Atrybut ALT – jeden z kluczy do sukcesu w pozycjonowaniu grafik

Pozycjonowanie – słowo, które w ostatnich latach stało się znaczącą gałęzią marketingu internetowego. Jak już sama nazwa wskazuje, iż w procesie tym chodzi o zdobycie jak najwyższej pozycji. Gdzie? W wyszukiwarkach internetowych, a dokładniej w wynikach wyszukiwania, jakie pojawiają się po wpisaniu w oknie wyszukiwarki danego hasła.
Nie trzeba być specjalnie odkrywczym, aby dojść do wniosku, że tak naprawdę chodzi o zdobycie jak najwyżej pozycji w wyszukiwarce Google, bo to ona od wielu już lat zajmuje dominująca pozycję na świecie. I tutaj mamy do czynienia z pozycjonowaniem strony w organicznych wynikach wyszukiwania i pozycjonowaniem grafik w Google Grafika. Dzisiejszy wpis będzie na temat pozycjonowania obrazków i optymalizacji atrybutu ALT przy grafikach w kodzie HTML.
[youtube id=”b11vItE_6AQ”]
Źródło: Paweł Duda – https://projektmarketing.pl/atrybut-alt/
Droga do wysokiej pozycji w Google
Kluczem do osiągnięcia tego celu jest dostosowanie treści witryn internetowych do sposobu, w jaki Google przeszukuje strony w celu wyszukania tych najbardziej odpowiadających poszukiwanym przez danego użytkownika frazom. Specjaliści od tworzenia i pozycjonowania stron internetowych już wiele lat temu zaczęli analizować algorytmy, jakimi posługuje się Google w celu wyszukiwania danych haseł. Wniosek był jeden – aby dana strona w wynikach wyszukiwania pojawiała się jak najwyżej w treściach na niej zamieszczanych poszukiwana fraza powinna pojawiać się jak najczęściej, także w odmiennych formach i w szyku przestawnym.
Okazuje się jednakże, że możliwość optymalizacji stron internetowych pod kątem wyszukiwarek internetowych nie kończy się na samej treści. Istnieje bowiem pewien atrybut w kodzie HTML, o którym często się zapomina, a który w wielu branżach (fotografia, meblarstwo) ma nie mniejsze znaczenie w wyszukiwaniu niż sama treść.
Atrybut ALT przy grafikach znacznika IMG w kodzie HTML
Każdy z elementów umieszczanych na stronie internetowej może podlegać formatowaniu przy wykorzystaniu wartości atrybutów zawartych w kodzie html. Jednym z nich jest atrybut ALT, dotyczący grafik (a więc zarówno zdjęć, jak i wszelkich innych materiałów graficznych, takich jak chociażby rysunki, czy też logotypy).
Atrybut ALT (tekst alternatywny) jest często lekceważony, bowiem w zakresie wizualnej części strony internetowej pełni on jedynie funkcję awaryjną. Atrybut ten ma bowiem charakter opisowy, a treść jaka zostanie tam wpisana jest wyświetlana w przeglądarce jedynie w momencie, gdy z jakiegoś powodu grafika nie została załadowana z serwera.
Zadanie awaryjne to jednak tylko powierzchowna część roli, jaką pełni atrybut ALT.
Funkcja ta wykorzystywana jest bowiem również przez czytniki stron internetowych, przeznaczone dla osób mających problemy z widzeniem. Czytnik taki, nie mogąc przedstawić grafiki zawartej na stronie w inny sposób, po prostu odczytuje treść zawartą w tym atrybucie. To niezmierne istotne wykorzystanie opisu alternatywnego, jednakże z punktu widzenia pozycjonowania o wiele ważniejszy jest fakt, iż atrybut ALT jest odczytywany i analizowany również przez roboty sieciowe, wykorzystywane przez wyszukiwarki internetowe.
Co więcej atrybut ALT jest traktowany praktycznie na równi z treścią pisaną, zamieszczoną na stronie, co oznacza, że podlega indeksacji, tak istotnej w procesie działania wyszukiwarek.
Znaczenie atrybutu ALT dla pozycjonowania Google Grafika
Wiedza o tym w jaki sposób atrybut ALT jest wykorzystywany przez wyszukiwarki internetowej ma fundamentalne znaczenie dla procesu pozycjonowania strony internetowej. Roboty sieciowe na podstawie tego atrybutu potrafią zrozumieć, co dokładnie znajduje się na grafice. Dodanie do atrybutu ALT frazy kluczowej czyni niezwykle użyteczny zabieg do 'podbijania’ pozycji strony w wynikach wyszukiwania i Google Grafika.
Co bardzo dziwne, wciąż wiele firm i agencji tworzących strony internetowe oraz zajmujących się ich pozycjonowaniem całkowicie ignoruje atrybut ALT, pozostawiając go niewypełnionym. Mamy wtedy do czynienia z pojęciem pustego atrybutu ALT. Jest to kardynalny błąd, ponieważ robot indeksujący w ogóle nie widzi grafiki. Pozyskanie ruchu z Google Grafika staje się misją niemożliwą do zrealizowania.
Atrybut ALT – jak najlepiej go używać?
Bardzo istotne jest, aby w treści tego atrybutu zawierać frazę kluczową, jaka może pojawiać się w zapytaniach kierowanych do wyszukiwarki. Ale jednocześnie należy mieć na uwadze, aby treść atrybutu w przypadku wielu grafik zawartych na danej podstronie nie była identyczna, osłabia to bowiem w znacznym stopniu efekt wykorzystania tego atrybutu. Stosowanie unikalnych atrybutów jest więc szalenie istotne.
Drugą ważną kwestią jest wykorzystywanie w treści atrybutu polskich znaków, które jest jak najbardziej wskazane. Roboty sieciowe nie mają bowiem problemu z ich odczytywaniem. Ważne natomiast, aby polskie znaki nie były zawarte w nazwach plików graficznych, ładowanych na serwer.

Podstawy o których wiele osób zapomina, w niektórych branżach ruch przekierowany z grafiki potrafi być imponujący (nie to co kiedyś) – jest dobrze.