Q-commerce – co to jest i dlaczego warto skorzystać? 

Q-commerce - co to jest i dlaczego warto skorzystać? 

Pojęcie e-commerce jest dziś dobrze znane, także w Polsce. Dziś przedstawimy natomiast branżę quick commerce. Co to właściwie jest i czy warto wybrać to rozwiązanie dla swojej firmy?

Q-commerce, czyli szybki handel

Szybki handel, który w wielu krajach jest znany pod nazwą q-commerce, nie cieszy się w Polsce zbyt dużą popularnością. Nic dziwnego – to wciąż rozwiązanie dość nowe, mało znane. Podobnie do innych rozwiązań z pogranicza handlu Internetu, q-commerce zapewne prędzej, czy później trafi też do Polski. Warto więc poznać to zagadnienie i przygotować się na jego wprowadzenie na rynek. Być może przyda się w Twojej firmie, może znajdziesz pewne korzyści quick commerce jako klient.

Zakupy online z super-szybką dostawą

E-commerce, czyli handel w sieci, to bardzo popularny sposób robienia zakupów. Od e-commerce do q-commerce mamy natomiast dość krótką drogę. Różnica polega na maksymalnym uproszczeniu i przyspieszeniu sposobu dostawy produktu wybranego w Internecie.

Kupując coś w sieci nierzadko otrzymujemy paczkę z produktem już kolejnego dnia, co nie wymaga nawet dopłaty. Sieć paczkomatów, wiele punktów odbioru i sprawnie działające firmy kurierskie pozwalają na to. Quick commerce ogranicza czas dostawy do kilkunastu lub kilkudziesięciu minut. Niektóre firmy dają gwarancję dostawy w maksymalnie pół godziny. Q-commerce pozwala oczywiście na takie warunki tylko w niektórych lokalizacjach – głównie dużych miastach, a nawet wybranych dzielnicach.

W jakiej branży działają firmy q-commerce?

W teorii q-commerce oznacza po prostu błyskawiczną dostawę. Mogłoby więc dotyczyć niemal każdej branży. Ciężko wyobrazić sobie jednak dostawę produktu w pół godziny do klienta, jeśli dana firma ma tylko jeden punkt sprzedaży. Z tego względu najczęściej q-commerce spotkamy w branży spożywczej. E-grocery to rynek sklepów spożywczych z możliwością zakupów przez Internet.

Duże sklepy, które przyjmują spore zamówienia (np. największe supermarkety) także nierzadko dostarczają zamówienie do domu klienta. Wymaga to jednak co najmniej kilku godzin, choćby ze względu na długi czas samego kompletowania zamówienia dla danego klienta. Q-commerce spotkamy więc raczej w przypadku sieci niewielkich sklepów, jak Żabka.

Zalety q-commerce to wygoda i niska cena

W tej branży częstym sposobem dowozu zamówienia do klienta jest transport przez kuriera rowerowego. Odbywa się to więc na podobnych zasadach, jak w przypadku zamówienia gotowego dania – jedzenia na wynos. Skoro można w kilka chwil przywieźć do zamawiającego wciąż gorącą pizzę, czemu równie proste nie miałoby być dostarczenie mu drobnych zakupów? Oczywiście dostawa w kilkadziesiąt minut w sklepie z usługą typu q-commerce wymaga pewnej dopłaty w stosunku do odbioru osobistego. Dzięki temu, że dostawa jest szybka, jej koszt nie jest jednak wysoki i zwykle wynosi kilka złotych. Czasem ponosi go sam sprzedawca, szczególnie jeśli zamówimy produkty o większej łącznej wartości.

Zakupy bez wychodzenia z domu to wygoda, oszczędność czasu, a tylko nieduży wydatek. Z tego względu wróżymy q-commerce spory sukces. Z pewnością z biegiem lat kolejne sieci sklepów wdrożą taką usługę do swojej oferty.

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *