Franczyza – czym jest, jej wady i zalety

Franczyza - czym jest, jej wady i zalety

Franczyza popularna jest jako forma prowadzenia działalności sklepów, restauracji, czy też salonów kosmetycznych i fryzjerskich. Jako franczyzy prowadzone są także centra edukacji i szkoły językowe. Warto dowiedzieć się więcej na temat tego rodzaju działalności, jego wad i zalet. Może okazać się, że franczyza sprawdzi się jako pomysł na biznes.

Czym jest franczyza?

Czym jest franczyza, najlepiej wytłumaczyć na przykładzie. Otóż jest to współdziałanie dwóch przedsiębiorców. Jeden z nich, który jest franczyzobiorcą, decyduje się prowadzić biznes pod skrzydłami rozpoznawalnego partnera, czyli franczyzodawcy. Prowadzi on firmę na przetestowanym modelu biznesowym, ma sprawdzony sposób działania, technologię i know-how, które udostępnia franczyzobiorcy. W zamian za dzielenie się swoim biznesem i wiedzą otrzymuje odpowiednie wynagrodzenie. Podstawą takiego działania jest umowa franczyzy i na jej podstawie franczyzodawca udziela licencji na używanie swojego loga, know-how oraz technologii. W umowie określone jest także wynagrodzenie, jakie franczyzodawca będzie otrzymywał od franczyzobiorcy w zamian za udzielone mu przywileje.

Firmy najczęściej funkcjonujące jako franczyza

Jest wiele rodzajów działalności, które często funkcjonują jako franczyza. Przykładem mogą być sieci fast-food jak Mc Donalds, KFC, czy też Pizza Hut. Podobnie jest ze sklepami, a co ważne nie ma tu znaczenia, co sprzedaje. Jest wiele sklepów spożywczych, działających w formie franczyzy, m.in. Żabka. Liczne sklepy odzieżowe także działają jak franczyza, np. nasza polska Wólczanka jest sklepem franczyzowym. Wiele szkół językowych, czy centrów korepetycji działa jako franczyza. W zależności od tego, co sprzedaje dana franczyza, można podzielić ją na franczyzę usługową oraz franczyzę sprzedażową.

Ze względu na organizację systemu franczyzę można podzielić także na:

  • franczyzę wielokrotną,
  • franczyzę bezpośrednią,
  • masterfranczyzę,
  • przedstawicielstwo regionalne.

Zalety prowadzenia działalności w formie franczyzy

Jest wiele zalet rozwiązania w formie franczyzy. Dla franczyzobiorcy najważniejszą zaletą tego systemu jest niskie ryzyko na początku działalności. Wynika to z faktu, że działa on na bezpiecznym i sprawdzonym wzorcu prowadzenia działalności. Co więcej, nie musi on inwestować w nowe technologie oraz wymyślać know-how. Kolejnym plusem jest korzystanie z rozpoznawalnej marki. Budzi ona zaufanie, a restauracje i sklepy opatrzone znanym logiem są o wiele chętniej odwiedzane. Plusem jest także wsparcie ze strony franczyzodawcy, który może dawać rady na temat działania oraz w razie problemów posiadać gotowe rozwiązania. Pomaga on także w znalezieniu odpowiedniego miejsca do prowadzenia placówki, negocjuje stawki i warunki z dostawcami, udostępnia systemy i oprogramowanie potrzebne do prowadzenia działalności oraz przekazuje dostęp do bazy klientów.

Wady prowadzenia działalności w formie franczyzy

Największą zaletą idącą w parze z franczyzą jest oczywiście zależność od franczyzodawcy. Nie ma tutaj miejsca na własną inwencję twórczą. W sieci sklepów franczyzowych sprzedaje się tylko określone produkty, a podobnych restauracjach nie można wymyślać własnych potraw. Często też trzeba stosować się do ściśle określonych przepisów dotyczących np. wystroju, czy ubioru personelu. Wadą może być także określony czas prowadzenia franczyzy. Niektórzy za minus tego rodzaju działalności uznają także konieczność uiszczania opłat. Ciężko to jednak nazwać minusem, to raczej konsekwencja pozyskania technologii, know-how i pomysłu na biznes.

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Kontakt przez Facebook Messenger