Skuteczna reklama sklepu internetowego
Robienie zakupów w Sieci jest już obecnie standardem. Taka forma finalizowania transakcji jest dla nas znacznie wygodniejsza. Nie ma zatem nic dziwnego, że wśród właścicieli sklepów internetowych, potrzeba skutecznej reklamy ich biznesu, jest coraz silniejsza. Nie zawsze jednak wybierają oni odpowiednie metody reklamy, a w efekcie – wygrywa konkurencja. Jak uniknąć takiej sytuacji? W jaki sposób skutecznie reklamować nasz sklep internetowy, aby po pierwsze – reklama nie była nachalna, a po drugie – była skuteczna?
Dowiedz się, do kogo chcesz mówić
Reklama sklepu internetowego powinna docierać do jak największej liczby osób, które mogą być zainteresowane kupnem oferowanego przez nas produktu. Gdzie zatem najlepiej zacząć? Jeśli chodzi o to zagadnienie, mamy dwie szkoły. Pierwsza z nich stawia na reklamę w wyszukiwarce. Druga mówi, że najlepszym rozwiązaniem jest reklama w social mediach. Która z powyższych metod jest lepsza? Nie można odpowiedzieć na to pytanie jednoznacznie, bo obie metody są dobre. Wszystko zależne jest od tego, kim są odbiorcy naszej reklamy i do kogo chcemy mówić.
Podstawą tworzenia reklam – niezależnie, czy mówimy o reklamie sklepu internetowego, czy firmy oferującej usługi, jest określenie grupy docelowej. Poznajmy swoich odbiorców – dowiedzmy się, co lubią, kiedy korzystają z Sieci, jakie produkty interesują ich najbardziej. Dzięki różnego rodzaju narzędziom do monitorowania ruchu na naszej stronie, jesteśmy w stanie bardzo dokładnie określić, kim są osoby z naszej grupy docelowej. Możemy poznać ich wiek, płeć, miejsce zamieszkania oraz to, kiedy i jak często korzystają z Sieci. Dzięki tym informacjom, możemy zdecydować, która forma reklamy naszego sklepu internetowego będzie dla nas najlepsza.
Reklama w social mediach – Facebook & Instagram
Skoro wiemy już, kim są nasi odbiorcy, pora zdecydować się na odpowiednią formę reklamy sklepu. Zacznijmy od omówienia reklamy w szeroko rozumianych social mediach. Podstawą jest tutaj stworzenie fanpage sklepu. To miejsce, w którym będziemy pokazywać naszym odbiorcom produkty z naszego sklepu, jak również publikować treści powiązane z naszą marką. Bardzo ważne przy tworzeniu contentu na fp na Facebooku jest to, aby treści były angażujące i ciekawe. Tylko w taki sposób uda nam się zbudować odpowiednią bazę odbiorców oraz wzmocnić świadomość naszej marki. Żeby jednak osiągnąć ten cel, jak już zostało wspomniane wcześniej, musimy wiedzieć do kogo mówić. Posty powinny być zatem ciekawe i angażujące, ale też takie, które przysłowiowo wpadną w oko.
Przykład:
Lidl, czyli sklep stacjonarny, który od jakiegoś czasu prowadzi także sprzedaż internetową. Na fanpage marki dzieje się bardzo dużo, ale zdecydowaną popularność marka ta zyskała poprzez tworzenie jednocześnie zabawnych, ale też powiązanych z produktami oferowanymi przez sklep, postami. Chodzi o znaną już właściwie każdemu zabawę słowem. Reklama produktu takiego jak mus owocowy, opatrzona opisem “Lech, Czech i mus” lub reklama kiwi, opatrzona opisem “Kiwimandżaro”, to mistrzostwo słowa. Proste zdjęcie produktu, opatrzone ciekawym opisem. To wszystko. Tego rodzaju reklamy, stały się już swoistym znakiem rozpoznawczym marki i co najważniejsze – cieszą się dużym zainteresowaniem ich odbiorców. Dlaczego? Powodów jest kilka i przedstawimy je w punktach:
- Treść jest zabawna,
- Jest konkretna i zawiera krótki komunikat,
- Dobrej jakości zdjęcie,
- Spójność kompozycyjna z pozostałymi treściami publikowanymi przez markę w social mediach,
- Skierowana do bardzo konkretnej grupy odbiorców.
