kilka ważnych zasad. Oto one:

  • Zadbaj o odpowiedni wygląd wizytówki – podczas wręczania nie może być ona zabrudzona, ani pomięta – kiedy jednak taka jest, lepiej zdecydować się w ogóle jej nie dawać! Dobrym zwyczajem jest zatem przechowywanie wizytówek w dedykowanych temu wizytownikach, a unikać trzymania ich na przykład w tylnej kieszeni spodni
  • Przekazuj ją w odpowiedni sposób – ważne, aby wręczać wizytówkę wprost do ręki, w taki sposób, aby odbiorca mógł bez problemu od razu odczytać nasze imię i nazwisko. Z kolei kiedy to my ją otrzymujemy od rozmówcy, powinniśmy rzucić okiem na jej treść – schowanie jej od razu do kieszeni lub portfela może być odebrane jako niechęć do podjęcia dalszego kontaktu
  • Dawaj ją w odpowiednim czasie – najlepszym z nich jest moment podczas przywitania bądź na końcu spotkania lub rozmowy
  • Nie wręczaj jej osobom na dużo wyższych stanowiskach – możesz jednak zrobić to na wyraźne życzenie osoby będącej wyżej od Ciebie w hierarchii zawodowej
  • Rozdawaj je z umiarem – nie każde spotkanie biznesowe jest udane. Czasami już na wstępie wiadomo, że dalszy kontakt będzie bezcelowy. W takich sytuacjach warto po prostu darować sobie wręczanie wizytówki „na siłę”.

Jak widać, powyższe zasady są proste i nie powinny sprawiać problemów. Warto ich przestrzegać, aby zrobić dobre pierwsze wrażenie – a te, jak wiadomo, można zrobić tylko raz.

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *