Remarketing AdWords krok po kroku – Poradnik dla początkujących

Jeżeli posiadasz sklep internetowy zapewne niejednokrotnie spotkałeś się z sytuacją, że osoby, które wchodzą na Twoją stronę, przeglądają konkretne produkty, ale z jakichś konkretnych względów postanawiają opuścić witrynę bez zakupu. Przyczyn takiego stanu rzeczy może być wiele. W jaki sposób sprawić, aby klient wrócił na Twoją stronę i jednak dokonał zakupu?
Odpowiedzią jest remarketing. To właśnie on na nowo zachęci potencjalnych klientów do zrealizowania transakcji zakupowych. Z tego tekstu dowiesz się, na czym dokładnie polega remarketing i jak powinna wyglądać pierwsza kampania remarketingowa.
Przywołaj klienta na nowo
Głównym celem remarketingu jest nakłonienie klienta do wykonania konkretnych działań na Twojej stronie, a w szczególności dokonania zakupu. To jedna ze skutecznych reklam Google (atrakcyjną formą reklamy są również linki sponsorowane, czy np. Google Shopping).
Remarketing może pełnić bardzo ważną funkcję, gdyż reklama może sprawić, że potencjalny nabywca faktycznie wróci i zdecyduje się na upragniony przez Ciebie zakup.
Szacuje się, że poprzez remarketing można odzyskać nawet do 73% koszyków porzuconych przez Twoich klientów!
Ten wynik mówi wszystko, jeżeli chodzi o skuteczność działań remarketingowych.
Jaką formę ma reklama remarketingowa?
Zazwyczaj jest to forma graficzna lub tekstowa i może być ona wyświetlana na stronach będących w sieci Google lub bezpośrednio w wynikach wyszukiwania. Można więc powiedzieć, że reklama remarketingowa AdWords idzie śladami klienta, który Cię opuścił i delikatnie przypomina mu o Twojej firmie.
Jak to wygląda w praktyce?
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep z butami. Klient wszedł na stronę sklepu, przeglądał konkretną kategorię lub produkt, ale nic nie kupił. W takim wypadku możesz sprawić, że reklama AdWords z produktem, którym interesował się użytkownik będzie wyświetlać mu się na innych stronach internetowych. Dzięki temu jest duża szansa, że klient wróci i dokończy proces zakupowy.
No dobrze, ale jak zacząć?
O ile sama definicja remarketingu nie jest trudna, o tyle stworzenie pierwszej kampanii remarketingowej może okazać się nieco bardziej skomplikowane.
Żeby rozpocząć podążanie za klientem musisz:
1. Zdobyć kod remarketingowy AdWords i wkleić go na podstrony Twojej witryny
Aby móc uruchomić remarketing musisz zalogować się na swoje konto AdWords – https://www.google.pl/adwords/.
Potem wejdź w sekcję Zasoby Wspólne, a następnie Odbiorcy i Lista Remarketingowa.
Tutaj możesz importować listy utworzone w Analyticsie, a w przypadku gdy używasz Tagu remarketingowego AdWords należy stworzyć nowe listy.
Remarketing można stworzyć również za pomocą Google Analytics, gdzie w panelu możliwe jest przygotowanie dowolnych list remarketingowych.
Jeżeli usługa remarketingu była już kiedyś konfigurowana, znajdź przycisk Lista remarketingowa.
Jeżeli robisz to pierwszy raz, wejdź do sekcji Użytkownicy witryny i tam dokonaj krótkiej konfiguracji remarketingu AdWords.
Gdy to zrobisz, w prawym górnym rogu znajdziesz pole Tag Remarketingowy.
Określ Szczegóły Tagu i dokończ konfigurację.
Na samym końcu wejdź w Wyświetl tag remarketingowy AdWords i skopiuj kod.
Musisz go wkleić do wszystkich podstron, z których zbudowana jest Twoja witryna.
Jeżeli plik stopki działa na wszystkich stronach, wystarczy, że wkleisz tag na jedną z nich.
Pamiętaj, że bez dobrze skonfigurowanego tagu AdWords Twoje działania remarketingowe będą nieskuteczne!
2. Utworzyć listy remarketingowe
Listy remarketingowe tworzy się na podstawie zachowań użytkowników.
Przykładowo mogą to być osoby, które: przeglądały konkretne produkty, daną kategorię produktów, wykonały jakąś akcję (np. dodali produkt do koszyka ale go nie kupili), lub dokonały zakupu produktu, a my chcemy ponownie ich zainteresować np. naszą nową promocją na podobne produkty.
Po utworzeniu list remarketingowych należy dodać je do kierowania grup reklam w kampaniach, co pozwoli wyświetlać reklamy znajdujących się na nich użytkownikom.
Możliwe jest również przygotowanie remarketingu dynamicznego na podstawie konkretnych produktów przeglądanych przez użytkowników. W tym przypadku reklama będzie zawierała dokładnie te produkty, które były ostatnio oglądane przez daną osobę.
3.Stworzyć kampanię dla Twoich list remarketingowych
Ostatni, ale chyba najważniejszy krok, jeżeli chodzi o działania remarketingowe z Google AdWords.
Nadszedł czas na stworzenie Twojej pierwszej kampanii.
Powinna być ona dopasowana do tego, co chcesz osiągnąć.
Pamiętaj też, że kampania będzie wyświetlać się tylko osobom, które umieścisz na liście. Takie jest założenie remarketingu – wpływać na tych, którzy jeszcze się nie zdecydowali, ale już węszyli w Twoim sklepie.
Jaka jest dokładnie skuteczność kampanii remarketingowej Adwords?
Co będę z tego mieć? Pytanie, które zadaje każdy przedsiębiorca.
Nic w tym dziwnego, bo skoro masz poświęcać swój czas i siły na tworzenie kampanii i określanie jej parametrów, powinno to się zwrócić w postaci konkretnych działań użytkowników.
Musisz więc wiedzieć, że kampanie remarketingowe mogą generować dwukrotnie wyższy współczynnik klikalności niż zwykłe kampanie reklamowe.
Jest to jednak możliwe tylko, gdy stworzysz odpowiednią reklamę i dobierzesz ją pod kątem Twojego klienta, w końcu musi ona łączyć się z poprzednimi wyszukiwaniami użytkownika.
W innym wypadku nie skłoni go do powrotu na Twoją stronę internetową i dokonania zakupu.
Remarketing to szansa dla przedsiębiorców, gdyż daje możliwość ponownego dotarcia do klienta.
Konfiguracja remarketingu i prowadzenie kampanii nie należy jednak do najłatwiejszych zadań, dlatego warto zwrócić się do specjalistów.

Wszystko ładnie pięknie, zalety Adwords są znane, tylko mnie mocno irytuje że jest dostępny tylko dla firm.
Nie da się prywatnie reklamować wpisów na blogu czy inną stronę www.
W najbliższym czasie planuję zainwestować w marketing, słyszałem, że to się sprawdza i sprzedaż rośnie. Ma ktoś może jakieś doświadczenie?