To tylko niektóre z czynników, które sprawiły, że fanpage marki Lidl na Facebooku, cieszy się tak dużą popularnością. Co więcej, posty są publikowane o stałych porach, co dowodzi, że marka doskonale wie, kiedy ma największy ruch na swoim fanpage i doskonale to wykorzystuje.
Skoro jesteśmy już przy marce Lidl, sprawdźmy, jak radzi sobie ona na Instagramie. Przede wszystkim, należy podkreślić spójność komunikatów, które pojawiają się na Facebooku marki oraz na Instagramie. Posty są osadzone w podobnej stylistyce, ale nie dublują się. Nie jest zatem tak, że to samo, co pojawia się na Facebooku, od razu publikowane jest na Instagramie. Owszem, treść z Facebooka pojawia się na Instagramie, ale w zupełnie innym czasie i – co najważniejsze – formie.
Forma reklamy na Instagramie nieco różni się od tej na Facebooku. Przede wszystkim, Instagram daje zupełnie inne możliwości jeśli chodzi o reklamę. Instagram przede wszystkim opiera się na zdjęciach i InstaStories. Tym samym, najważniejsze, jeśli chcemy stworzyć skuteczną reklamę na Instagramie, są dobrej jakości zdjęcia lub grafiki. W przypadku Lidla, ta spójność została zachowana. Dodatkowo, na InstaStories marki, pojawiają się ciekawe animacje poklatkowe z produktami, które obecnie są dostępne w promocyjnych cenach.
Treść pisana, w przypadku Instagrama, nie odgrywa tak dużej roli, jak ma to miejsce w przypadku Facebooka. Na Instagramie, jeśli chodzi o budowanie zasięgów i docieranie do jak największej liczby odbiorców, bardzo ważne są hashtagi. To nimi głównie opisywane jest dodawane przez nas zdjęcie. Jak dobrze wybrać hashtagi? Wystarczy pamiętać tak naprawdę o trzech, kluczowych w tym aspekcie kwestiach, a są to:
- Powiązanie hashtaga z marką, np. #Lidl, #LidlOnline #PromocjaLidl,
- Dodanie popularnych hashtagów,
- Unikanie hashtagów, które są zabronione (zbanowane przez serwis).
Jak jednak sprawdzić popularność danego hashtaga albo to, czy nie został zbanowany przez serwis? Do tego celu można wykorzystać różnego rodzaju narzędzia, które pomagają monitorować ruch na tym portalu. Dobrym narzędziem jest np. Brand24 lub Sprout Social. Z pomocą tych narzędzi, z pewnością uda się Wam nie tylko dobrze zaplanować reklamę sklepu online, ale też będziecie wiedzieli, jakich hashtagów unikać, a które z nich będą dla Was odpowiednie.
Remarketing, czyli jak nie dać o sobie zapomnieć klientowi
Inną, bardzo dobrą formą reklamy sklepu online jest wprowadzenie na stronę tzw. Remarketingu. To zdecydowanie jedna ze skuteczniejszych form reklamy sklepu.
Na czym dokładnie polega remarketing?
Najprościej rzecz ujmując, chodzi o umieszczenie w na stronie kodu, który będzie niewidoczny dla użytkownika. Dzięki niemu, użytkownik, który będzie przeglądał konkretne produkty, zobaczy je również w reklamach na innych portalach. Wszystko za sprawą tego, że kod, który umieścimy na stronie, zapisze cookie (ciastko) użytkownika (przeglądarki) i na tej podstawie będzie można wyświetlić reklamę odpowiedniej osobie. Rozwiewając wątpliwości, kod w żaden sposób nie ingeruje w działanie przeglądarki, czy sprawność systemu komputerowego użytkownika. Odpowiada on tylko i wyłącznie za reklamy, które dany użytkownik Sieci będzie widział, kiedy będzie surfował po Internecie.
Przykład:
Othertees – polska marka odzieży, która korzysta z remarketingu. Przeglądając strony z produktami tej marki, użytkownik Sieci widzi w późniejszym czasie bannery sklepu na stronach, które odwiedza. Dzięki takiemu działaniu, marka nie daje o sobie zapomnieć potencjalnemu klientowi. Co więcej, na bannerach nie pojawiają się tylko i wyłącznie te produkty, które oglądał na stronie sklepu użytkownik. Pokazywane są aktualne promocje, rabaty czy nowości, które pojawiają się w sklepie.
Czy remarketing jest skuteczny?
Zasadniczo – tak. Po pierwsze, kierowany jest on do osób, które już raz odwiedziły daną stronę, a zatem można przypuszczać, że są one w grupie docelowej. Co więcej, takie osoby z pewnością już raz dokonały zakupu w danym sklepie online, zatem prawdopodobieństwo, że dokonają tego zakupu po raz kolejny, jest dość duże.
Porównywarki cenowe – czy są skuteczne?
Innym sposobem na reklamę sklepu online, są porównywarki cenowe. To dość popularny sposób reklamy, przede wszystkim dlatego, że pokazują one konkretny produkt, którym zainteresowany jest internauta w różnych sklepach i cenach. W Polsce do najpopularniejszych porównywarek cenowych należą Ceneo, Skąpiec, Nokaut czy też Okazje Info.
Google Ads – szybki sposób na skuteczną reklamę sklepu online
Reklama sklepu online, świetnie sprawdza się także w modelu kampanii Google Ads. Pierwszym i najważniejszym czynnikiem, jest tutaj skuteczność i czas oczekiwania na rezultaty. Sklep, który korzysta z Google Ads, nie musi czekać na rezultaty takiej reklamy kilka tygodni, jak ma to miejsce w powyżej opisanych przypadkach. Co więcej, Google Ads dają spore pole możliwości jeśli chodzi o operowanie treścią reklamy oraz budżetem, który chcemy na nią przeznaczyć.
Reklama Google Ads przynosi rezultaty w zasadzie od razu po jej wdrożeniu. Co więcej, jesteśmy w stanie zamieścić w niej link, który będzie kierował do konkretnego produktu, który np. Obecnie jest w naszej ofercie w promocyjnej cenie. Klient, po wpisaniu odpowiednich słów kluczowych, zobaczy naszą reklamę i jeśli jej treść będzie dla niego atrakcyjna, kliknie w link. Szansa na to, że zdecyduje się dokonać zakupu jest zatem duża. Co ważne, budżet reklamy pobierany jest od nas tylko i wyłącznie wtedy, kiedy ktoś kliknie w reklamę. Możemy zatem nim spokojnie operować np. W skali miesiąca. Możemy też dopasować czas wyświetlania reklamy oraz dokładnie ustalić target naszej reklamy. To, nad czym Google Ads ma wyższość w odróżnieniu od innych form reklamy, to fakt, że jest to reklama w wyszukiwarce. Tym samym, osoby, które nie posiadają Facebooka czy Instagrama, także zobaczą naszą reklamę. Musimy jednak wiedzieć, do kogo ją kierujemy – Google Ads tylko i wyłącznie wtedy ma sens.
Przy okazji Google Ads i reklamy sklepu internetowego, należy wspomnieć o Google Shopping. To inna z form reklamy sklepu online w wyszukiwarce, która skupia się przede wszystkim na reklamie konkretnego produktu. Jednakże aby poprowadzić kampanię Google Shopping, niezbędne jest posiadanie konta w Google Ads oraz Google Merchant Center. Google Shopping działa na identycznej zasadzie, jak Google Ads – zarówno jeśli chodzi o wyświetlenia, jak również elastyczność takiej formy reklamy.
Podsumowanie
Form reklamy sklepu online jest bardzo dużo. Każda z nich daje inne pole możliwości, ale co najważniejsze, nawet, jeśli zdecydujemy się na wdrożenie każdej z powyżej opisanych form, nie będą one działały na siebie niekorzystnie. Wprost przeciwnie – znacznie zwiększymy szansę na to, aby klient dokonał zakupów właśnie w naszym sklepie. Pamiętajmy tylko o tym, aby nasze reklamy nie posiadały treści nachalnych, a jeśli zdecydujemy się na wdrożenie różnych jej form, różnicujmy także treść. Reklama ma być ciekawa dla odbiorcy, ma zachęcać, a nie zniechęcać. To nadrzędna zasada, którą powinniśmy się kierować, kiedy tworzymy treści reklamowe.