Otwieramy własny sklep internetowy, ale jak, gdzie?
Od dłuższego czasu zauważamy rosnący trend związany z popularnością sklepów internetowych. Chętnie kupujemy za pośrednictwom sieci zarówno produkty znanych marek, jak i wspieramy małe, rozwijające się biznesy. Planujesz otworzenie własnego sklepu online? Ten artykuł jest dla Ciebie!
Na jakiej platformie otworzyć sklep internetowy?
Nic nie dzieje się bez przyczyny, tak więc rosnące zainteresowanie zakładaniem własnych sklepów internetowych spowodowało, że na rynku pojawiło się mnóstwo platform e-commerce. Poniżej znajdziesz 5 propozycji stosunkowo prostych w obsłudze i bezpiecznych miejsc do otworzenia własnej działalności sprzedażowej:
1. WooCommerce
Sklep internetowy WooCommerce to popularne i proste rozwiązanie na początek, dla małych i średnich firm. Jest to darmowa proforma open-source. Oznacza to, że sprzedający staje się jej właścicielem i może wprowadzać w niej zmiany. Stanowi dodatek do WordPress będącego jednym z najsłynniejszych systemów zarządzania treścią. W konfiguracji i wprowadzeniu WooCommerce mogą pomóc wyspecjalizowane agencje. System jest ciągle rozbudowywany i ulepszany. Pozwala na prowadzenie sprzedaży w Polsce oraz za granicami kraju.
2. PrestaShop
PrestaShop to kolejne z darmowych, popularnych rozwiązań. Do prowadzenia sprzedaży za pośrednim tej platformy konieczne jest posiadanie własnej domeny oraz hostingu. Pozwala na korzystanie z dostępnych szablonów lub wprowadzanie własnych rozwiązań. Uważane jest z niezwykle proste oraz intuicyjne narzędzie do założenia i prowadzenia własnego sklepu internetowego.
3. Magento
Magento jest platformą, z której zazwyczaj korzystają większe sklepy, prowadzące bardziej rozbudowaną działalność. W darmowej wersji posiada wiele niedostępnych na innych platformach funkcji. Dodatkowo mniej popularne można z łatwością dokupić. Niestety jest to program, który wymaga sporej wiedzy, ponieważ jego wdrożenie, obsługa oraz modyfikacja mogą by skomplikowane dla użytkowników nieposiadających wiedzy informatycznej. Warto podkreślić, że dla wielu użytkowników minusem jest to, że platforma zajmuje dużo miejsca na serwerze.
4. Shopify
Shopify jest najpopularniejszą platformą e-commerce na świecie, która działa na zasadzie abonamentu. Oznacza to, że aby móc korzystać z jej funkcji konieczne jest wykupienie subskrypcji (rocznej bądź miesięcznej). Świetnie nadaje się dla początkujących sprzedawców, ponieważ jej instalacja oraz wdrożenie nie są trudne. Cechuje się wysokim poziomem bezpieczeństwa oraz przyjaznością obsługi dla kupujących. Shopify pozwala także na prowadzenie sprzedaży za granicą oraz przez social media – Facebook, Messenger, Instagram.
5. Shoper
Shoper jest polską proformą umożliwiającą prowadzenie sklepu internetowego. Wprowadzone w niej funkcjonalności związane np. z dostawami, integracją z Allegro czy Ceneo i z krajowymi programami księgowymi sprawia, że zyskuje sporą przewagę nad innymi, zagranicznymi produktami. Warto jednak podkreślić, że platforma uniemożliwia użytkownikowi samodzielne wprowadzenie dużych zmian oraz może być niewystarczająca na późniejszym etapie prowadzenia działalności – dla dużych sklepów internetowych, gdzie konieczne jest efektywne zarządzanie wieloma zamówieniami oraz produktami.
Jakie są etapy powstawania sklepu internetowego?
Założenie sklepu internetowego jest procesem, dlatego podczas jego zakładania należy pamiętać o kilku zasadniczych krokach, które pozwolą na efektywne rozpoczęcie i prowadzenie działalności. Pierwszym z nich jest pomysł oraz przeprowadzenie badań rynku, które wskażą czy istnieje realne zapotrzebowanie na dane produkty, pozwolą na określenie grupy docelowej itp. Następnie osoby początkujące zobowiązane są do zarejestrowania działalności gospodarczej. Kolejnymi krokami są wybór nazwy domeny oraz serwera, czyli miejsca w sieci, w którym sklep będzie ulokowany. Konieczne jest także zdecydowanie się platformę, na której będzie prowadzona działalność oraz szatę graficzną, z którą klienci będą utożsamiali sklep. Warto zadbać, aby była nie tylko stylowa, ale i przejrzysta oraz intuicyjna. Następnie konieczne jest wdrożenie niezbędnych funkcjonalności do sklepu, dodanie produktów do niego oraz przeprowadzenie testów działania sklepu. Ostatnim etapem zakładania działalności związanej ze sprzedażą w sieci jest promocja, tak aby wieść o nowo otwartym biznesie dotarła do jak największego grona osób.
Zakładanie sklepu internetowego – samemu czy z agencją?
Jak widać powyżej rozpoczęcie działalności związanej z prowadzeniem sklepu online może być żmudne i pracochłonne. Wymaga od przedsiębiorcy podejmowania bardzo ważnych decyzji oraz podejmowania zróżnicowanych działań, które mogą przesądzić o „być albo nie być” sklepu. Osoby, które nie znają się dobrze na kwestiach informatycznych, a także graficznych i reklamowych powinny skorzystać z pomocy wykwalifikowanych agencji. Pozwoli to nie tylko na zaoszczędzanie czasu i nerwów, ale sprawi, że rozpoczęcie działalności nie będzie obarczone dużym ryzykiem niepowodzenia. Agencje mogą pomóc swojemu klientowi na każdym etapie zakładania sklepu – w wyborze platformy, skonfigurowaniu jej do potrzeb danego biznesu, sesji produktowych, stworzeniu opisów na stronę czy w prowadzeniu działań marketingowych. Dzięki pracom ekspertów sprzedawca prowadzi spójną kampanię, a także zminimalizowane zostaje prawdopodobieństwo popełnienia kluczowych błędów.