Ilu ludzi trzeba znać, by zacząć swój własny biznes w IT?

Ilu ludzi trzeba znać, by zacząć swój własny biznes w IT?

W czasach, w których portale społecznościowe pełnią rolę źródła informacji i metody kontaktu z innymi, coraz trudniej wyobrazić sobie rozwój kariery bez dużej ilości kontaktów. Ponoć nawet 70% zatrudnionych otrzymało swoją obecną pracę dzięki prywatnym relacjom. Ale przecież nie każdy ma 500+ kontaktów na LinkedIn, zwłaszcza na początku. Przyjrzyjmy się więc, czy możesz rozwijać karierę jako freelancer w IT bez wielkiej sieci znajomości w tej branży.

Wydawałoby się, że spece IT, którzy odnieśli sukces, prawie zawsze mają spory network. Zresztą w skali globalnej networking jest wymieniany jako bodajże najważniejszy aspekt rozwoju kariery. Często to na nim opiera się rekrutacja specjalistów IT. Czy kogoś to dziwi? Oczywistym jest, że chętniej podejmujemy relacje biznesowe z tymi, których znamy, lub którzy posiadają referencje od cenionych przez nas ludzi. Mimo to, brak mnóstwa kontaktów nie jest powodem do zmartwień. Okazuje się, że duża sieć wcale nie warunkuje ilości, a tym bardziej jakości zleceń jakie otrzymasz, zakładając jednoosobowy biznes w IT.

Bo silne relacje są lepsze, niż liczne relacje

Niektórych może zaskoczyć, że duża ilość „znajomych’ na LinkedInie może w ogóle nie przełożyć się na wzrost ilości zleceń. Dlaczego? Według opinii Robina Dunbara, psychologa i antropologa, jest tak dlatego, że posiadanie bardzo dużej sieci kontaktów jest mniej wartościowe w biznesie niż wąska sieć bliskich znajomych. I choć statystycznie spotykamy nawet około 600 osób, ilość głębokich relacji, w które możemy wejść jest ograniczona i nie przekracza 150 w skali całego życia. Co więcej, jeśli usilnie próbujesz angażować się w dużą ilość relacji jednocześnie, możesz pogorszyć ich jakość i ostatecznie doprowadzić do osłabienia tych, na których powinno Ci zależeć najbardziej. Powodem są kognitywne możliwości naszego mózgu.

Kogo naprawdę znasz?

Właśnie dlatego rozpoczynając drogę w IT, postaw przede wszystkim na jakość budowanych relacji. Przeanalizuj swoje otoczenie i określ, kogo naprawdę znasz. Następnie odpowiedz na pytanie, które znajomości warto rozwijać w relacji do twojego biznesu. Postaw na tych, którzy chcą – i potrafią – słuchać, i którym zależy na wymianie informacji z Tobą. Prawdopodobnie to oni najwięcej wniosą do rozwoju twojego biznesu.

Droga na skróty?

A co jeśli na ten moment twoja sieć nie daje ci szansy rozwoju w dziedzinie, którą się zajmujesz? Dużą możliwość w branży IT daje współpraca z agencją konsultingową. Agencja działa jak ogniwo, które łączy specjalistów z klientami. Jeżeli interesują Cię gorące tematy, takie jak outsourcing IT, praca zdalna czy zagraniczne projekty IT, agencja może pomóc ci rozwinąć skrzydła.

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt przez Facebook Messenger