Czym jest audyt SEO i czy rzeczywiście jest potrzebny?
Celem stworzenia strony internetowej jest najczęściej chęć dotarcia do szerszego grona potencjalnych klientów zainteresowanych daną tematyką, usługą, czy też produktem. Niejednokrotnie zdarza się, że upubliczniając swój serwis www, jego właściciele zapominają o odpowiedzi na najważniejsze pytanie – „jak klienci mają trafić na mój biznes w sieci?”
Samo posiadanie serwisu internetowego reprezentującego firmę w internecie nie jest gwarantem dotarcia do użytkowników. Wiele osób zdaje się żyć w przekonaniu, że sam fakt zaistnienia w przestrzeni cyfrowej w widoczny sposób przełoży się na zwiększenie zainteresowania biznesem przez potencjalnego klienta. Niestety nie jest to wystarczające, obecnie liczba stron internetowych dostępnych użytkownikom powiększa się w niespotykanym wcześniej tempie, warto zadbać więc o to, aby wyróżnić się na tle innych.
W jaki sposób użytkownicy trafią na moją stronę?
Powyższe pytanie powinno zostać zadane jeszcze przed podjęciem decyzji o utworzeniu strony biznesu w sieci. To właśnie sposób w jaki chcemy dotrzeć do użytkownika i to, co chcemy mu zakomunikować powinno determinować to jak ostatecznie będzie prezentować się nasza strona w internecie.
A więc – jak można dotrzeć do potencjalnego klienta?
- Działania w Social Media – prowadzenie intensywnych działań i promocja na portalach społecznościowych w połączeniu z istnieniem strony jako wizytówki one-page może okazać się wystarczającym rozwiązaniem dla firm funkcjonujących lokalnie w branży usług. To rozwiązanie często wybierane jest np. przez gabinety kosmetyczne, fryzjerów, czy też mechaników. Należy jednak brać pod uwagę kim jest nasz potencjalny klient, jeśli ofertę kierujemy raczej do ludzi w wieku 50+, może okazać się, iż nie posiadają oni kont w tego typu portalach, przez co nie trafią na nasz biznes.
- Prowadzenie wizytówki Google – wizytówka Google sprawdza się bardzo dobrze, jeśli prowadzimy działalność na bardzo ograniczonym geograficznie terenie – w konkretnej dzielnicy większego miasta lub też mniejszej miejscowości. Klient poszukujący danej usługi w swoim najbliższym otoczeniu prawdopodobnie trafi wtedy na naszą firmę. Wizytówka Google pozwoli nam na zamieszczenie najważniejszych informacji o naszej działalności, dokładnej lokalizacji, a nawet umożliwi podanie w przystępnej formie cennika usług.
- Płatne działania w wyszukiwarkach – zarówno Google, jak i inne wyszukiwarki internetowe umożliwiają korzystanie z płatnej promocji naszej strony internetowej. Udostępniają one narzędzia pozwalające skonfigurować kampanię reklam płatnych, które mogą zostać wyświetlone użytkownikowi na zasadzie dopasowania do fraz kluczowych wpisanych przez niego w okno wyszukiwania, jak i na zasadzie dopasowania do zainteresowań użytkownika, czy też remarketingu.
- Pozycjonowanie organiczne – użytkownik odnajduje wtedy naszą stronę po wpisaniu poszukiwanych przez siebie fraz, wyszukiwarka wyświetla mu listę wyników, które mogą stanowić najlepszą odpowiedź na dane zapytanie. Wynik taki nie jest oznaczony jako reklama i jego wyświetlenie jest ściśle powiązane z jakością naszej strony internetowej. Co najważniejsze z biznesowego punktu widzenia – wyświetlenie takie jest darmowe i nie musimy płacić za każde kliknięcie w link.
Jak wykorzystać potencjał wyników organicznych?
Ruch organiczny w przeciwieństwie do tego pozyskiwanego z reklam cechuje utrzymujący się poziom, poprawa naszej strony, praca nad jej warstwą techniczną oraz zawartością merytoryczną sprawia, że możemy liczyć na stosunkowo stały napływ użytkowników, którzy trafiają na nasz serwis gdyż znaleźli go dzięki temu, że według wyszukiwarki był on wart zaproponowania jako odpowiedź na wpisaną frazę. Należy jednak podkreślić, iż budowanie autorytetu strony i jej optymalizacja techniczna jest dużo bardziej skomplikowana niż konfiguracja kampanii Google Ads.
Od czego więc zacząć?
Pierwszym krokiem powinien być kompleksowy audyt SEO przeprowadzony przez specjalistę. Dokument taki uwzględnia analizę strony pod kątem czynników rankingowych decydujących o pozycjach w wynikach wyszukiwania organicznego. Sprawdzane są m.in. dostępność strony dla robotów wyszukiwarek, konstrukcja techniczna i semantyczna treści, prędkość ładowania, hierarchizacja podstron w strukturze serwisu, renderowanie kodu. Audyty SEO dają całkowity ogląd na sytuację w jakiej obecnie znajduje się strona oraz pozwalają wskazać czy modyfikacja któregoś z aspektów mogła wpłynąć na liczbę odwiedzających. Dokument taki jest pierwszym krokiem w drodze dalszych działań pozycjonerskich i jego pominięcie może stanowić kardynalny błąd, przez który nie wykorzystamy w pełni potencjału związanego z obecnością naszej firmy w sieci.
Dobry audyt musi kosztować
Jako właściciel strony internetowej pewnie zadajesz sobie pytanie – po co płacić za audyt, przecież mogę mieć go za darmo? Owszem, w internecie znajdziesz proste narzędzia online, pozwalające na szybki skan i znalezienie podstawowych błędów. Jednakże często informacje z nich pozyskane nie są kompletne, należy traktować je raczej jako ogólne naprowadzenie na to, co wymaga poprawy. Dopiero specjalista, dysponujący profesjonalnymi narzędziami i zgromadzoną wiedzą, wskaże Ci dokładnie z jakimi problemami boryka się Twoja strona i zaproponuje odpowiednie rozwiązania. Pamiętaj, że często dotarcie do istoty problemu możliwe jest tylko przy odpowiednim zagłębieniu się w temat i przeanalizowaniu go pod każdym kątem – przykładem może być tu liczba podstron serwisu wyświetlana przez Google, być może wyszukiwarka nie odczytuje w pełni treści danej podstrony lub z jakiegoś powodu uważa ją za kopię innej podstrony i nie chce zaprezentować jej internautom.
Dlaczego zdecydować się na audyt wykonany przez profesjonalistę?
Przede wszystkim optymalizacja Twojej strony stanowi pierwszy element, który wpływa potem na skuteczność budowania widoczności w wyszukiwarce. Bez wyeliminowania błędów wszystkie późniejsze działania mogą nie przynieść oczekiwanych efektów i będą jedynie przyczyniać się do niepotrzebnych wydatków nieprzynoszących wymiernych rezultatów.
Paweł Grabowski, SEO Specialist. W DevaGroup odpowiedzialny za przeprowadzanie rozbudowanych audytów SEO uwzględniających czynniki on-site i off-site, prowadzenie kampanii, bieżące optymalizacje oraz monitoring. Zwolennik optymalizacji struktury serwisów, linkowania wewnętrznego i wydobywania z nich pełnego potencjału.