Jak wyceniać zlecenia?

Wycenianie swojej pracy nie należy do najłatwiejszych zadań. Każde zlecenie wiążę się z różną charakterystyką, intensywnością i nakładem prac, poziomem ich trudności, a także potrzebami klienta – dlatego wycena zleceń może być bardziej problematyczna, niż się początkowo może wydawać. Jak określić cenę swojej usługi, aby z jednej strony nie była zbytnio zaniżona, a z drugiej klient był skłonny za nią zapłacić? Jak wyceniać zlecenia? To jedne z najważniejszych pytań z jakimi przyjdzie się zmierzyć każdemu freelancerowi. W poniższym artykule postaramy się znaleźć na nie odpowiedź.

Nakład własny i koszty związane z wykonywaniem pracy

Określanie ceny za nasze usługi nie może być naszym wymysłem, losowym strzałem czy kwotą „z nieba”. Musimy przekalkulować wszystkie za i przeciw, wszelakie czynniki, które będą wiązać się z tym, czy po prostu dana praca będzie nam się opłacać. Możemy zacząć od najbardziej prozaicznych kwestii, takich jak miesięczny koszt samodzielnego utrzymania się. Warto także zastanowić się nad ceną działania naszego sprzętu, niezbędnego do wykonywania określonych usług.

Dla fotografa będzie to cena aparatu, laptopa, prądu, konserwacji i napraw sprzętu, jakie mogą pojawić się na przestrzeni kilku miesięcy. To także cena dojazdu do klienta, wartość czasu poświęconego na obróbkę projektów, realizowaniem usług czy kontaktu z klientem. Większość prac będzie wiązała się także z koniecznością zalegalizowania swojej działalności gospodarczej, dlatego do kosztów związanych z wykonywaniem pracy musimy dołączyć także cenę księgowości, podatki i składki odprowadzane na ZUS.

Czas związany z wykonywaniem usługi i jego całościową realizacją

Dobrze wiemy, że czas to pieniądz. Łapanie się zbyt wielu zleceń w jednym czasie nie jest rozwiązaniem dobrym, ponieważ szybko zorientujemy się, że brakuje nam godzin do skutecznego wykonania wszystkich prac. Z tego powodu zawsze dysponujemy ograniczonym czasem, a w związku z tym musimy go odpowiednio dysponować. Trzeba wziąć pod uwagę także chwile poświęcone na czas dojazdu, podpisywanie dokumentów, a nawet czas spędzony na rozmową z klientem. Wszystko to kosztuje.

Szybko przekonamy się o tym, że czas jest jednym z najistotniejszych czynników determinujących cenę zlecenia. Wycenianie swojej pracy z pominięciem czasu szybko przyniesie duże straty i sprawi, że prowadzenie działalności stanie się po prostu nieopłacalne.

Marża, czyli to, co zarobimy „na czysto”

Dwa poprzednie determinanty, czyli koszty pracy i czas potrzebny do jej wykonania są czynnikami, dzięki którym wycena zleceń będzie łatwiejsza. Nie są to jednak jedyne kwestie, które pomogą nam ustalić ostateczną cenę zlecenia. Nie jesteśmy przecież wolontariuszami, ani nie pracujemy za darmo. Wycenianie swojej pracy będzie zatem ściśle związane z określeniem swoich zdolności, umiejętności i predyspozycji, które złożą się na tzw. marzę, czyli to co wyciągniemy ze zlecenia „na czysto”.

Jest to jedna z najbardziej problematycznych kwestii, ponieważ będzie wiązała się z rożnymi czynnościami, które powinniśmy wykonać. Nie wystarczy własne widzimisię, czy niewielki audyt zrobiony w otoczeniu swoich znajomych. Zatem jak wyceniać zlecenia i wytyczyć idealną marżę dla swojej pracy? Będzie wiązało się to ze skrupulatną analizą rynku, określeniem poziomu konkurencji i jej intensywności w najbliższym sąsiedztwie. Warto także wziąć pod uwagę informacje znalezione w sieci, gdzie freelancerzy chętnie informują o kwestiach związanych z określaniem czystego zysku.

zakupomat

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Kontakt przez Facebook Messenger