Historia Yankee Candle, czyli jak przypadkiem stworzyć biznes warty miliony?
Yankee Candle Company jest wiodącym producentem świec zapachowych. Ta amerykańska firma sprzedaje swoje świece za pośrednictwem około 500 własnych sklepów detalicznych i hurtowych klientów sklepów z pamiątkami, którzy prowadzą około 12 500 sklepów na terenie całych Stanów Zjednoczonych. Produkty firmy są dostępne w ponad 160 zapachach i są sprzedawane pod marką Yankee Candle.
Główny sklep Yankee Candle znajduje się w South Deerfield w stanie Massachusetts, gdzie firma prowadzi również Chandler’s Restaurant i Yankee Candle Car Museum, które sąsiadują ze sklepem. Oprócz sprzedaży detalicznej i hurtowej, firma sprzedaje również swoje świece za pośrednictwem katalogów pocztowych i strony internetowej.
Zakłady produkcyjne znajdują się w Whately w stanie Massachusetts. Na arenie międzynarodowej Yankee Candle sprzedaje świece za pośrednictwem zagranicznych dystrybutorów i prowadzi centrum dystrybucji w Bristolu w Anglii. Firma działa z ogromnym rozmachem. A zaczęło się całkiem niewinnie…
Wielki biznes Yankee Candle rodził się w biedzie!
Dorastając w zachodnim Massachusetts, Michael J. Kittredge prowadził życie typowego nastolatka. W połowie lat sześćdziesiątych, gdy miał 12 lat, założył własny zespół rockowy. Przez kilka następnych lat spędzonych w Kittredge dzielił swój czas między szkołę, a grę na gitarze przed lojalną, lokalną publicznością. Pod koniec lat sześćdziesiątych Kittredge, podobnie jak większość nastoletnich muzyków, przekonał się, jak kruche są marzenia o karierze rockmana. Jego zespół rozpadł się pod koniec 1969 roku, wszelkie nadzieje na karierę muzyczną legły w gruzach.
Co gorsza, Boże Narodzenie było blisko, a Kittredge nie miał w ogóle gotówki.
„Byłem 16-letnim dzieckiem” – powiedział Kittredge w wywiadzie dla magazynu Gifts & Decorative Accessories z kwietnia 1997 roku. „Mój zespół rockowy właśnie się rozpadł, nie miałem pieniędzy i potrzebowałem prezentu dla mojej matki”. Rozwiązanie problemu Kittredge’a nieoczekiwanie rozpoczęło jego karierę, jako przedsiębiorcy, wyznaczając początek istnienia marki Yankee Candle.
Pozbawiony pieniędzy nastolatek, by podarować matce jakikolwiek prezent, wykorzystał swoją zaradność. Rozejrzał się po domu i zebrał kilka używanych pojemników na mleko, stare metalowe miski i stare kredki woskowe. Kittredge roztapiał kredki i zaczął eksperymentować z różnymi zapachami, ostatecznie produkując swoją pierwszą świecę.
Dylemat prezentowy Kittredge’a został rozwiązany. Jednak jego matka wcale nie otrzymała tej świecy na Boże Narodzenie. Zwyciężył duch przedsiębiorczości. Kittredge sprzedał świecę sąsiadowi za 2 dolary i od tego momentu poświęcił swoje życie produkcji i sprzedaży świec. Po sprzedaniu swojego pierwszego dzieła Kittredge przygotował kolejną świecę na prezent dla swojej matki, ale w głowie miał już kolejne zyski i szeroko zakrojone plany.
To nie pierwszy biznes w historii, który zarabiał miliony w garażu
Zaczął poświęcać swój wolny czas na nowy biznes. Wynajął swojego kuzyna Kena, płacąc mu 1 dolara za godzinę, aby pomógł w produkcji świec na większą skalę. Pierwszą fabryką był rodzinny garaż.
Para przyjaciół przygotowywała świece dla przyjaciół i rodziny, a każdy z nich dokładał wszelkich starań, aby wypić jak najwięcej mleka i uzupełnić zapasy pustych kartonów po mleku. Początkowo Kittredge używał nazwy Candles dla swojego przedsięwzięcia, ale ostatecznie zdecydował się na nazwę The Yankee Candle Company, ponieważ uważał, że po prostu lepiej brzmi.
Dalsza historia Yankee Candle
W miarę dorastania Kittredge’a jego działalność w zakresie produkcji świec rozwijała się. Po skończeniu szkoły średniej Kittredge rozpoczął studia na University of Massachusetts, ale nadal robił świece w domu rodziców. W 1973 roku trudno było właściwie stwierdzić, czy dom Kittredge’ów był rzeczywiście domem czy może fabryką świec. Rodzinne meble ginęły wśród stosów gotowych i niedokończonych świec, a rodzice młodego przedsiębiorcy mieli tego naprawdę dość.
Poprosili syna o przeniesienie jego tętniącej życiem firmy świecowej gdzie indziej, co skłoniło Kittredge’a do przeniesienia produkcji i magazynowania do Holyoke w stanie Massachusetts. Kittredge mógł sobie pozwolić tylko na wynajęcie zaniedbanego, opuszczonego młyna. Obiekt nie miał prądu i bieżącej wody, ale „firma rozwijała się stopniowo, chociaż powoli.
Nie mając pojęcia, jak prowadzić produkcję, Kittredge uczył się na własnych błędach. Wykonywał pełen zakres zadań w fabryce w Holyoke, prowadząc prace związane ze świecami, działając, jako szef marketingu firmy, a pod koniec dnia zamiatał podłogi fabryki.
Marketing szeptany przetrwał do dziś
Yankee Candle zdobywała nowych klientów głównie dzięki reklamie szeptanej. Jedna osoba z Holyoke powiedziała sąsiadowi o pachnących, długo palących się świecach, które powstają w zniszczonym młynie, ten przekazał informację dalej. W ciągu zaledwie kilku miesięcy, ku zdumieniu Kittredge’a, kolejki klientów zaczęły ustawiać się przed fabryką Yankee Candle.
Kilka lat po zajęciu starego młyna, firma Kittredge’a przeszła poważną transformację z domowego przedsięwzięcia typu side-venture w pełnoetatowy, prawdziwy biznes. W połowie lat siedemdziesiątych Yankee Candle zatrudniała już 30 pracowników, a powierzchnia produkcyjna podwoiła się w stosunku do obszaru zajmowanego na początku przez fabrykę.
W 1983 roku, po dekadzie produkcji w Holyoke, firma Kittredge’a odnotowała sprzedaż w wysokości 1 miliona dolarów! W tym momencie rozwoju firmy stary młyn w Holyoke, podobnie jak wcześniej dom South Hadley, nie był już w stanie sprostać kwitnącej działalności Kittredge’a.
Potrzebny był kolejny ruch. Kittredge przeniósł Yankee Candle do South Deerfield w stanie Massachusetts, gdzie po raz pierwszy oddzielono produkcję i sprzedaż detaliczną. W pobliżu nowego zakładu produkcyjnego firmy powstał sklep o powierzchni 186 metrów kwadratowych, który przyczynił się do znaczącego zwiększenia tempa wzrostu Yankee Candle w kolejnych latach.
Na rok przed przeprowadzką do South Deerfield do zespołu dołączył nowy, ważny członek kierownictwa Yankee Candle. Michael D. Parry został zatrudniony przez Kittredge’a, jako dyrektor generalny firmy. Gdy Yankee Candle przekształciła się z regionalnego koncernu w firmę działającą prężnie w całych Stanach Zjednoczonych, Parry stał się najbardziej wpływowym doradcą Kittredge’a.
Po osiedleniu się w South Deerfield, 14-letnia firma prosperowała świetnie, generując wystarczające zyski, aby myśleć o dalszej ekspansji. Flagowy sklep Yankee Candle rozkwitł w ciągu pierwszych kilku lat działalności, zachęcając Kittredge do utworzenia drugiego sklepu 1986 roku.
Został otworzony w Sturbridge w stanie Massachusetts. Niedługo potem zadebiutowała mała sieć punktów sprzedaży Yankee Candle, rozpoczynając od trzeciego sklepu w Lenox w stanie Massachusetts, a potem wszystko potoczyło się już w błyskawicznym tempie.
Yankee Candle w latach dziewięćdziesiątych
Trzecia dekada istnienia Yankee Candle okazała się być decydującą erą w historii przedsiębiorstwa. Firma rozgałęziła swoją działalność na nowe obszary. Przyśpieszony wzrost firmy Yankee Candle był odzwierciedleniem sytuacji w branży, ponieważ segment świec w branży upominków odnotował ożywiony wzrost przychodów w latach 90-tych.
W ciągu dziesięciolecia, dzięki rocznemu wzrostowi przychodów o 10 do 15 procent, krajowy rynek świec zapachowych rozrósł się do 2,1 miliarda dolarów rocznie przed końcem lat dziewięćdziesiątych.
Kittredge skrzętnie to wykorzystał. Na początku lat dziewięćdziesiątych ponownie przeniósł swoją fabrykę, tym razem do pobliskiego Whately, w stanie Massachusetts, gdzie produkcja Yankee Candle zajmowała rozległe zaplecze o powierzchni prawie 28 tysięcy metrów kwadratowych.
Sklep w South Deerfield pozostał na swoim miejscu, choć z roku na rok zwiększał również swoją powierzchnię. Mniej więcej w tym samym czasie firma otworzyła swój pierwszy sklep specjalnie na sezon świąteczny, który został rozbudowany w 1993 roku, kiedy Yankee Candle stworzyła specjalną wioskę świąteczną.
Kittredge następnie wykorzystał zasoby firmy w dwóch, całkowicie nowych kierunkach, tworząc Chandler’s Restaurant i Yankee Candle Car Museum, w którym mieściła się kolekcja zabytkowych i klasycznych samochodów i motocykli.
Zarówno restauracja, jak i muzeum sąsiadowały ze sklepem firmy South Deerfield, stanowiąc doskonałą formę promocji. Kittredge doskonale zdawał sobie sprawę z tego, co przyciąga ludzi.
Po roku 1996 Yankee Candle weszła w najbardziej ambitny okres ekspansji w swojej historii. Produkcja Yankee Candle w późnych latach 90 wzrosła ponad dwukrotnie, znacznie przewyższając osiągnięcia z poprzednich 25 lat. Miało to związek z uruchomieniem witryny www.yankeecandle.com w Internecie w 1996 roku.
W 1997 roku witryna umożliwiała zakupy online. Yankee Candle zakończyła lata dziewięćdziesiąte fantastycznymi wynikami sprzedażowymi, nadając ton dalszej ekspansji firmy w XXI wieku. Przede wszystkim wzmocniła swoją działalność za granicą poprzez utworzenie centrum dystrybucyjnego w Bristolu w Anglii, które rozpoczęło działalność w styczniu 1999 roku.
Do końca roku firma nawiązała stosunki handlowe z ponad 500 przedsiębiorstwami. Yankee Candle zawarło również umowy z 14 dystrybutorami, których terytorium obsługi obejmowało 17 krajów.
Fenomen sukcesu Yankee Candle
Siedzibą firmy jest niezmiennie Massachusetts. Firma, jak już wspomnieliśmy, liczy obecnie ponad 500 własnych sklepów detalicznych w samych Stanach Zjednoczonych. Produkuje ponad 160 zapachów świec, z których najlepsze można znaleźć bez trudu w Internecie. Jak to się stało, że Yankee Candle odniosła tak ogromny sukces, a jej świece stały się lutowym produktem? Powód jest jeden i wydaje się bardzo prosty. To pasja do zapachów najwyższej jakości.
Produkcja Yankee Candle jest przekazywana przez kolejne pokolenia dostawców oraz twórców świec, jako część ich dziedzictwa. Firma cały czas tworzy produkty najwyższej jakości, a także rygorystycznie testuje każdy zapach, aby jej świece mogły cieszyć kolejne pokolenia klientów.
Yankee Candle od dawna angażuje się także w zrównoważony rozwój, promując odpowiedzialne praktyki społecznie. Niezależnie od tego, czy szukamy malutkich świeczuszek typu teelight, zapachu do samochodu czy eleganckich świec w szklanych słoikach, każdy z nas znajdzie coś dla siebie w ofercie Yankee Candle, bo firma nadal proponuje klientom najszerszy wybór zapachów i produktów.
Firma cały czas pozostaje w czołówce producentów świec.
Źródło: https://sprowadzanie-aut.pl/blog/yankee-candle-z-usa-zapachy-do-samochodu/