W jakiej formie zarejestrować znak towarowy?

W jakiej formie zarejestrować znak towarowy?

Co lepiej chronić: nazwę firmy czy jej logo? To pytanie spędza sen z powiek nie jednemu przedsiębiorcy. Powstało wiele mitów na temat plusów i minusów rejestracji znaków graficznych oraz słownych. Którą formę wybrać? Wszystko zależy od tego, co chcesz chronić. Niniejszy artykuł pomoże Ci znaleźć rozwiązanie dopasowane do Twoich potrzeb.

Ochrona marki skrojona na miarę

Prowadzenie własnego biznesu to nie lada wyzwanie w dzisiejszych czasach. Konkurencja może sporo namieszać. Nie pozwól, aby ktoś wykorzystał markę, nad którą pracowałeś latami. Warto zawczasu pomyśleć o skutecznej ochronie prawnej przedsiębiorstwa. Nie ma na to lepszego sposobu niż rejestracja znaku towarowego w Urzędzie Patentowym. Rzecznik patentowy pomoże Ci dobrać rozwiązanie dopasowane do rodzaju prowadzonej przez Ciebie działalności. Doradzi, czy w Twoim przypadku lepiej zarejestrować znak słowny, czy graficzny. A może oba?

Zobacz również:

Czy warto rejestrować znak towarowy?

Taka rejestracja, choć nie jest obowiązkowa, da Ci najpełniejszą z możliwych ochronę przed nieuczciwą konkurencją. Jako jedyny możesz posługiwać się danym oznaczeniem w zakresie branży, w której działasz. Co więcej, rejestracja znaku towarowego reguluje sytuacje własnościową Twojej firmy. Dzięki niej uzyskujesz formalne prawa do marki. Jest to prawo majątkowe, zbywalne, które podlega dziedziczeniu. Firma jest więc w pełni zabezpieczona na wypadek Twojej śmierci.

Zarabiaj na zarejestrowanym znaku towarowym

Dzięki rejestracji znaku towarowego masz szansę na dodatkowy zarobek. Możesz udzielić licencji na znak i czerpać z tego korzyści. Rozpoznawalność marki jest kluczem do sukcesu. Nie jeden konkurent będzie w stanie słono zapłacić za możliwość posługiwania się Twoim oznaczeniem, zwłaszcza gdy jest ono pozytywnie odbierane przez konsumentów.

W przypadku poważnych problemów finansowych możesz również sprzedać prawa do marki. Często okazuje się, że jest to jedyny ratunek, by ochronić firmę przed upadkiem. Zarejestrowany znak towarowy sprawdzi się również jako forma zabezpieczenia kredytu.

Tych korzyści wynikających z rejestracji jest więcej. O wszystkich dowiesz się z poniższego nagrania:

Znak towarowy w wersji słownej

Jeśli posługujesz się oryginalną nazwą, warto pomyśleć o rejestracji znaku towarowego w wersji słownej. Tutaj ma znaczenie płaszczyzna fonetyczna. Pamiętaj, że szata graficzna nie podlega wówczas ochronie. Oznacza to, że konkurent nie będzie mógł użyć oznaczenia, które brzmi podobnie do Twojego. Takie działanie wprowadza konsumentów w błąd i jest nielegalne (np. użycie nazwy „ADLDAS” i „ADIDAS” do oznaczania tej samej grupy produktów).

Rejestracja słownego oznaczenia pozwala Ci swobodnie modyfikować zastosowaną grafikę, bez konieczności ponownej rejestracji, co jest dużym ułatwieniem w perspektywie lat.

Słowny znak towarowy ochroni Cię przed szantażem domenowym.

Szantaż domenowy to obecnie powszechnie występujące zjawisko w sieci. Odbierasz telefon i otrzymujesz ofertę „nie do odrzucenia”. Słyszysz, że ponoć konkurent chce posłużyć się domeną, w której zawiera się nazwa Twojej firmy. Co więcej, strona odsyła do takiej samej grupy produktów, które oferujesz swoim klientom.

W takiej sytuacji jesteś w stanie zapłacić każdą kwotę pieniężną, by szantażysta odstąpił od tego procederu. Zarejestrowany znak słowny chroni Cię przed tego typu zdarzeniami. Dysponujesz świadectwem ochronnym, dzięki któremu w prosty sposób wykażesz swoje prawa do znaku.

Zabezpiecz swoje interesy w sieci

Świadectwo ochronne na znak towarowy w wersji słownej to także sprawdzone narzędzie do walki z nieuczciwą konkurencją w sieci. Jeśli zauważysz, że ktoś używa zarejestrowanej przez Ciebie nazwy w reklamach tekstowych Google Ads, możesz szybko reagować. Wystarczy zgłosić skargę do Google. Można to zrobić poprzez wypełnienie formularza on-line, w którym podajesz numer rejestrowy, zakres uzyskanej ochrony i nazwę swojego znaku.

W podobny sposób zablokujesz oferty konkurenta na Allegro, Olx, eBay czy Amazon. To wszystko bez wchodzenia w spór sądowy. Oszczędzasz więc czas i pieniądze.

R w kółku – prestiż, jakość i zaufanie.

To nie koniec zalet rejestracji słownego znaku towarowego. Dzięki niej możesz posługiwać się symbolem R w kółku, który powszechnie kojarzy się z prestiżem i jakością oferowanych produktów. Może to znacząco wpłynąć na budowanie Twojej rozpoznawalności i pomnażanie zysków. Pamiętaj, że użycie tego symbolu do niezarejestrowanego znaku towarowego grozi grzywną.

Znak słowny trudniej zarejestrować

Mimo tego, że rejestracja znaku słownego ma wiele zalet, uzyskanie świadectwa ochronnego może być niekiedy kłopotliwe. Aby uniknąć problemów w Urzędzie Patentowym, najlepiej zgłosić się do rzecznika patentowego, który zbada zdolność rejestrową twojego znaku towarowego. Pamiętaj, że nie może on być opisowy. Jeśli wybrana przez Ciebie nazwa wprost wskazuje na rodzaj produktów lub usług, które oferujesz, szanse na rejestrację są bliskie zeru.

To niestety częsty błąd polskich przedsiębiorców.

Rejestrujemy znak słowno-graficzny

Zaletą rejestracji logo jest szeroka ochrona, która skupia się na wizualnej prezentacji znaku. Ochronie podlega określona nazwa w wybranej przez Ciebie szacie graficznej. Działaniem naruszającym Twoje prawa, będzie więc użycie danej nazwy oraz identycznej grafiki do oznaczenia takiej samej grupy produktów lub usług, które oferujesz.

Problematyczne jest jednak to, czy znak słowno-graficzny chroni również płaszczyznę fonetyczną. Zasadniczo to wszystko zależy od konkretnego przypadku. Jeżeli w logo użyłeś fantazyjnego słowa typu Fenix to tak, znak słowno-graficzny ochroni również tę płaszczyznę. Co innego, jeżeli w logo jest sformułowanie typu perfumy24.pl. Tutaj ochrona ogranicza się do grafiki.

Ułatwiona procedura rejestracji oznaczenia słowno-graficznego

Oryginalna szata graficzna znacząco wpływa na zdolność odróżniającą znaku towarowego. Dlatego też zdecydowanie łatwiej uzyskać ochronę na logo. W ten sposób możesz zarejestrować oznaczenie, które w wersji słownej nie miałoby szans na ochronę.

Charakterystyczna szata graficzna użyta do oznaczenia ogólnoinformacyjnego sprawia, że jego zdolność rejestrowa zdecydowanie wzrasta.

W przypadku oznaczenia słownego zmiana szaty graficznej zarejestrowanego znaku nie wymaga dokonania ponownego zgłoszenia. Jeśli jednak uzyskałeś ochronę na logo, to każda modyfikacja grafiki będzie wiązała się z koniecznością przebrnięcia przez całą procedurę rejestrową od początku. A to niestety oznacza konieczność poniesienia kolejnych opłat urzędowych.

Jak zwiększyć zakres ochrony?

Każde z zaprezentowanych powyżej rozwiązań ma swoje wady i zalety. Zarejestrowanie oznaczenia słownego nie blokuje możliwości używania przez konkurencję podobnego logo. Natomiast rejestracja znaku w wersji graficznej, nie gwarantuje Ci ochrony użytej przez Ciebie nazwy.

W tych okolicznościach najlepszym rozwiązaniem jest rejestracja znaku towarowego w obu wersjach słowno-graficznej i słownej. Każda z tych forma ochrony tak naprawdę niweluje swoje wady i w praktyce doskonale się uzupełnia.

Niekonwencjonalne znaki towarowe

Wśród zgłoszeń wpływających do urzędu patentowego przeważają znaki słowne i słowno-graficzne. Jednak niewiele osób wie, że zarejestrować można także kolor, dźwięk, formę przestrzenną, a nawet zapach. Nie jest to proste i nie każdy urząd patentowy na to zezwala, ale jest to możliwe. Czy w twoim przypadku będzie to możliwe? Na to pytanie najlepiej odpowie Ci właśnie rzecznik patentowy.

Niniejszy artykuł miał na celu zaprezentować wady i zalety rejestracji znaku towarowego w formie słownej i graficznej. Nie ma jednak uniwersalnego rozwiązania, które wpisuje się w potrzeby każdego przedsiębiorcy. Wybór formy oznaczenia zgłaszanego do rejestracji jest sprawą bardzo indywidualną. Zawsze potrzebna jest wnikliwa analiza konkretnego przypadku oraz odpowiedź na pytanie, co tak naprawdę chcesz chronić.

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt przez Facebook Messenger