5 powodów, dla których warto pozycjonować stronę internetową
Mimo, że co jakiś czas internetowi szamani ogłaszają zbliżający się koniec SEO i podają w wątpliwość sens pozycjonowania stron internetowych jako metody zwiększającej popularność danej witryny, to opierając się na raporcie „Marketing w wyszukiwarce”, można odnieść wrażenie, że praktyki SEO i SEM mają się bardzo dobrze. Pozycjonowanie znalazło się na drugim miejscu w rankingu najczęściej wybieranych metod reklamy w Internecie. Jakie korzyści niesie za sobą pozycjonowanie?
#1 Wzrost widoczności strony internetowej w sieci
Nadrzędnym celem każdej strategii SEO jest zwiększenie widoczności serwisu czy sklepu internetowego. Pożądanym efektem podejmowanych działań jest doprowadzenie do takiego momentu, kiedy domena wyświetla się na możliwie najwyższych pozycjach wyników wyszukiwania (tzw. SERP). Zdecydowana większość użytkowników kończy poszukiwania odpowiedzi na nurtujące ich pytanie już na pierwszej stronie SERPów, dlatego walka pomiędzy konkurencyjnymi markami o pierwsze miejsca bywa tak zacięta. Dzięki pozycjonowaniu strony, zwiększa się prawdopodobieństwo, że zajmie ona pozycję w TOP10 w rankingu wyszukiwania.
#2 Większy ruch na stronie
W słowniku SEO znajduje się kilka rodzajów „ruchu” i każdy z nich przynosi konkretne korzyści. Przykładem może być ruch wskazujący na ilość użytkowników, którzy trafili na daną witrynę poprzez pozycjonowanie lokalne. Skupianie się na frazach i słowach kluczowych uwzględniających konkretną lokalizację, np. miasto czy województwo wpływa na generowanie ruchu lokalnego. Innym rodzajem jest ruch bezpośredni – odwiedzający trafili na stronę poprzez bezpośrednie wpisanie dokładnego adresu URL w przeglądarce. Jednym z najbardziej przydatnych narzędzi służących do obserwowania ruchu na stronie jest Google Analytics. Im większa ilość wizyt użytkowników, tym większe zainteresowanie oferowanymi usługami czy produktami.
#3 Budowanie relacji z odwiedzającymi – rozpoznawalność i zaufanie do marki
Wśród aktywnych internautów pokutuje przekonanie, że jeżeli kogoś lub czegoś nie ma w Internecie, to znaczy, że nie istnieje. Z drugiej strony można by rzec, że jeżeli strona pojawia się w najwyższych wynikach wyszukiwania, wyróżnia się wysokim współczynnikiem popularności, a dodatkowo może pochwalić się pozytywnymi opiniami klientów, to zazwyczaj będzie warta uwagi. Jeśli odwiedzający uzyska tam odpowiedź na zadane pytanie, znajdzie produkt, który okaże się dokładnie tym, jakiego szukał lub zapozna się z ofertą współpracy, jakiej oczekiwał, wtedy z dużym prawdopodobieństwem wpłynie to pozytywnie na budowanie wiarygodności w oczach internautów i zaufania do konkretnej marki.
#4 Wyróżnienie się na tle konkurencji
Każdy przedsiębiorca czy twórca chciałby wyróżnić się na tle osób, które zajmują się podobną profesją. Jest to szczególnie trudne zadanie, kiedy obszar działań jest już szczelnie wypełniony przez marki z ugruntowaną pozycją na rynku i często wieloletnią tradycją. Specjalista ds. pozycjonowania ma wtedy trudne zadanie do wykonania, ale skrupulatnie zaplanowana i przeprowadzona strategia SEO pomaga w uzyskaniu konkretnych rezultatów. W takich przypadkach na szczególną uwagę zasługuje pozycjonowanie lokalne, skupienie się na mniej popularnych frazach kluczowych i tzw. długich ogonach.
#5 Nowi klienci
Podsumowując wszystkie wcześniej wymienione korzyści wynikające z pozycjonowania strony internetowej, czyli zwiększenie widoczności witryny w sieci, wygenerowanie dodatkowego ruchu, wzrost popularności i wiarygodności marki, a także wyróżnienie się na tle konkurencji, nie sposób nie wspomnieć o najistotniejszym „skutku ubocznym” działań podejmowanych przez specjalistów ds. SEO, czyli o zyskaniu nowych klientów. Większa ilość osób odwiedzających może się przełożyć na zyski finansowe, możliwość dalszego inwestowania w firmę i jej rozwój. Warto przy tym pamiętać, że skuteczna strategia SEO nie ma na celu wyłącznie zwiększenia konwersji (czyli np. sprzedaży produktu), ale doprowadzenie do takiej sytuacji, aby strona-wizytówka firmy, serwis czy sklep internetowy zajmował możliwie wysokie miejsce w rankingu wyników wyszukiwania, był widoczny w sieci i zachęcał do odwiedzin.