Jak pozycjonować stronę w Google za darmo?

pozycjonowanie za darmo

W dzisiejszym poradniku dowiesz się, jak pozycjonować stronę firmową w wyszukiwarce Google za darmo w 2020 roku.

Co to jest pozycjonowanie stron?

W skrócie jest to szereg działań marketingowych mających na celu uzyskanie jak najlepszej pozycji w wyszukiwarce Google, z tym że nie chodzi o płatne reklamy, tylko o wyniki darmowe- naturalne. Google udostępnia specjalne, darmowe narzędzia, które pomogą zrobić to jak najlepiej. Niektóre firmy proponują taką odpłatną usługę, lecz, dzięki zapoznaniu się z narzędziami Google i zasadami pozycjonowania, będziemy mogli zmniejszyć koszt prowadzenia strony, pozycjonując ją za darmo lub z niewielkimi dopłatami, których wymagają twórcy niektórych platform, witryn czy wtyczek.

Jakich narzędzi SEO możemy użyć?

Jednym z podstawowych narzędzi jest Google Search Console – firma Google udostępnia swoje raport pozwalający na zmierzenie ruchu, jest możliwość sprawdzenia, jakie frazy kluczowe najczęściej wpisują użytkownicy, a także narzędzie to alarmuje właściciela strony, jakie problemy spotykają witrynę (np. nałożenie kary za black hat, czyli stosowanie metod nieuczciwego pozycjonowania lub zawirusowanie strony internetowej), pozwala na wysyłanie mapy witryny i sprawdzanie jej statusu.

Żeby móc używać tego narzędzia, należy mieć założone konto Google, lub jakiekolwiek inne, powiązane z ich usługami. Później logujemy się do Google Search Console. Jeżeli od razu mamy możliwość korzystania z narzędzi, to oznacza, że nasza strona już jest zweryfikowana, a jeżeli nie, to czeka nas dodanie usług.  Żeby dodać domenę, wpisujemy jej nazwę (ale narzędzie to pozwoli na zidentyfikowanie, czy zajdzie konieczność dodania prefiksu).

Niemniej sławnym narzędziem jest Google Analytics, który daje użytkownikowi raporty dostępne są dla każdego użytkownika Google. Obsługuje on 37 języków, w tym polski, a jedynym występującym ograniczeniem jest 200 000 hitów dziennie na każdego użytkownika. Usługa ta zapewnia łatwą integrację z kontami AdWords oraz aplikacjami e-commerce, około 80 rodzajów raportów dotyczących ruchu na witrynie (m.in. dotyczące aktywności użytkowników, ich zainteresowań czy zachowań, a także pozwala określić skuteczność kampanii. Osoby, które nie chcą, by informacje o nich były zamieszczane w raportach, mogą użyć aplikacji blokującą tę funkcję).

Google Analytics połączyć możemy z programem Seolytics, zbierającym dane o ilości linków itp. Dla jednej domeny jest to narzędzie bezpłatne.

Mniej znanym, lecz niemniej wartym uwagi czytelnika oprogramowaniem, jest wtyczka o nazwie Screaming Frog, które pozwala na zoptymalizowanie witryny pod kątem SEO.

Sprawdzana jest ona, między innymi pod kątem:

1. Czy nagłówki H1 i H2 mają one prawidłową długość;

2. Błędów z adresami URL;

3. Czy opisy Meta Description nie są za długie, czy za krótkie;

oraz wiele innych – jest bardzo rozbudowany, ale w wersji darmowej nie ma niektórych funkcji, a jego wadą jest to, że korzystanie z niego wymaga szukania wyjaśnień w wyszukiwarce Google.

Innym programem jest Ubersuggesst, pozwalający nam na namierzenie słów kluczowych dzięki automatycznemu uzupełnieniu zapytań w Google czy na YouTube (działa tak, że widzimy frazę, pod którą nas wyszukują).

Jeżeli chcemy sprawdzić swoją witrynę, czy nie ma tam zdublowanej zawartości, to możemy zainstalować SiteLiner, a jeśli będziemy sprawdzać, jak strona nasza wypada w statystyce w porównaniu do konkurencji, to z pewnością skorzystamy z darmowego programu, jakim jest Rank Craker.

Wartość podpowiedzi z wyszukiwarki można zbadać za pomocą innego narzędzia firmy Google o nazwie Google Trends, które daje możliwość zbadania danych historycznych dla popularności danej frazy na terenie określonego obszaru (np. całej Polski, czy na wybranej przestrzeni).

Im szybciej się nasza strona wczytuje, tym lepiej. Ludzie są skłonni raczej rezygnować z naszych usług, niż czekać, aż się wczyta. Do mierzenia szybkości wczytywania służą dwa narzędzia: Pingdom i Google Page Speed Insights. Pokazują ci one wiele informacji niezbędnych do optymalizowania strony.

Jeżeli zależy nam na dostępie do rankingów pokazujących ruch na całym świecie, możemy się posłużyć Alexa Rank. Jest to metoda bardzo prosta: liczeni są użytkownicy, którzy weszli na dany serwis i mają zainstalowany Alexa Toolbar, z tym że jeżeli dany użytkownik wchodzi na witrynę kilka razy dziennie, to liczony jest tylko pierwszy raz. Ponadto Alexa jest bardzo obiektywny – mierzy średnią z ostatnich trzech miesięcy i nie bierze pod uwagę tego, skąd dana osoba weszła (czy może wyszukała daną nazwę w Googlach, czy skorzystała z mediów społecznościowych). Nie jest brany również wiek domeny.

Jeśli poszukujemy bardzo dokładnego narzędzia, które pozwoli nam wypozycjonować szczególnie zaawansowane projekty, to warto skorzystać z SEMRush, które posiada olbrzymi wybór możliwych do wykorzystania narzędzi oraz funkcji, jednakże należy pamiętać, że jest to narzędzie anglojęzyczne i dla Polski może nie mieć kompletnych informacji.

Jak pozycjonować serwis za darmo w 2020 r?

Od roku 2020, Google wprowadza zmiany w algorytmie, dzięki którym wyszukiwarka Google nie będzie ignorowała form gramatycznych, co zapewni dokładniejsze wyniki wyszukiwania. Każda osoba, chcąca uczynić to za darmo, będzie musiała przykładać się do dokładniejszego ustalenia słów kluczowych, które będą miały raczej formę zapytań wpisywanych w wyszukiwarkę niż bezokoliczników. Pozwoli to lepiej dopasować wyniki wyszukiwania pod nową funkcję Google – Voice Search (wyszukiwanie głosem), która staje się coraz popularniejsza.

Trzeba też zadbać o to, żeby nasza strona była lepiej dostosowana do użytkowników korzystających z telefonów lub tabletów, gdyż takie strony będą miały pierwszeństwo. Zatroszczyć się warto o samą strukturę strony, jej nawigację i działanie. Dostosowanie strony pod zmiany w roku 2020 na pewno zapewnią minimalne koszta pozycjonowania, a jeżeli wcześniej się tego nauczymy, strona nasza będzie miała wysoki wynik w Googlach bez ponoszenia żadnych, dodatkowych nakładów finansowych.

Content is a king – still

Jedna rzecz się nie zmieniła – zawartość, a raczej to, jak ona wpływa na wyniki wyszukiwania. Strona dobrze wypozycjonowana, to taka witryna, na której wpisy mają wysoką wartość merytoryczną i to, spośród wszystkich zmian, jakie zajdą w przyszłym roku, będzie jedyną stałą, warto więc cały czas uzupełniać swoją wiedzę na te tematy, na które piszemy. Nie można mieszać również kilku tematów na jednej witrynie – obniży to, w oczach Google, wartość merytoryczną.

Wymiana artykułów

Pozyskanie artykułów z linkami, które mogą podnieść widoczność naszej strony, jest jedną z najważniejszych umiejętności. Jest to świetna metoda, bo przede wszystkim jest to metoda całkowicie darmowa, pozwalająca na to, by nasza strona stała się naprawdę widoczna. Najważniejsze jest to, żeby wymieniać się linkiem HTML za link HTML – wymiana np. JavaScript za HTML jest już nieuczciwa.

Social media a pozycjonowanie

Wyżej zostały umieszczone przykłady narzędzi pozycjonowania on-site, ale można wykorzystać tzw. pozycjonowanie off-site, tzn. umieszczać link do strony korzystając np. z social mediów. Jest to metoda, która ma trudną do zmierzenia skuteczność. Trudną do zmierzenia głównie ze względu na mnogość czynników wpływających na wyniki pozycjonowania naszej strony w wyszukiwarce Google.

Jednakże linki umieszczone w social mediach mają bardzo duży wpływ na ruch na naszej stronie pod innymi kontami – kreują go, gdyż osoba zainteresowana usługami, wejdzie na podaną stronę, a jeżeli zyskasz stałych czytelników, to Google na pewno tego nie zignoruje. Dzięki temu możesz również spowodować to, że źródła będą bardziej niejednolite, co też wpływa na widoczność strony.

Wspomniano tu głównie o Facebooku, ze względu na jego ogromny potencjał – jest bardzo wygodny i czytelny w użytkowaniu, kreuje on przyzwyczajenia oraz cieszy się niezwykle dużą popularnością internautów, jak również, dzięki wyśmienitym narzędziom, klient w łatwy sposób może dotrzeć do firmy, poprzez wysłanie wiadomości.

Link building w 2020 roku

Rok 2020 przynosi ogromne zmiany, jeżeli chodzi o SEO, ale pozyskiwanie dobrych i ciekawych linków do naszej strony nadal będzie jednym z najważniejszych, ale i najtrudniejszych działań, jakie możemy wykorzystać, by nasza strona była jak najlepiej widoczna i ma wpływ na 6 na 10 czynników mających największą pozycję w Googlach.

Jest kilka czynników, które na to wpływają – strona, na której się wyświetla dobry i wartościowy link, jest wyżej promowana przez Google, gdyż bazuje on na dopasowaniu tematycznym i autorytecie domeny, gdyż nie może sprawdzić, czy dana informacja jest prawdziwa. Żeby być pozytywnie ocenionym, należy omijać z daleka linki pozyskane automatycznie lub niezgodne z tematem naszej strony. Najlepiej jest zacząć od budowania profilu linków. Można je pozyskiwać samodzielnie, lub z pomocą zewnętrznej agencji. Jak to często bywa, pierwsze rozwiązanie jest najtrudniejsze, ale i najtańsze.

Podsumowując: nadchodzące zmiany zapowiadają rewolucję: mamy pisać artykuły merytoryczne (nie muszą być jak najdłuższe), dopasowane do zawartości strony, a frazy kluczowe muszą być dobrane tak, by były zgodne z tym, co ludzie wyszukują, mając na uwadze poprawne formy gramatyczne. Narzędzi, z których możemy skorzystać, jest naprawdę bardzo dużo i nie bójmy się tego – „stracony” czas może odbić się pozytywnie na naszej sytuacji finansowej.

Nie masz czasu na samodzielne pozycjonowanie stron? Zaufaj specjalistom z Adwave (https://adwave.eu/)

Adwave – marketing internetowy

ul. Porzeczkowa 22a

Zielona Góra 65-790

pozycjonowanie stron w projekt marketing

1 komentarz - Jak pozycjonować stronę w Google za darmo?

  1. Dawid pisze:

    Jedną z opcji zdobycia dodatkowej, darmowej wiedzy może być też e-book Aso dotyczy pozycjonowania aplikacji mobilnych – aso.foxstrategy.pl. Natrafiłem na niego jak szukałem dodatkowej wiedzy na temat SEO. Może komuś się przyda 😉

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt przez Facebook Messenger