Copywriting w sieci – podkręć skuteczność swoich tekstów

Copywriting w sieci - podkręć skuteczność swoich tekstów

Copywriting w sieci to szczególna umiejętność, której wiele podstaw jest zbudowanych na fundamentach tradycyjnego, dobrego pisania. Bez obaw – można się go nauczyć. Jak każde inne rzemiosło, copywriting wymaga cierpliwości i praktyki. Jeśli jednak je opanujesz, nagród – dla Ciebie i Twojej firmy – będzie wiele.

W świecie, w którym komunikacja i treść są niezbędne, nadal wiele marek nie potrafi się o nie odpowiednio zatroszczyć. Pokażę Ci jedne z najprostszych sposobów na to, jak skutecznie zadbać o copywriting w swoich przekazach reklamowych i sprzedażowych.

Omówię również pewne szczegóły dotyczące technicznej strony pisania w sieci, które będą pomocne przy tworzeniu treści i już na starcie zapewnią Ci przewagę.

Określ swoje cele

Zanim sięgniesz po klawiaturę, ważne jest, abyś zrozumiał cel tekstu, który zamierzasz napisać. Jeśli masz jasność celu tego, co robisz przed rozpoczęciem pracy, to znacznie bardziej prawdopodobne, że uzyskasz rezultat, którego oczekujesz. Istnieje kilka głównych powodów tworzenia treści  i Twoimi działaniami z pewnością kieruje jeden z nich:

  • przekonać i sprzedać,
  • edukować i informować,
  • rozbawić,
  • wywołać emocje,
  • opowiedzieć historię.

To, na który się zdecydujesz, będzie wyznacznikiem stylu, struktury, języka, długości i wielu innych kluczowych czynników Twojego tekstu. Aby ułatwić wybór, zadaj sobie kilka pytań:

  1. Co chcę, aby moi odbiorcy zrobili jako odpowiedź na tekst? Wysłali zapytanie, zostawili komentarz, kliknęli „lubię to”?
  2. Jak chciałbym zostać odebrany jako autor? Jaką cechę lub umiejętność chcę podkreślić? Wiarygodność, poczucie humoru, a może rozległą wiedzę, która buduje wizerunek eksperta?
  3. Kim są moi odbiorcy? Samotne matki, zapracowani biznesmani, młode kobiety zainteresowane modą, studentki architektury? Czego oczekują? Jakie mają pragnienia i obawy? Zastanów się, jakim językiem posługują się przedstawiciele Twojej grupy docelowej i dostosuj do nich swój przekaz.

Jeden tekst może realizować kilka wcześniej wspomnianych celów, tak jak na przykład edukacja przez zabawę czy opowiedzenie historii, która ma przekonać do skorzystania z usługi lub kupna produktu. Nie obawiaj się więc łączenia poszczególnych sposobów – testuj, mając na uwadze ich skuteczność. Gdy mowa o copywritingu, zrozumienie celu powinno być pierwszą rzeczą, jaką robisz przed rozpoczęciem pisania. W przeciwnym razie cały wysiłek włożony w stworzenie tekstu może nie wygenerować żadnego rezultatu. Masz cel? Dobrze, czas na budowanie przekazu.

Przykuj uwagę

Wyróżnianie swojej treści w morzu pozostałych tekstów nie jest łatwe. Badania przeprowadzone w 2013 roku wykazały, że w sieci co minutę publikowana jest przytłaczająca ilość danych:

  • 41 000 nowych wpisów na Facebooku,
  • 72 godziny nagrań wideo na Youtube,
  • 571 nowych strona internetowych,
  • 347 nowych wpisów na blogach,
  • 3 600 nowych zdjęć na Instagram,
  • 278 000 nowych tweetów.

Jak sprawić, by odbiorca zwrócił uwagę właśnie na Twoje słowa? Mam dla Ciebie 5 zasad copywritingu, które Ci w tym pomogą. Oto one:

  1. Łatwość – na wstępie odwołaj się do najważniejszego elementu swojej idei. 

Już na podstawie pierwszego zdania odbiorca powinien wiedzieć, o czym zamierzasz mu powiedzieć i jaką korzyść oferujesz. Jeżeli będziesz go zbyt długo zwodzić, szybko zrezygnuje z czytania i poszuka odpowiedzi gdzie indziej.

Dlatego produkując odkurzacze, które pracują wydajniej, ciszej i szybciej niż produkty konkurencji, nie zaczynaj tekstu ogólnikami typu „Nowe odkurzacze dla zapracowanych mam pomogą utrzymać porządek w domu pełnym dzieci”. Zamiast tego napisz: „Zapomnij o wielogodzinnym sprzątaniu i nieznośnym hałasie podczas odkurzania”. Od razu prezentujesz główną ideę i zaletę produktu – bez zbędnego przedłużania podajesz powód, który skłania do dalszego czytania.

  1. Zaskoczenie – jeżeli to możliwe, wprowadź zwroty akcji. 

Monotonia zabija uwagę. Dobry copywriter potrafi tworzyć treści, które ją nieustannie podsycają i sprawiają, że odbiorca jest skupiony do ostatniej linijki tekstu. Nie musisz od razu wprowadzać dramatyzmu czy wyolbrzymiać niektórych kwestii. Zamiast tego spróbuj pozostawiać niedosyt, który skłoni do rozsmakowania się w kolejnym akapicie.

Pisząc tekst o swojej podróży do Włoch, zakończ akapit z zabawną opowieść zdaniem „Wtedy jeszcze nie wiedziałem, że to dopiero łagodna zapowiedź moich dalszych przygód”. W ten sposób sygnalizujesz czytelnikowi, że w dalszej części artykułu znajdzie kolejne ciekawe historie.

  1. Konkrety – mów o szczegółach, aby uczynić swoją treść prawdziwą. 

Snucie teorii i domysłów może być interesujące, ale kiedy mówimy o copywritingu w Internecie, postaw lepiej na konkrety. Mów o szczegółach dotyczących swojego produktu lub usługi, aby odbiorcy mogli rzeczywiście się czegoś o nim dowiedzieć.

Doskonałym przykładem będzie tu dziecięcy wózek. Troskliwe mamy równie mocno jak jego wygląd, zainteresuje wytrzymałość i bezpieczeństwo. Czy opony są wystarczająco duże, by bez problemu pokonywać wysokie krawężniki? Z jakiego materiału wykonany jest daszek? Czy dołączona torba jest na tyle pojemna, by zmieścić akcesoria niezbędne dla malucha?

Zawsze staraj się myśleć o tekście w kategoriach jego użyteczności dla odbiorców. W końcu tworzysz go dla nich.

  1. Wiarygodność – co sprawia, że ludzie wierzą w Twoje słowa?  

Zaufanie – słowo klucz. Jeżeli nie będziesz wiarygodny, nigdy go nie zyskasz. W artykule wspominasz o badaniach i w oparciu o nie tworzysz tekst? Podaj źródło, aby czytelnicy widzieli, że dokładnie sprawdzasz przekazywane im informacje.

Piszesz tekst o opłacalności lokat? Przygotuj tabelkę z dokładnym wyliczeniem swojej własnej lub przykładowej kwoty inwestycji. Na konkretnych liczbach pokaż, ile można zyskać na danej lokacie i jak owy zysk samodzielnie wyliczyć.

Skup się na dostarczaniu rzetelnych informacji, które zbudują Twoją pozycję eksperta w branży. Efekty pozytywnie Cię zaskoczą.

  1. Historie w copywritingu sprzedają pomysły. 

Rekomendacje, case studies i przykłady z życia codziennego pomogą Ci opowiedzieć dobrą historię. Taką, która angażuje i sprzedaje. Zatrudnij barwnych bohaterów i nie trzymaj się utartych schematów. Nie bój się odwrócenia ról i uosobienia przedmiotów.

Sprzedajesz zabawki? Puchaty pluszak może tęsknić za domem, siedząc anonimowo na sklepowej półce. Czeka na dziecko, które nada mu imię i obdarzy go miłością. Taki przekaz świetnie sprawdziłby się w reklamie telewizyjnej skierowanej do najmłodszych.

Wykorzystaj jedną, kilka lub nawet wszystkie 5 zasad, aby wyróżnić swoje treści. Gwarantuję, że dzięki ich zastosowaniu copywriting będzie generował jeszcze większe zyski. Powyższe wskazówki zapewnią Ci świetny start, pamiętaj jednak, że dobry copywriter nieustannie eksperymentuje i testuje. Nie pozostawaj więc przy jednym schemacie – najpierw sprawdź, który generuje największe korzyści dla Twojego biznesu.

pozycjonowanie stron w projekt marketing

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *