Fulfillment dla branży kosmetycznej – co trzeba wiedzieć?

Fulfillment dla branży kosmetycznej – co trzeba wiedzieć?

Kosmetyki i perfumy należą do jednej z najpopularniejszych kategorii zakupowych w naszym kraju – do ich kupowania w sieci przyznaje się aż 57% badanych. Rynek beauty rządzi się swoimi prawami, a logistyka kosmetyków nie zawsze jest łatwym zadaniem (choćby z powodu konieczności uważnego monitorowania dat ważności). Aby nieco ułatwić sobie pracę, firmy i sklepy oferujące kosmetyki i perfumy szukają rozwiązań, które wspomagają dystrybucję kosmetyków. Jednym z takich rozwiązań jest fulfillment kosmetyków, czyli outsourcing logistyki w branży beauty. Jeśli prowadzisz sklep w branży kosmetycznej, warto lepiej poznać tę usługę.

Kosmetyki i perfumy to bez wątpienia jedna z najważniejszych kategorii produktowych w polskim eCommerce. Jak wynika z cytowanych wcześniej badań, ponad połowa badanych kupiła produkt kosmetyczny online w ciągu ostatnich 12 miesięcy. To czyni kosmetyki trzecią najpopularniejszą kategorią w polskim eHandlu (wyżej jest tylko obuwie – 58% i odzież – 69%). Polacy średnio wydają na kosmetyki 131 zł miesięcznie i, co ciekawe, więcej pieniędzy przeznaczają na nie mężczyźni (średnio 133 zł) niż kobiety (130 zł).

Choć rynek kosmetyczny cieszy się dużym powodzeniem i jest w dużej mierze odporny na pandemię, to już sama dystrybucja kosmetyków nie należy do łatwych zadań. Pierwsze wyzwanie stanowi samo magazynowanie kosmetyków, ponieważ każdy produkt kosmetyczny ma swoje wymogi co do temperatury przechowywania. Następnie należy zadbać o odpowiedni transport kosmetyków (tak, aby nie uległy uszkodzeniu w drodze do klienta) i monitoring dat przydatności.

Aby ułatwić sobie wszelkie kwestie związane z logistyką produktów kosmetycznych, coraz więcej sklepów online decyduje się na outsourcing logistyki, czyli mówiąc inaczej, fulfillment kosmetyków.

Czym jest fulfillment?

Fulfillment to po prostu model logistyczny, w którym zewnętrzna firma określana jako centrum fulfillmentowe lub 3PL (z angielskiego third-party Logistics) zajmuje się wszystkim, co jest związane z logistyką kosmetyków i perfum w Twoim sklepie i realizuje te zadania w Twoim imieniu.

Na rynku beauty usługi logistyczne obejmują przede wszystkim:

  • Przyjmowanie towarów od dystrybutorów i producentów
  • Przechowywanie ich w magazynie (na ogół centra logistyczne udostępniają własny magazyn, co oznacza, że sklep nie musi utrzymywać własnego magazynu)
  • Przygotowywanie zamówień
  • Wysyłkę do klientów
  • Obsługę zwrotów i reklamacji

Oczywiście rolą firmy logistycznej jest taka obsługa, która gwarantuje w pełni bezpieczne i efektywne przechowywanie produktów beauty. Co to obejmuje?

Rozwiązania logistyczne w branży beauty

Jeśli prowadzisz sklep z kosmetykami, doskonale wiesz, jakie wymagania należy spełnić, aby można było handlować produktami beauty w sposób bezpieczny. Jak wynika z doświadczenia firmy Omnipack oferującej usługi fulfillmentu kosmetyków, kluczowe są następujące kwestie:

KONTROLOWANA TEMPERATURA

Jednym z najważniejszych wyzwań w magazynowaniu kosmetyków jest utrzymywanie odpowiedniej temperatury przez cały rok. Z jednej strony nie może być ona zbyt wysoka (latem konieczny jest wydajny system chłodzenia), a z drugiej za niska (konieczność przechowywania w dobrze ogrzanym miejscu zimą). W przypadku firmy Omnipack nie stanowi to problemu. Magazyny są zarówno odpowiednio wentylowane, jak i ogrzewane, co pozwala zachować właściwą temperaturę, dostosowaną do potrzeb danego produktu.

MONITORING DAT PRZYDATNOŚCI

Dystrybucja kosmetyków wymaga stałej kontroli ich dat przydatności. Przy niewielkiej liczbie kosmetyków można pokusić się o weryfikację manualną (za każdym razem przed wysłaniem danego produktu). Jednak to rozwiązanie jest czasochłonne i nieefektywne. Omnipack korzysta z zaawansowanego systemu zarządzającego magazynem (WMS – warehouse management system), który pozwala mieć stały wgląd w daty przydatności wszystkich partii produktów. W efekcie możliwa jest dystrybucja kosmetyków z zachowaniem zasady FEFO (z angielskiego first end first out), zgodnie z którą kosmetyki z najkrótszym terminem przydatności opuszczają magazyn jako pierwsze.

PERSONALIZACJA PRZESYŁEK

Często klienci zamawiają kosmetyki jako prezent dla rodziny czy przyjaciół. W takiej sytuacji możliwość personalizacji paczki odgrywa niebagatelną rolę. Klienci oczekują często ekologicznego opakowania lub zapakowania przesyłki tak, aby pasowała do określonej okazji. Często też w ramach personalizacji stosuje się inserty i imienne vouchery. Rolą profesjonalnej firmy logistycznej jest zapewnienie szerokich możliwości personalizacji wysyłanych zamówień.

BRANDING

Choć brandingu i personalizacja idą w parze, to o ile personalizacja skupia się na odbiorcy, branding podkreśla sprzedawcę. Obrandowane opakowania i dodatkowe elementy pomagają budować świadomość Twojej marki wśród klientów. Najczęściej stosowane opcje to brandowane pudełka, folie opakowaniowe i taśmy klejące. Oczywiście możliwe są też inne formy brandingu, wszystko zależy od pomysłowości danego sprzedawcy.

Co wyróżnia fulfillment w branży kosmetycznej?

Można krótko podsumować, że po pierwsze dokładny monitoring sprzedawanych produktów (przede wszystkim jeśli chodzi o warunki, w jakich są one przechowywane i daty ważności), a po drugie troska o estetyczny wygląd przesyłek. W branży beauty wygląd paczki i wszystkich elementów towarzyszących zamówionemu produktowi spełnia kluczową rolę, szczególnie w wypadku kosmetyków z wyższej półki.

Jeśli zastanawiasz się nad możliwościami optymalizacji logistyki w sklepie internetowym, rozważ usługę fulfillmentu kosmetyków. Choć usługa ta jest stosunkowo nowa, to coraz więcej firm na rynku polskim i europejskim korzysta z zewnętrznego wsparcia w zakresie magazynowania i wysyłki towarów.

Z pomocą doświadczonej firmy fulfillmentowej możesz zaoszczędzić mnóstwo czasu, a jeśli Twój sklep wysyła ponad 1000 paczek miesięcznie – to też pieniędzy. W przypadku dużych sklepów korzystanie z zewnętrznego dostawcy logistycznego jest bardziej opłacalne niż zatrudnianie coraz to nowych pracowników magazynowych.

Jeśli chcesz poznać szczegóły fulfillmentu dla eCommerce, skontaktuj się z firmą Omnipack. Otrzymasz odpowiedzi na wszystkie pytania, a po krótkiej rozmowie także szczegółową propozycję współpracy.

1 Według badania Gemius E-commerce w Polsce 2020

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *